EUs FREMTIDIGE REGIONALPOLITIKK Konsekvenser for Norge Statssekretær Anders Eira 15.4.2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Litt mer om PRIMTALL.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Arve Skjerpen Ny regionalpolitikk  Den nye regionalpolitikken bygger i stor grad oppunder Lisboa – og Gøteborg – prosessene, dvs.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Sørlandet i Regionenes Europa, Høgskolen i Agder Europeisk integrasjon og norsk regionalpolitikk.
Avslutningskonferanse for den nasjonale småsamfunnssatsingen Scandic Tromsø 17. – 18. mars 2010 Norges distriktspolitikk i et internasjonalt perspektiv.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Ivar Haug INTERREG ØRESUND-KATTEGAT- SKAGERRAK K-møtet i Re 15. februar 2007 Gjennom 2006 deltok Vestfold/BTV-fylkene i utvikling av et nytt.
Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 14. februar 2008.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
14 Samarbeid over grenser
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Trøndelags Europakontor Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Magnus Kjøraas, koordinator 30. oktober 2010.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Samdata 2012 Somatikk.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag Vest-Agder fylkeskommunes internasjonale engasjement: Presentasjon for fylkesutvalget ,
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
1 Regjeringens Europapolitiske Forum Statsstøtte Statssekretær Anders Eira.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Nordsjøkommisjonen som kontaktforum for internasjonalisering og prosjektforbereder. Lars Haukvik Sekretariatsleder for Nordsjøkommisjonen.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Nasjonale myndigheters.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Om EUs regionalpolitikk og forskningsstøtte Introduksjon og retningslinjer.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Mobiliseringskonferanse Interreg
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Nordland fylkeskommune
Utskrift av presentasjonen:

EUs FREMTIDIGE REGIONALPOLITIKK Konsekvenser for Norge Statssekretær Anders Eira

2 Hvordan påvirkes regionalpolitikken av EU og EØS-avtalen Gjennom EUs regionalpolitikk (Strukturfondene) og mulighetene for norsk deltakelse Gjennom det regionalpolitiske statsstøtteregelverket Gjennom regelverket for offentlig innkjøp Gjennom ulike sektorregelverk (for eksempel skipsbyggingsdirektiv m.v.) Gjennom implementering av ulike direktiv som også har regionalpolitiske konsekvenser (for eksempel ulike miljødirektiv, vannressursforvaltning, sikkerhet til sjøs m.v)

3 Regionalpolitisk statsstøtte Eksisterende regelverk gjelder til Utkast til nytt regelverk skal foreligge innen kort tid Viktig for Norge at det nye regelverket ivaretar utfordringer knyttet til lange avstander, spredt bosetting, vanskelig topografi (fjell, øyer, fjorder m.v) Regjeringen vil arbeide for at det nye regelverket gir mulighet for fleksibilitet, for eksempel å kunne differensiere automatisk virkende ordninger Fortsatt mulighet for transportstøtte Viktig å ha en aktiv holdning både politisk og administrativt mot EU-Kommisjonen, Regionkomiteen, samt paraplyorganisasjoner som CPMR, Euromontana m.v.

4

5

6

7

8

9

10

11

12 EU-budsjett og finansielle perspektiver (2004-priser) : 108,5 milliarder euro pr.år, hvorav 37 milliarder euro til strukturfondene (EU 25) : Kommisjonen foreslår 146,4 milliarder euro pr. år, hvorav 48 milliarder euro til strukturfondene (EU 25).336 milliarder til strukturfondene for hele perioden Det hersker betydelig uenighet mellom medlemslandene. Nettobidragsytere som Sverige, Tyskland m.v. ønsker å redusere budsjettforslaget til 1 % av BNP, mens Kommisjonens forslag er 1,22 %

13 EU Budsjett % 30.3% 3.1% 8.3% Structural Funds and Cohesion Fund Agricultural Policy Enlargement Pre-accession Average Annual Expenditure: billion EURO Internal Policy 6%

14

15 Categories of expenditure in Structural Funds Context For strengthening administrative capacity

16 Betydningen av utvidelsen av EU Befolkningen i Unionen øker fra 380 til 454 millioner (EU 25) De nye medlemsstatene bringer inn mer dynamisk vekst (4 % pr år mot 2,5 % i EU 15) BNP pr hode faller med 12,5 % (EU 25) Befolkningen i mål 1 (konvergens) øker fra 84 til 123 millioner innbyggere Forskjellen i BNP mellom regionene fordobles: gjennomsnittlig BNP i mål 1 er 69 % av EUs gj.snitt – i de nye medlemslandene er gjennomsnittet 46 %

17

18 EUs nye grunnlov – art. III-116 I forslaget til ny grunnlov som nå ser ut til å kunne bli vedtatt i juni, er følgende formulering inne i teksten (fritt oversatt) som ny artikkel III-116: For å fremme en generell harmonisk utvikling, skal Unionen utvikle og iverksette tiltak som styrker den økonomiske, sosiale og territorielle samhørighet. Spesielt skal Unionen ha som mål å redusere ulikheter i utviklingsnivå mellom ulike regioner, herunder de mest tilbakeliggende områder. I arbeidet med å fremme dette målet, skal det vies spesiell oppmerksomhet til bygdene og til områder som lider av alvorlig og permanente naturlige eller demografiske handicaps som de nordligste områder med meget lav befolkningstetthet, og noen øyer, grenseregioner og fjellregioner.

19 Forslag til ny regionalpolitikk Den nye regionalpolitikken bygger i stor grad oppunder Lisboa – og Gøteborg – prosessene, dvs. økt konkurransekraft og bærekraftig utvikling Både de finansielle perspektivene og den nye regionalpolitikken skal være en integrert del av Lisboa – strategien, dvs. det blir understreket at regionalpolitikken skal være selve ”navet” i å realisere Lisboa-målene gjennom nasjonale og regionale program Mer målrettet bruk av virkemidlene Dvs. konsentrasjon av virkemidlene og betydelig satsing på innovasjon og den nye kunnskapsøkonomien. I tillegg vil miljø og ”risk prevention” være et viktig satsingsområde

20 Formål med den nye regionalpolitikken Øke offentlige og private investeringer i mottagerregionene Bidra til økt BNP (konvergens) Skape nye jobber Bidra til å styrke den regionale og lokale medbestemmelse og legitimitet som næringsutvikler Finansiell stabilitet og forutsigbarhet over 7 år

21 Tre målområder (prioriteringer) I. KONVERGENS ( tidligere mål 1 ) Regioner med mindre enn 75% BNP målt i kjøpekraft av EUs gjennomsnitt Regioner påvirket av den statistiske effekt av utvidelsen av EU: mindre enn 75% av EU 15, men mer enn 75% av EU 25. Disse regionene utfases i løpet av 7 års-perioden Spesielle program for de oversjøiske områdene (Kanariøyene m.v.) 78% av strukturfondsbudsjettet til dette målområdet (konsentrasjon)

22 Tre målområder ( prioriteringer ) II. Regional konkurransekraft og sysselsetting (tidligere mål 2 og mål 3 ) 1.Det første elementet: regional konkurransekraft Innovasjon og det nye kunnskapssamfunnet Tilgjengelighet og tjenester i allmenn interesse Miljø og ”risk prevention” Bypolitikk

23 Tre målområder ( prioriteringer ) 2. Det andre elementet: sysselsetting Tilpasning av arbeidskraften til arbeidsmarkedet (livslang læring) Jobbskaping Gjøre arbeidsmarkedet tilgjengelig for alle, også de mest utsatte gruppene

24 Tre målområder ( prioriteringer ) III. Territorielt samarbeid ( tidligere Interreg ) Foreslås som eget målområde (tidl. fellesskapsinitiativ) Understrekes at dette er et virkemiddel som gir ”real added value” til Unionen Budsjettet foreslås tredoblet i forhold til inneværende periode ( 4% av strukturfondene – ca. 13,5 milliarder euro ) Grenseregionalt samarbeid videreføres (Interreg III A). Det foreslås at også maritime grenser skal inkluderes Transnasjonalt samarbeid (Interreg III B) Medlemsstatene skal vurdere geografien i nye transnasj. Samarb.omr. Interregionalt samarbeid (Interreg III C) – regionalt samarbeid mellom regioner i hele Europa – foreslås integrert i de to første målområdene (konvergens og konkurransekraft) og ikke under territorielt samarbeid.

25 Samarbeidet med ikke-medlemsland. Nye nabolandsinstrumenter Grenseregionalt samarbeid mot Russland, Hvite- Russland, Ukraina, Moldova, Balkan, Nord-Afrika m.v Interreg Østersjøen og Interreg Nord, hvor Norge deltar, kan bli slike nabolandsprogram Egne budsjetter i tillegg til Interreg Målet er å fremme økonomisk og sosial utvikling i grenseområdene Skal ivareta både utenrikspolitiske og regionalpolitiske formål Arbeide sammen om felles utfordringer innen miljø, helse, økonomisk utvikling, organisert kriminalitet Sikre effektive og sikre grenser Fremme lokalt folk til folk samarbeid

26 Utfordringer / konsekvenser for Norge Interreg vil fortsatt være det viktigste finansieringsinstrumentet for Nordlig Dimensjon Det må foretas en selvstendig vurdering av den norske nytten av deltakelse i internasjonalt regionalt samarbeid gjennom Interreg Den norske deltakelsen må ikke minst ses i sammenheng med det norske bidraget til EØS- finansieringsordningene (2 milliarder hvert år). Kan norsk næringsliv og norske regioner gjennom deltakelse i Interreg også nyttiggjøre seg de norske EØS-midlene? Men: mottakerstyring på disse midlene

27 Utfordringer / konsekvenser for Norge De nye nabolandsprogrammene er av betydelig interesse for Norge. Her må det arbeides for å sikre at Norge skal kunne delta på likeverdig basis som medlemslandene. En stor utfordring? Lav befolkningstetthet ikke spesielt nevnt som kriterium verken i målområdet konvergens eller konkurransekraft. Her vil selvsagt Finland og Sverige aktivt søke å påvirke sluttresultatet. Norge må drive samme aktive påvirkning ift. medlemslandene og i de ulike paraplyorganisasjonene som fylkeskommunene deltar i Det regionle ansvaret for næringsutvikling og samarbeid over landegrensene styrkes gjennom forslaget fra Kommisjonen. Samtidig integreres også Lisboa-prosessen og Gøteborg- prosessen i langt sterkere grad i målene for regionalpolitikken. Dette vil også være en utfordring i Norge

28