I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Kort om rettsdogmatisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer: Innsamling og bearbeiding av rettskilder Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Massesaksbehandling og automatisering av rettslige beslutninger: Jus som ramme og innhold for systemutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Ad. oppsummering av FINF4001
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Elektronisk forvaltning og jus
Elektronisk forvaltning og jus
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Organisering og systemutvikling, rettslig perspektiver
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utskrift av presentasjonen:

I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum

Rammer for SU-prosjekter Lovgivning Generelle forvaltnings- politiske rammer Virksomhetsspesifikke rammer Prosjektspesifikke rammer og føringer Regjeringens digitaliseringsprogram, 2012 St.meld. nr. 17 ( ), Eit informasjonssamfunn for alle St.meld. nr. 19 ( ), Ei forvaltning for demokrati og fellesskap Referansekatalog for IT-standarder i offentlig sektor Statlig kommunikasjonspolitikk Digitalt førstevalg Prinsipper for IT-arkitektur Føringer i tildelingsbrev IKT-strategi Kommunikasjonsstrategi (særlovgivning og generell lovgivning) Vektlegge og aktualisere generelle og virksomhetsspesifikke rammer Føringer vedr.:  Formål  Automatisering/skjønn mv  Systemets bindende virkning og rutiner for avvik  Rettslig dynamikk og oppdatering  Støttefunksjoner/brukervennlighet  Regelverksutvikling  Avtaler MANDAT

Prosjektetablering og -sammensetning IKT-avdelingFagavdelingAdministrasjons- avdeling Prosjektgruppe Brukerrepresentasjon Andre forvaltningsorganer Eksterne konsulenter Direkte involverte avdelinger Prosjektgruppen som forum for saksforberedelse Identifisering av prosesser og sammenhenger Overlappende kompetanse Behandlingsansvarlig Daglig ansvarlig = ”systemeier” ? Livssyklus – organisering under utvikling, videreutvikling og drift Forvaltningsinformatikerens rolle ?

Forvaltningsorgan Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Underliggende forvaltningsorgan Delegasjon? Oppdragstaker Outsourcing? Prosjektgruppe Avtaleregulering Statens standard- avtaler (?) Nærmere om styring av SU-prosjekter

Neppe grunn til å se på out- sourcing av rettslige deler av SU som annet enn saks- forberedelse Rettslige systemavgjørelser og outsourcing forskrift? instruks? enkeltvedtak? Rettslige systemavgjørelser Må anses som myndighetsutøvelse, og da kan delegasjons- læren komme til anvendelse Gå ut fra at delegasjonsadgangen er begrenset; delegasjon forutsetter instruksjonsmyndighet; (jf. overordningsforhold, avtale) den er mindre begrenset for et departement enn for underliggende organer; det skal veldig mye til for å kunne delegere til private og sideordnede organer; delegasjonsadgangen avhenger alltid av en fortolkning av hjemmelsgrunnlaget

Lover Forskrifter Stortingets plenumsforslag EUs direktiver og forordninger Lovforarbeider Internasjonale traktater og konvensjoner Rettsavgjørelser Forvaltningsinterne regler (generelle instrukser og retningslinjer om rettsanvendelse og skjønnsutøvelse) Forvaltningens presedensavgjørelser Avgjørelser i eksterne klageorganer Uttalelser fra Sivilombudsmannen Uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling Rettsoppfatninger i juridisk litteratur Avtaler Programkode fra andre relevante beslutningssystemer Aktuelle rettskilder i utviklingsarbeidet

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (klargjøring) Begrunnelse: Fullstendighet, stabilitet over tid, gjennomsiktighet 1 Valg av grunnlagssystem (hvilke pålitelige informasjonssystemer kan vi gjøre bruk av?) 2 Utvalg av rettskilder fra grunnlagssystemet/-systemene (hva skal velges ut og hvorledes skal utvalget skje?) Subjektivt utvalg?Nei! Anvendelse av ”utvalgskriterier”?Ja! Benytte mest mulig stabile og vurderingsfrie kriterier: Type rettskilde, tidsangivelser, ansvarlig organ, hjemmel osv Eksempler: ”Alle forskrifter gitt med hjemmel i ligningslovens kapittel 6.” ”Alle høyesterettsdommer som det er vist til i etaten [X]s arkiv [Y] og som i fulltekstversjonen inneholder henvisning til lov [a] og forskrifter [b, c eller d]” fortsettes...

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 3 Organisering i ”dokumentrekker” NOUProp. LInnst. L (lovvedtak) forskrift(er)høringsbrev mvInstrukser om rettsanvendelsen dommer forvaltningspraksis fortsettes...

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 4 Innarbeiding av faste strukturer: Interne henvisninger Eksterne henvisninger Henvisninger og bruk av legaldefinisjoner § 2-4. Avtaler om arbeidstakere mv. på kontinentalsokkelen Bestemmelsene i EØS-avtalens vedlegg VI nr. 1 og 2 (Rådsforordning (EØF) nr. 1408/71 og Rådsforordning (EØF) nr. 574/72 mv.) om rettigheter og plikter får tilsvarende anvendelse på en arbeidstaker mv […], jf. § 2-8. § 1-8. Arbeidstaker Med arbeidstaker menes i denne loven enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse. Ekstern henvisning …Og da skulle alt være klart for nærmere fortolkning og spesifisering av programkoden! Intern henvisning