Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap. 32 - 35 se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende, 15.01.04.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Advertisements

Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Selge et produkt eller en tjeneste
Go Mobile AS Mobile Løsninger Utvikling Consulting.
Produktvalg Læringsmål:
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Datavarehus i skatteetaten -
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
PAKNINGSVEDLEGG FOR BLINDE OG SVAKSYNTE
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Side 1 Personvern og individets sikkerhet i den virtuelle verden.
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Social Shaping of Technology. Historiografisk kontekst Bruland: Industrial conflict Når ble artikkelen publisert? Hvilken faglig diskurs går den inn i?
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Formalisering av B2B applikasjoner
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Av Ole Martin Klausen Ove Stokke Kenneth Hårstad.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
H VOR ER FILENE MINE ? J OBBE EKSTERNT Seksjon for digital kompetanse Personalopplæring HiO 2010.
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Produktnavn.
“Disruptive” teknologier
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Presentasjon av forretningsplan
Tema Søk på Internett – historisk tilbakeblikk
Presentasjon av forretningsplan
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,

Vi skal se på Brytningsteknologier Virtuelle firma Semantisk Web

Brytningsteknologier Ny teknologi Eksisterende firma kan ikke bruke denne for å tilfredsstille dagens og morgendagens behov til sine kunder Nye firma bruker teknologien i nye markeder Etter hvert utvikles den nye teknologien slik at den kan overta de tradisjonelle gamle markedene De gamle bedriftene mister fotfestet…

Eksempler Stormaskin → minimaskin → PC Store disker → mindre disker → enda mindre disker Kabelstyrte gravemaskiner → hydrauliske maskiner Analog → digitale kamera Briller → laseroperasjoner Er Internet/Web en slik teknologi?

Internett/Web som brytningsteknologi For noen: Leksikonprodusenter CD-forhandlere Videoutleie Noe kan oppleve dette som en brytningsteknologi for deler av virksomheten: Reisebyråansatte Bankansatte Telefonselskaper For andre: Fullt mulig å tilby både fysisk og internett-tjeneste De som kommer først har ikke alltid fordel (Google kom sist av søkemotorene)

Virtuelle firma Et salgsfirma kan i prinsippet være kun en Web-side: Ordremottak automatisk Automatiske betalingstjenester Virtuelt produkt, eller produktet kan leveres fra andre ”Firmaet” kan opprettes kun for et prosjekt: filmproduksjon Produksjon av en stor bygning

Problemer Tillit Lojalitet fra ansatte og kunder Åpne deler, personlige relasjoner

Miniøving Kan vi tenke oss en virtuell høyskole Nettundervisning Tradisjonell undervisning I begge tilfeller med: Innleid bygninger og utstyr Innleide lærerkrefter Innleid adm. personale Kun ansatt ledelse

Semantisk Web På HTML Web er alt åpent, med lav formaliseringsgrad Vanskeliggjør søking og prosessering av disse data Med et ”meningsWeb” vil en rette på dette Med XML kan en klassifisere alt

Eksempler Om flyselskapene beskriver sine databaser i XML kan vi søke etter flybilletter i alle databasene med ett søk Vi kan finne billigste forsikring, billigste mobilleverandør, strømleverandør, etc. om alle disse data ligger ute i XML Trenger vi en tannlege i Molde kan vi finne ut hvem som har ledig time

Begrensninger Vil dette virke om vi tar hensyn til både åpne og lukkede deler: Er alle relevante data tilgjengelig (f.eks. for å beregne abn. kostnader)? Er alle data formalisert? Hvordan vil et semantisk Web berøre konkurransesituasjonen? Er firmaene interessert i dette?

Semantisk Web bare for lukkede deler? Open communication Closed communication closed channel