Internasjonale menneskerettigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Advertisements

Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett Universitetet i Oslo
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Styring av bilskader (reparasjoner)
Prosessuell Materiell Personell
Noen studietips I Valg av litteratur
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Hvordan skrive en god utredning?
Personopplysningsloven
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Den nye konkurranseloven og menneskerettighetene
Kort om rettsdogmatisk metode
Oppgavegjennomgang – kursoppgave v/ Ivar Alvik
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Internasjonale menneskerettigheter
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Internasjonale menneskerettigheter
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Domsanalyse Rt
Dobbeltbeskatningssituasjoner 1 Stat A bosatt Stat B bosatt (Art 4)
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Forarbeiders betydning ved tolking av lover
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Rettskilder og juridisk metode Introduksjonsmøte med BA studenter
Internasjonale menneskerettigheter, 2. avd.
Fakultetsoppgave i rettskildelære, innlevering 16. september 2008
Dobbeltbeskatningssituasjoner 1 Stat A bosatt Stat B bosatt (Art 4)
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Ole Kr. Fauchald Kort om oppgaven n Oppsummering av fase 1 ä Hva har vi lært (utover kunnskap om investeringsavtaler)? ä Forhandling av avtaler.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONALE MENNESKERETTIGHETER KURSDATO
Flykaprersaken Pressekonferanse Bakgrunn Kapret i 1993 et fly i Baku og førte det til Norge. Ble utlevert til Russland i 1995 for soning Søkte.
Seksuallovbruddene – særlig om voldtekt
Ole Kr. Fauchald Målene med prosjektoppg. n Trene i problemfinning og faktumbearbeidelse n Øke studentaktiviteten ä Behov for å tilby nye undervisningsformer?
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Fakultetsoppgave i rettskildelære, innlevering 7. februar 2008 Gjennomgang 21. februar 2008 v/Jon Gauslaa.
Aggresjon.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Rettskilde- og metodespørsmål: Eksempelet EMK
Internasjonale menneskerettigheter Kursdato
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Begynn å skrive! Med en gang!. Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Metodekurs i regi av Juristforeningen
Kapittel 2- Juridisk metode
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Jurisdiksjon Jo Stigen, UiO, 13. mars 2018.
Menneskerettigheter og
Lovdata Pro som studieverktøy
Forelesninger i statsrett -Rettighetsdelen Lovskrav, tilbakevirkning og ekspropriasjon mv Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske.
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Grunnleggende internasjonal skatterett – skatteavtaler og EØS-rett
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Rettskilder og juridisk metode Introkurs for BA studenter
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD

Tyrer mot Storbritannia Sakens faktum Krenkelse av EMK art 3? Hvilke kilder bruker EMD? Hvilken vekt legger EMD på de ulike kildene? Hvilke argumenter legger EMD vekt på? Hvilket argument er avgjørende for EMD? Tyrer var en 15 år gammel gutt – han drakk øl på skolen og en annen elev sladret på han. Da Tyrer oppdaget dette, baket han opp eleven som hadde sladret. Som straff ble Tyrer idømt en staff på tre slag med en bjørkekjepp (birch rod). Dom avsagt i 1972.

Avsnitt 28 Ordlyden Norsk rett Wienkonvensjonen om traktattolkning art 31 ”in accordance with the ordinary meaning to be given to the terms of the treaty”

Avsnitt 29 Eliminerer alternativer Terskelprinsippet – art 3 Rettspraksis Norsk rett ICJs statutter – subsidiær kilde EMD viser ofte til egne avgjørelser og vektlegger disse Ingen formell prejudikatlære Rettslig problemstilling – nedverdigende straff?

Avsnitt 30 Formålsbetraktninger ”humiliated” Gjennomføringen av straffen kan være i strid med art 3 (selv om formen for straff er ok?) Sammenheng med effektivitetsprinsippet: praktiske og effektive rettigheter ”humiliated” Hvor kommer dette kriteriet fra? Ordlyd? Formål? En blanding? Er det forskjell på nedverdigende og ydmykende straff?

Avsnitt 30 Art 15: Det kan ikke gjøres unntak fra art 3 Reelle hensyn: ”It would be absurd to hold that judicial punishment, by reason of its unusual and perhaps almost inevitable element of humiliation, is ”degrading” within the meaning of Article 3” Ordlyd: nedverdigende straff vs vanlig straff Terskel: det kreves mer enn vanlig element av ydmykelse Konkret vurdering

Avsnitt 31 Befolkningen er for fysisk avstraffelse Dynamisk tolkning Ikke bevist at befolkningen mener avstraffelsen ikke er nedverdigende Preventive hensyn fratar ikke straffen dens nedverdigende karakter Dynamisk tolkning Levende instrument – tolkes i lys av samfunnsutviklingen. Nært knyttet til effektivitetsprinsippet. Aksepterte standarder i Europarådslandene

Avsnitt 32 og 33 Konkret vurdering av måten straffen ble gjennomført på Ikke i offentlighet Klageadgang Medisinsk forsvarlig Foresatt kan være tilstede Overordnet polititjenestemann er til stede Institusjonalisert vold Formålsbetraktninger: art 3 skal beskytte individets verdighet og fysiske integritet Institusjonalisert vold: forankret i lov Beordret av juridiske myndigheter Utført av politiet

Avsnitt 33, 34 og 35 Konkret vurdering forts. Konklusjon: Ventetid – ”mental anguish” Irrelevant at Tyrer selv hadde utøvd fysisk vold Bar bak: økte straffens nedverdigende karakter, men var ikke avgjørende Konklusjon: Terskelen for nedverdigende straff er nådd - art 3 er krenket.

EMDs kildebruk og metode Viser EMD en typisk rettskildebruk i Tyrer? Hvilke andre rettskilder er relevante for EMD? Andre konvensjoner, uttalelse fra internasjonale organer, forarbeider.. Forholdet mellom relevans og vekt? Viser EMD en typisk metode i Tyrer? Andre relevante tolkningsfaktorer? Hensynet til statens interesser? Vekt varierer fra område til område – art 3 uttrykker EMKs kjerneverdier Avgjørende argumenter?

Costello-Roberts mot Storbritannia 7 år gammel gutt på internatskole Disiplinærstraff Tre slag på baken med en gymsko - klær på Straff utført Av rektor – i enerom åtte dager etter hendelsen tre dager etter meddelelse om straff Dom avsagt i 1993

Nedverdigende straff? Rettspraksis – Tyrer Terskel Konkret vurdering Skiller sakene fra hverandre Ingen bevis for ettervirkninger Automatisk straff Ventetiden Konklusjon: Ikke krenkelse av art 3.

Positive plikter Disiplinærstraff – ilagt av rektor på skolen Hvordan kan staten holdes ansvarlig?