1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
M A R K E N - R O A D S H O W 2007 Page 1 Leitz Plus.
Programvare for nisje SMS
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket

Markeder med asymmetrisk informasjon
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hovedprosjekt ved HiO våren 2011 Kjetil Hårtveit, s
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Globalisering og norsk bildelindustri.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
12. Final thoughts: Design that works Design som virker.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Formalisering av B2B applikasjoner
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Pakker I Microflex. Pakke Hva mener vi med en pakke? Abonnement (fungere som en serie) Kobling av enkeltforestillinger.
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Mål: Sortere materialer i klasser ut fra lengde.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Valutaomregning Mål: Lage et program som regner om fra en valuta til en annen.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Utskrift av presentasjonen:

1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kai A. Olsen, Kostnad – nytte ved formalisering Med et høyt formaliseringsnivå kan vi automatisere. Men vi kan tape noe fleksibilitet. Fordelene med automatisering og ulempene med manglende fleksibilitet varierer fra anvendelse til anvendelse.

Kai A. Olsen, Formalisering som ikke virker Skjema forenkler utfylling, kan gjøre det mulig å gjøre noe behandling automatisk, men krever at det er et skjema for hvert formål (som vi diskuterte med formalisert e-post) I en tidligere versjon av Studentportalen (tilsvarende Fronter, brukes ved UiB) var hele første side for et fag dominert av timeplanen, men ikke alle fag har en timeplan. Siden ”fag” forekommer i så mange varianter kan dette være vanskelig å formalisere på høyt nivå. Automatikk fungerer ofte ikke slik brukeren forventer: ”Bullets” i Word, ”type-ahead” i Excel, automatiske rettinger (som m.m. til millimeter)

Kai A. Olsen, Manuelt er fleksibelt Manuell behandling er fleksibel For eksempel: En kunde ringer deg og bestiller 100 eksemplarer av artikkel A1 med levering torsdag. Du har ikke dette på lager, men kan tilby 50 eks levert torsdag og 50 eks i neste uke, eller – dersom du i det hele tatt ikke har A1 – tilby den oppgraderte A2 til samme pris Men om bestillingen kommer over et automatisk system er det kanskje ikke like enkelt (jfr. ARK- kjedens automatiserte bestillinger i sammenligning med andre bokhandleres e-poster)

Kai A. Olsen, Både og løsninger Innsjekking Via automat for de fleste Men også en mulighet for manuell innsjekking for unntak. Sentralbord-systemer: Tast 1 for det, 2 for … eller vent på operatør Slike systemer har mange fordeler: Høy grad av automatisering Men er også fleksible Automatiseringen blir forenklet av at unntakene håndteres manuelt Langt mer krevende om de automatiske løsningene skal ta seg av alt

Kai A. Olsen, Store organisasjoner mer formaliserte I store organisasjoner er ofte prosesser formaliserte. Det er et ønske om personuavhengig behandling – resultatet skal bli det samme enten du snakker med Anna eller Arne. Antall operasjoner, datamengder m.m. krever også formalisering og faste regler. I små organisasjoner er dette ikke så nødvendig. Med mindre volum kan en håndtere hver enkelt sak for seg Dvs. formaliseringskostnadene med å innføre automatiske dataprosesser er ofte mindre i store organisasjoner enn små (som vi så da vi diskuterte fryseboks vs. fryselager) Samtidig er automatiseringsgevinstene ofte størst i store organisasjoner.

Kai A. Olsen, Private organisasjoner har en fordel Private organisasjoner kan velge å bare betjene en del av markedet For eksempel vil ikke en ren Internett bank kunne benyttes av de som har behov for å sette inn beløp (butikker m.m.) Spør du om dette vil du sannsynligvis bli bedt om å velge en annen bank

Kai A. Olsen, Det offentlige må dekke 100 % En offentlig organisasjon har ikke denne muligheten. De må dekke 100 %. Men kan selvfølgelig ha flere ”lag” av løsninger, der en forsøker å betjene flertallet via automatiske løsninger og andre via manuelle løsninger. Forskjellige strategier for forskjellige kundegrupper.

Kai A. Olsen, Forskjellige strategier McDonald’s (formalisert): Begrenset meny, men mange valg Enkle retter Et minimum av personlig service Kjapp service, lave priser En god restaurant (liten grad av formalisering): Stor meny Kompliserte retter Individuell service Høy pris Liten grad av automatisering i begge, men merk at McDonald’s likevel oppnår effektivitet gjennom formaliserte prosesser.

Kai A. Olsen, Bilfabrikker – høy automatiseringsgrad

Kai A. Olsen, Men med varianter

Kai A. Olsen, Både og – varianter og effektivitet Med bil som eksempel, om vi kan velge mellom: 20 modeller 6 varianter av hver modell To eller firehjulstrekk 10 utvendige farger 4 innvendige farger bensin eller dieselmotor 5 motorstørrelser manuell eller automatgir 3 setevarianter 4 varianter for musikkanlegg Har vi 20x6x2x10x4x2x5x2x3x4= varianter Gjennomsnitt antall biler produsert pr. variant kan da bli mindre enn 1 Du kan få din individuelle bil, enhar kombinert standardisering med fleksibilitet Vi har ”any color”

Kai A. Olsen, Bilfabrikkene Har automatisert produksjon Lager stort sett bilen på ordre (f.eks. biler produsert i Europa for det europeiske markedet) Kunde og bilselger spesifiserer bilen med bruk av et dataprogram på nett Her har vi automatisk kopling mellom ordre og produksjon, ordrene er formaliserte. Ikke mulig uten IT

Kai A. Olsen, Konklusjon Med formalisering kan øke effektiviteten, spesielt der vi også kan automatisere. Vi kan tape fleksibilitet, men ikke nødvendigvis En mulighet er å bevare manuelle løsninger, da helst bare for unntakshåndtering En annen mulighet er å tilby fleksibilitet som en del av den automatiske løsningen (jfr. bilfabrikkene). Det krever som oftest avanserte produksjonsløsninger.

Kai A. Olsen, Felles prosjekt: Kundekontakt Et forsikringsselskap har til nå hatt kontakt med sine kunder via personlig oppmøte og telefon. De har hatt dette for å yte ”personlig service” De har imidlertid begynt å innse at mange kunder etterspør elektroniske kontaktløsninger. Vi skal gi råd til selskapet.

Kai A. Olsen, Flere lag LøsningAutomatiserings- grad Kostnad Nett-tjeneste der kunden gjør jobben selv Høy (for bedriften)Meget lav Web -skjemaMiddelsLav ChatMiddelsLav Epost, brevLavMiddels TelefonLiten eller ingenHøy Personlig oppmøteIngenMeget høy Viktig å få de fleste til å velge de billigste løsningene.