Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS 16.12.04.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Advertisements

NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
IKT på Lærerutdanningen Utvalgte problemstillinger presentert av Leikny Øgrim Monica Johannesen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Avklaring av begreper - roller
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Hyperlenker HTML IT20 oktobrt Egen serverFremmed server Intern kobling Lokal kobling Ekstern kobling.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Ny Fronterinnstallasjon
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse knyttet til Kunnskapsløftet – anbud fått av Utdanningsetaten Oslo kommune Presentasjon av hva som ligger i avtalt modell.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Ny funksjonsbeskrivelse for LMS ved avd. LUI Personalmøte LUI Mikhail og Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
Utskrift av presentasjonen:

Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Korridorer og rom i ClassFronter En korridor for hvert årstrinn + videreutd + etterutdanning + prosjekter + testkorridor + oppbygnings- og malkorridor Ulike behov på de ulike kull og utdanninger: Kullrom Klasserom Innleveringsrom Studierom Kursrom

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Selve romutformingen Valgt å legge den verktøylinja som kan bygges selv til venstre –Gjenkjennelse til Luvits navigasjonstre, men er som sagt ikke et navigasjonstre men en verktøymeny –Bygd ut med arkiv-funksjonen, følger oppbygningen i de ulike studiemodellene

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Personlig startside + romdagens Utviklet og satt opp etter bestemte prinsipper – anbefalt å ikke endre dette oppsettet: Får alle nyheter fra alle rommene de er deltaker av på den personlige startsiden, også de nyest publiserte dokumenter, lenker og diskusjonsinnlegg + e-post Et roms startside – det som kun gjelder dette rommet med samme funksjoner, minus e-post

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS To strategier rettet mot tilsatte Temakurs (workshop) for å gi den som trenger det spisskompetanse på deler av systemet Brei implementering og kompetanse- spredning – ”raskest mulig på et Luvitnivå”

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS

Minimumsbruk av LMS ved LU: 1.Kommunikasjon – all informasjon gis elektronisk: Gi informasjon av administrativ og faglig art til studentene – “Nyhetstavla” Til hele kull Til en og en klasse Enkle måter å sende ut e-post Til hele kull Til en og en klasse Til en og en student 2.Koordinere og organisere innleveringer

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Opplæring av studenter På LU er IKT integrert og en vesentlig del av studiestart for nye studenter Fellesforelesning: Introduksjon til IKT med blant annet ClassFronter – brukergrensesnitt og lese nyheter Halv klasse på datarom i 3 undervisningstimer Resten som nettbasert undervisningsmateriale knyttet til obligatoriske arbeider i andre fag

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Alt materiale IT-seksjonen utvikler legges tilgjengelig for alle på nett: Siden er prosessorientert, det legges ut både undervisningsopplegg, tips og erfaringer etter hvert som vi får dem. Informasjon både til administrativt og undervisnings- og forskerpersonale

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Hvordan kommet dit vi er i dag? Andre viktige miljøer (Fleirfagleg) Forankring i personalet Forankring i ledelsen Sterk IT-seksjon Fram til implementeringen av Classfronter har vi arbeidet med mye teknisk support – nå en helt klar vridning mot pedagogisk bruk – didaktiske samtaler i personalet –Konsekvens er at det administrative personalet både vil og må på banen

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Presentert for administrasjonen: Problemområder 1.Riksarkivet: Ved omlegging av planer/innføring av nye planer skal ALLE eksamensbesvarelser + oppgavetekster avleveres til riksarkivet. Hva gjør vi når studiepoengsgivende besvarelser leveres faglærer i elektronisk form? 2.Klagesensur: Hvordan sikrer vi at besvarelser det klages på er tilgjengelig for eksamenskontor for videre oversendelse til klagesensor? 3.Informasjonsflyt mellom ansatte: Adm har erfart at lærere gir nyhetesmeldinger i CF, f.eks. ved skifte av rom. Adm har ikke kapasitet til å følge alle beskjeder til studentene. Hvordan sikrer vi vår interne informasjonsflyt? 4.Anonymitet: Det er ukart om anonymitet kan sikres på oppgaver levert gjennom CF - helst da koblet med at det skal være et eks av besvarelsen til Riksarkivet (kopieres?).

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, LU - HiO - presentasjon avdeling ØKS Veien videre ved LU… Skal ha en åpen workshop for erfaringsutveksling utpå nyåret LMS-kooridnatorene bestemmer i et ”ettermøte” – hva vi skal beholde/endre før neste års gjennomføring Lager avdelingens maler med utgangspunkt i de kollektive bestemmelsene