Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland, 11. 03 Jo Audun Øverby kommunalsjef økonomi, plan og næring Nord-Aurdal kommune Valdres – regionsenter – interkommunalt samarbeid Historikk Prosessen – 2014 – utredning i 2015 – lyntoget Plan og struktur
Utredninger nåsituasjon utvikling i frie inntekter intensjonsavtale sikkerhet for tilsetting
Nåsituasjon
Nåsituasjonen skole barnehage plo helse vann, avløp, feiing eiendomsskatt samarbeid nye tjenester gevinster
Nåsituasjon Informasjon relevant for en beslutning. Objektiv beskrivelse, uten vurdering, «ærlig» Standardisert oppsett Sammenheng mellom kapasitet og befolkningsutvikling
0-alternativet – utvikling i frie inntekter
Frie inntekter og kommunereform Kommuneproposisjonen 2015 – i gjennomgang av inntektssystemet vurderes: smådriftsulemper regionalpolitiske tilskudd skatteelementet og inntektsutjevningen
Småkommunetilskuddet Kommuner under 3.200 innb. 5.475’ kr Sum nasjonalt 963,5 mill. kr Tilbakeføring, innbyggertilskudd etter utgiftsutjevning ekskl. inntektsgarantiordningen
Småkommunetilskuddet Resultat: Etnedal - 5,0 mill. kr Nord-Aurdal 1,3 mill. kr Lillehammer 4,9 mill. kr Oppland: -11,5 mill. kr
Distriktstilskudd Sør-Norge Svak samfunnsmessig utvikling Sats pr. kommune og pr. innb. avhengig av distriktsindeks Sum nasjonalt 396,6 mill. kr Vilkår: distriktsindeks 0 – 46 gjennomsnittlig skatteinntekt 3 år < 120% ikke Nord-Norge- og Namdalstilskot eller småkommunetilskott
Distriktstilskudd i Oppland 2015
Distriktstilskudd Sør-Norge Resultat: Øystre Slidre - 2,7 mill. kr Nord-Aurdal - 7,2 mill. kr Lillehammer 2,0 mill. kr Oppland: -42,9 mill. kr
Basistilskuddet Del av utgiftsutjevningen (2,3%) Nasjonalt 5 495 mill. kr Alle kommuner 12,8 mill. kr Tilbakeføring – grovt anslag
Skatteinntekt Regjeringen: kom. beholde mer skatt Skatteelementet i inntektssystemet Systemet for inntektsutjevning Tilbakeføring av deler av selskapsskatten
Konklusjon – frie inntekter Må forvente relativ nedgang i frie inntekter for små kommuner småkommunetilskudd basistilskudd Skatteinntekter og inntektsutjevning
Sikkerhet for tilsettingsforhold
Juridiske forhold Kommunesammenslåing virksomhetsoverdragelse Overtallighet som følge av kommunesammen-slåing er saklig grunn til oppsigelse (AML § 15-7 nr. 1), formkrav til prosess Kommunene har juridisk adgang til å gi garantier mot oppsigelser, men ingen rettslig plikt Politisk (ikke juridisk) spørsmål om man ønsker å gi en form for garanti mot oppsigelse Garanti vil trolig gi en positiv effekt på arbeids-miljøet og prosessen, og vil kunne bidra til at kommunene får beholde ressurspersoner
Konklusjon Positivt for arbeidsmiljø, prosessen og for å beholde kompetanse Årsverksreduksjon kan oppnås gjennom naturlig avgang Beholde stillingsstørrelse og lønn, må takke ja til «enhver» stilling – godt skjønn Bør tidsbegrenses (minst 5 år)
Intensjonsavtale
Intensjonsavtale – hvorfor? tydeliggjøre politiske mål avklare sentrale spørsmål om hvordan den nye kommunen blir viktig informasjon i innbyggerhøring grunnlag for kommunestyrets beslutning arena for politisk arbeid
Intensjonsavtale – moment Kommunenavn og kommunevåpen Mål for den nye kommunen Prinsipper for sammenslåingsprosessen Politisk organisering Kommunesenter og lokalisering av tjenesteyting Prinsipper for tjenesteytingen (kvalitet, kapasitet, nærhet) Nærings- og stedsutvikling Ansatte Økonomi
Bakgrunn Valdres Historikk 6 kommuner 18 000 innbyggere regionsenter Fagernes interkommunalt og regionalt samarbeid Historikk
Prosessen 2014: politisk forankring 2015: utredninger Mulig beslutning nov 2015 («lyntoget»)
Prosjekteier – felles formannskap Politisk styringsgruppe - ordførerne Administrativ styringsgruppe - rådmennene Prosjektgruppe – rådmennene Prosjektleder – rådmann Kai Egil Bachér Plan- og ressursgruppa – Jo Audun Øverby, leder Informasjons-gruppe