Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering for formannskapet Gratangen kommune
Advertisements

KOMMUNESAMARBEIDET I VESTFOLD (9-K) LAHOLMEN 14. MARS 2003 Oppsummering Referat styringsgruppen vedlegg 6.
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Tilstandsanalyse og kommuneprp.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmann Ola Stene Formannskapsmøte Inntektssystemet – kort repetisjon og oppdatering.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Utredning kommunesammenslåing 2014
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
KS Strategikonferansen
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Norsk mal: Startside alt. 2 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Inntektssystemet for kommunene og økonomiske virkemidler i kommunereformen.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Kommunereform og kommuneøkonomi Ålesund, 2. oktober 2015.
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Utredning kommunesammenslåing Vedtak i kommunestyret 1. Nøtterøy kommune vil imøtekomme henvendelsen fra Tjøme kommune om å utrede kommunesammenslåing.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å få sidenummer, dato og tittel på presentasjon: Klikk på.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Prosjektorganisering Utvida planutval Øystre Slidre Kommune Politisk styring Administrativ styringsgruppe Prosjektleder Prosjektgruppe Intern Referansegruppe.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Fra utredning til eventuelt vedtak om kommunesammenslåing Hva skal til for å lykkes? Erfaringer fra sammenslåingsprosessen mellom Sandefjord, Andebu og.
Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
Kommuneøkonomikonferansen 2016 – Trond Erik Lunder
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Kommune av Flora og Vågsøy
Om Kommunereforma Radøy kommune – torsdag 18
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Organisering og økonomi
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Høyringa av nytt/endra inntektssystem
Fordeling av kommunens inntekter
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland, 11. 03 Jo Audun Øverby kommunalsjef økonomi, plan og næring Nord-Aurdal kommune Valdres – regionsenter – interkommunalt samarbeid Historikk Prosessen – 2014 – utredning i 2015 – lyntoget Plan og struktur

Utredninger nåsituasjon utvikling i frie inntekter intensjonsavtale sikkerhet for tilsetting

Nåsituasjon

Nåsituasjonen skole barnehage plo helse vann, avløp, feiing eiendomsskatt samarbeid nye tjenester gevinster

Nåsituasjon Informasjon relevant for en beslutning. Objektiv beskrivelse, uten vurdering, «ærlig» Standardisert oppsett Sammenheng mellom kapasitet og befolkningsutvikling

0-alternativet – utvikling i frie inntekter

Frie inntekter og kommunereform Kommuneproposisjonen 2015 – i gjennomgang av inntektssystemet vurderes: smådriftsulemper regionalpolitiske tilskudd skatteelementet og inntektsutjevningen

Småkommunetilskuddet Kommuner under 3.200 innb. 5.475’ kr Sum nasjonalt 963,5 mill. kr Tilbakeføring, innbyggertilskudd etter utgiftsutjevning ekskl. inntektsgarantiordningen

Småkommunetilskuddet Resultat: Etnedal - 5,0 mill. kr Nord-Aurdal 1,3 mill. kr Lillehammer 4,9 mill. kr Oppland: -11,5 mill. kr

Distriktstilskudd Sør-Norge Svak samfunnsmessig utvikling Sats pr. kommune og pr. innb. avhengig av distriktsindeks Sum nasjonalt 396,6 mill. kr Vilkår: distriktsindeks 0 – 46 gjennomsnittlig skatteinntekt 3 år < 120% ikke Nord-Norge- og Namdalstilskot eller småkommunetilskott

Distriktstilskudd i Oppland 2015

Distriktstilskudd Sør-Norge Resultat: Øystre Slidre - 2,7 mill. kr Nord-Aurdal - 7,2 mill. kr Lillehammer 2,0 mill. kr Oppland: -42,9 mill. kr

Basistilskuddet Del av utgiftsutjevningen (2,3%) Nasjonalt 5 495 mill. kr Alle kommuner 12,8 mill. kr Tilbakeføring – grovt anslag

Skatteinntekt Regjeringen: kom. beholde mer skatt Skatteelementet i inntektssystemet Systemet for inntektsutjevning Tilbakeføring av deler av selskapsskatten

Konklusjon – frie inntekter Må forvente relativ nedgang i frie inntekter for små kommuner småkommunetilskudd basistilskudd Skatteinntekter og inntektsutjevning

Sikkerhet for tilsettingsforhold

Juridiske forhold Kommunesammenslåing virksomhetsoverdragelse Overtallighet som følge av kommunesammen-slåing er saklig grunn til oppsigelse (AML § 15-7 nr. 1), formkrav til prosess Kommunene har juridisk adgang til å gi garantier mot oppsigelser, men ingen rettslig plikt Politisk (ikke juridisk) spørsmål om man ønsker å gi en form for garanti mot oppsigelse Garanti vil trolig gi en positiv effekt på arbeids-miljøet og prosessen, og vil kunne bidra til at kommunene får beholde ressurspersoner

Konklusjon Positivt for arbeidsmiljø, prosessen og for å beholde kompetanse Årsverksreduksjon kan oppnås gjennom naturlig avgang Beholde stillingsstørrelse og lønn, må takke ja til «enhver» stilling – godt skjønn Bør tidsbegrenses (minst 5 år)

Intensjonsavtale

Intensjonsavtale – hvorfor? tydeliggjøre politiske mål avklare sentrale spørsmål om hvordan den nye kommunen blir viktig informasjon i innbyggerhøring grunnlag for kommunestyrets beslutning arena for politisk arbeid

Intensjonsavtale – moment Kommunenavn og kommunevåpen Mål for den nye kommunen Prinsipper for sammenslåingsprosessen Politisk organisering Kommunesenter og lokalisering av tjenesteyting Prinsipper for tjenesteytingen (kvalitet, kapasitet, nærhet) Nærings- og stedsutvikling Ansatte Økonomi

Bakgrunn Valdres Historikk 6 kommuner 18 000 innbyggere regionsenter Fagernes interkommunalt og regionalt samarbeid Historikk

Prosessen 2014: politisk forankring 2015: utredninger Mulig beslutning nov 2015 («lyntoget»)

Prosjekteier – felles formannskap Politisk styringsgruppe - ordførerne Administrativ styringsgruppe - rådmennene Prosjektgruppe – rådmennene Prosjektleder – rådmann Kai Egil Bachér Plan- og ressursgruppa – Jo Audun Øverby, leder Informasjons-gruppe