Masterskolen 2015: Introduksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Ad. oppsummering av FINF4001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Masteroppgaven : teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen -V12 oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Om sammenhengen mellom teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.
1 Om forskningsmetoder innen informatikk og informasjonssystemer Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk- og informasjonssystem (IS)-forskning/informasjonsvitenskap.
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Ad. oppsummering av FINF4001
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Informatiske forskningsmetoder Design som forskningsmetode
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Masterskolen 2015: Introduksjon Opplegget for Masterskolen Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave Teori, metode og empiri (data) og forholdet mellom dem Litt om noen forvaltningsinformatiske perspektiver, med fokus på informatiske problemstillinger Eksempler på noen AFIN-oppgaver

Opplegget og planen Pensum Opplegg, pensum og planen, se Opplegget for masterskolen http://www.uio.no/studier/emner/jus/afin/FINF4002/v14/masterskolen-opplegg-2014.pdf Detaljert undervisningsplan http://www.uio.no/studier/emner/jus/afin/FINF4002/v15/forelesningsplan-finf4002_2015.pdf Pensum http://www.uio.no/studier/emner/jus/afin/FINF4002/v15/pensumliste/index.html Tips til masteroppgaver https://www.uio.no/studier/emner/jus/afin/FINF4002/v14/forslag-til-emner-for-masteroppgaver-innen-retts_v03012014.pdf

Hva er forskning Forskning er en aktiv, grundig og systematisk granskning for å finne ny viten og øke kunnskapen. Forskning er en strukturert prosess, bestående av ulike faser. Disse faser er normalt inkludert både i et typisk forskningsarbeid: Avgrense hvilket emne som det handler om (tema, problemområde) Utforme problemstillinger/forskningsspørsmål (hypoteser?), basert på eksisterende kunnskap innen feltet (teori) Planlegge og samle inn data (Undersøkelsesopplegg - metodebruk) Beskrive og analysere data (fortolke data og sammenholde med eksisterende teori : bruk av ulike metoder/teknikker for analyse) Slutninger og konklusjoner Men rekkefølgen, metodisk tilnærming og innholdet i de ulike fasene varierer betydelige, avhengig av fagområde, tema og problemstilling, teorigrunnlag og metodisk tilnærming.

Hva en masteroppgave i bør inneholde Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon .. Teoretisk plattform: beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem (teori), dvs. relevant, kjent kunnskap på det valgte fagområdet Forskningsspørsmål [og eventuelt noen hypoteser] som knyttes til teorien beskrevet foran Metodisk tilnærming: utforme er undersøkelsesopplegg tilpasset forskningsspørsmålene Empiri – innsamling og beskrivelse av disse data Analyse og drøftinger: sammenholde egne funn med teori beskrevet foran Konklusjoner Men denne strukturen og rekkefølgen passer ikke for alle typer oppgaver .

Litt vinklingen av forvaltningsinformatiske emner Flerfaglig vinkling Oppgaver i forvaltningsinformatikk omfatter flere eller tverrfaglig forskningsmetoder som involverer jus, samfunnsvitenskap og informatikk Dere kan velge vinklinger som gir ulik vekt på de forskjellige faglige aspektene Teoretisk/praktisk vinkling Typisk å både ha teoretisk og praktisk sikte (empiri i lys av teori/teori i lys av empiri) Mange har fokus på styringsidealer mv, ofte med et rettighetsperspektiv Ofte kritisk-konstruktivt, alltid uavhengig Metodisk tilnærming Det kan anvendes både kvantitative og/eller kvalitative metoder for datainnsamling og analyse Empiri (data) hentes primært fra offentlig sektor (statlige eller kommunale virksomheter), eller fra data om bruk av offentlige IKT-løsninger som finnes på andre nettsteder (ev. andre kilder)

Masteroppgaven - et forskningsprosjektet De 3 hovedelementene Fenomenet Temaet Problemstilling & forskningsspørsmålene Teoretisk basis Begreper Teorier: Kjente sammenhenger mellom begrepene, dvs. hva vi allerede vet innen feltet Forskningsmetode - empiri Hvordan samle inn data Oppfatning av virkeligheten (Ontologi) Synet på kunnskap (epistemologi)

Forholdet mellom teori og metode Teorien og de tilhørende problemstillinger utgjør premisser for den metodisk tilnærmingen Dersom en skal gjøre en case-studie, f eks. prosessen av å innføre et IS i en organisasjon, vil ofte en kvalitativ metode passe best For å teste ut en/flere hypoteser, f eks. knyttet til de ansattes opplevelser, bør vi velge kvantitativ metode (eks spørreskjemaer) Men et teoretisk utgangspunkt kan tillate ulike metodiske tilnærminger, eventuelt en kombinasjon av flere metoder F eks. kombinere intervjuer med en spørreundersøkelse Imidlertid vil dere ofte måtte gjøre tilpasninger av metodebruken ut ifra tids- og resursmessige/praktiske hensyn. Dette er ok, så lenge dere redegjør for dette og peker på mulige ulemper/svakheter ved de valgt som er gjort

Ulike forvaltningsinformatiske temaer og perspektiver

Noen eksempler på temaer

Ulike informatikk-perspektiver Informatikk-perspektivet i en masteroppgave innebærer å studere utvikling, innføring eller bruk av et IS, og/eller virkninger av et IS, med fokus på det tekniske egenskapene av systemer, metode SU-metoder som er brukt, bruksegenskapene ved systemet osv. . Et mulig utgangspunkt er et fasene i et SU- prosjekt (livssyklusen til et IS), og å knytte forskningsspørsmål med tilhørende aktuelle metoder i de ulike fasene, som for eks. beskrevet i) Fasene angitt i Prosjektveiviseren II) Fasene i rammeverket : Fra Lovtekst –til programkode, med vekt på informatisk innhold

Fasene i et SU-prosjekt beskrevet i Prosjektveiviseren og elementer fra DWS-metodikk Konsept Planlegging Gjennomføring Avslutte Realisere Ide, Behov Mål Prosjektforslag Avklare IT-politiske føringer, ….. Styringsunderlag, Prosjektmandat og –plan Gevinstrealiseringsplan Funksjonell teknisk løsn Innramming og innsaml. av rettskilder Rettslig analyse …… Utvikle og teste, inklud. programmering av rettslig innhold Opplærings- og innføringsplan Oppdatere/avslutte dokumentasjon ,… Overlevering til linja Støtte til system -innføring av Evaluering ,… Styre gevinst-realisereng, Evaluering av bruk

Krav til et informatikk-perspektiv Må ta utgangspunkt i informatiske teorier /og eller metoder Kan studere egenskaper (funksjoner, kvaliteter, osv.) ved et system, sammenhengen mellom systemets egenskaper og brukerne /andre organisatoriske omgivelser, eller systemets ivaretakelse av rettslige krav . Et viktig forvaltningsinformatisk tema er opplysningskvalitet. Informatikk-perspektivet vil da være å studere hvordan et systems tekniske egenskaper er tilstrekkelig til å sikre tilstrekkelig datakvalitet

Eksempler på noen hovedfags/masteroppgaver med tydelig innslag av informatiske perspektiver