MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
12. Oppsummering.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Arvelighet Kapittel 13 Copyright © McGraw-Hill Companies Permission required for reproduction or display Raven - Johnson - Biology: 6th Ed. - All Rights.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Fjernsyn, radio, dagspresse
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Å skrive akademisk Formelle krav.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forelesning 5, ”Talerens troverdighet”
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
Strategi- og aktivitetsplan
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 3
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Performanse Det en talende gjør når han produserer og forstår språk
Den internasjonale arenaen
Marit Haldar Professor i sosiologi
Kommunikasjon.
Framveksten av mediesamfunnet
Kommunikasjonsformer
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen

To grunnsyn på medier Medier som speil: reflekterer verden. Teknologien skal formidle, ikke prege. Medier som premissgivere for budskapet: Teknologien preger alltid, og grunnleggende.

Mediumteori I Eksponenter: Marshall McLuhan, Harold Innis, Joshua Meyrowitz, Neil Postman Premiss: mediet er årsak, sansningen/mentaliteten/kulturen/samfunnet er effekten Fremgangsmåte: studerer kommunikasjonsmedier ”i tillegg til og atskilt fra” innholdet i det som formidles

Mediumteori II Lakmustesten: Hvilke forskjeller finner vi fra medium til medium hvis innholdet holdes konstant? –Avis: lineært, representerer ved konvensjoner, saksrettet –TV: fragmentert, representerer ved likhet, personrettet

Eksempler Johansen: Den forsterkede stemmen blir en talenær stemme Johansen: Nixon/Kennedydebattene og fjernsynets ”lavtrykksstil” Meyrowitz: Den TV-sendte personlighet blir en personlighet mellom rollen og det individuelle (”Middle region behavior”)

Mediumteoretisk makro-historie (Meyrowitz) Mangel på kommunikasjonsmedier produserer intuitive, kollektive, tradisjonelle samfunn Skriftmedier produserer spesialiserte, rasjonelle og dynamiske samfunn Elektroniske medier produserer globale, fragmenterte og samtidige samfunn

TVs effekter (Meyrowitz) TV gjør sosiale og fysiske grenser mer gjennomtrengelige TV gjør atskilte roller mer like TV bygger ned skillet mellom det offentlige og det private I sum: TV omskaper samfunnet

Kritikk av mediumteori Mangel på akademisk stringens/konsistens Store forklaringsambisjoner gir problemer med empirisk prøving Overser innholdets betydning Overser medieinstitusjonenes betydning Teknologideterminismens problem: Hva forårsaker teknologien?

”Sterk” versus ”svak” mediumteori Sterk: ”The medium is the message” - tendens til å se mediets effekter som essensielle, som uavhengige, og som ene- årsak Svak: Mediets effekter er et aspekt ved mediert kommunikasjon, og supplerer studiet av innhold, institusjoner oa.

Fra mediesentering til gjensidighetstenkning Sterk og svak mediumteori: tendens til å ville rendyrke mediets andel i kommunikasjonen Hjarvard, Horton & Wohl: Mediert og interpersonell kommunikasjon påvirker (konstituerer?) hverandre gjensidig

Gjensidighetens to sider Mediert kommunikasjon nærmer seg interpersonell kommunikasjon: informalisering, konversasjonalisering Interpersonell kommunikasjon nærmer seg mediert kommunikasjon: ”samtalens skillemynt”, Selve den interpersonelle samtalens idealer (den gode samtalen) påvirket av medienes idealisering av samtalen? I sum: mediene simulerer en gjensidig samtale mellom mediepersonal og seer, såkalt ”parasosial interaksjon” (Horton & Wohl)

Simulering (H&W, Hjarvard) Medier simulerer interpersonell kommunikasjon Publikum lærer roller av mediene Mediert kommunikasjon er en spesialisert versjon av interpersonell kommunikasjon - ikke noe vesens-atskilt fra den Ordet ”simulering”s doble arv: gjengivelse/gjenskap versus blendverk (”simulakrum”)

Kondensering (Goffman) Mediert kommunikasjon intensiverer og sammentrenger elementer fra interpersonell kommunikasjon Mekanismer: skripting, opptreder- kompetanse