ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging på arbeidsplassen PULS prosjektledersamling, Gardermoen, 29 april 2003
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 2 Agenda Om LAP Bedriftene i LAP Overordnede mål for LAP Om styring og administrasjon av LAP Utfordringer i brukerstyrte prosjekter
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 3 Om LAP Tema: Hvordan tilrettelegge for læring, kunnskapsbygging og kunnskapsdeling som en integrert del av arbeidet i handels- og tjenesteyrker ved bruk av IKT samt pedagogiske og organisatoriske virkemidler Varighet: mars 2002-desember 2004 Bedriftspartnere: Visma Services Norge AS (prosjektansvarlig) Statoil Detaljhandel HSH Forskningspartnere: Norsk Regnesentral (prosjektleder) Sintef, Tele og Data InterMedia, UiO
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 4 Bedriftene i LAP Visma Services Leverandør av regnskaps- og økonomitjenester Kontorbasert arbeidsplass i geografisk spredt organisasjon Stadig nye behov for kompetanseheving F.eks. nye IT-systemer, nye regelverk Statoil Detaljhandel Drift av og servicekontor for Statoil-stasjonene i Norge Opplæring og motivasjonsarbeid mot 350 stasjoner Geografisk distribuert organisasjon Arbeid foregår for det meste i direkte kontakt med kundene og mobilt i butikken HSH Ledende nærings- og arbeidsgiverorganisasjon innen handel og tjenesteytende sektor I LAP: resultatspredning, spre erfaringer til resten av bransjen
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 5 Overordnede mål for LAP Læring tett integrert i arbeidssituasjonen I handels- og tjenesteyrker Noe annet enn kurs Og noe annet enn hjelpesystemer eller rene oppslagsverk Læring via kunnskapsdeling og samarbeid Læringsmål og -prosesser forankres på alle nivå Nye systemer må forankres, skape eierforhold Læringsstøtteløsninger bygger på eksisterende løsninger F.eks. løsninger for kunnskapsforvaltning, CRM, Intranett
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 6 Læring tett integrert i arbeidssituasjonen Visma Services Læringsstøtte via PC og gjennom tilleggsfunksjonalitet i eksisterende applikasjoner Tilrette informasjonsinnhenting for læring Raskt, intuitivt, ikke bare oppslag Bruke nettbaserte kurs hvor det er hensiktsmessig Systematisere erfaringer Undersøke bruksmønster med tanke på gjenbrukbarhet Statoil Detaljhandel Læringsstøtte via kassa-PC, må være mer oppslag enn kurs pga. kontakten med kunder Begrenset infrastruktur på bensinstasjonene Mobile løsninger vil vurderes Skaffe erfaringer, ingen planer om snarlig innføring
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 7 Læring via kunnskapsdeling og samarbeid Visma Services Superbrukere Systematisere erfaringer med denne rollen, organisatorisk/ maktforhold, pedagogisk Geografisk spredt organisasjon Samarbeid og kunnskapsdeling på tross av dette Intranettet viktig: kompetanseoversikter, diskusjonsgrupper Undersøke medarbeidernes ønsker og behov Statoil Detaljhandel Geografisk spredt organisasjon Tradisjonelt lite kontakt Læringsrelasjonen kunde-medarbeider-organisasjon
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 8 Læringsmål og -prosesser forankres på alle nivå Visma Services Læringsmål (antall dager) inn i bedriftens strategi Jevnlig rapportering om prosjektet til ledergruppen Resultatkrav Informasjon om prosjektet via internavis, intranett og på møter Bruk av tvang for å få medarbeidere til å ta nettbaserte kurs Innføring av IT-systemer alle må lære brukes for å få alle med på nye opplæringsformer Statoil Detaljhandel Grundig forankringsprosess, primært oppover i organisasjonen Grundigere og mer ressurskrevende prosess enn forutsatt Fokusgrupper, ulike kategorier medarbeidere involvert Design-workshop med teaterteknikk Informasjon på regionsmøter
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 9 Læringsstøtteløsninger bygger på eksisterende løsninger Grundig gjennomgang av eksisterende systemer Læringsadministrative systemer (LMS) Intranett med kunnskapsforvaltningsløsninger Kommunikasjons- og samarbeidsløsninger som debattgrupper ol. Økonomisystemer Kassaapplikasjoner Koordinering med andre deler av organisasjonen Som har ansvar for andre systemer Som jobber med nye informasjonsstrategier Design av ny funksjonalitet for læringsstøtte Utvikling og implementering av læringsstøtte
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 10 Prosjektledelse og administrasjon Prosjektansvarlig Prosjektleder Styringsgruppe Representant fra hver bedrift, en representant fra de tre forskningsinstitusjonene, observatør fra NFR Prosjektleder rapporterer Møter hvert tertial Arbeidsgrupper i hver av bedriftene Både medarbeidere fra bedriftene og forskere Arbeider uavhengig, koordinering og utnyttelse av evt. synergi via prosjektleder, forskere og felles møter Møter hvor alle møtes ca. 2 ganger per år Forskerforum Bestemme og sikre forskningsfokus
LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 11 Utfordringer i brukerstyrte prosjekter Bedriftenes flyktige verden Planer, strategier, prioriteringer endrer seg Prosjektbeskrivelsen Krav til lønnsomhet og resultater vs. forskningsfokus og grundighet Bedriftenes fokus vs. Instituttene vs. Universitetene Ønske om å publisere Grundighet er ressurskrevende Resultat- og erfaringsspredning Balansegang: Visma og StatoilDHs ønsker om konkurransefortrinn vs. HSHs ønske om å spre resultater til flest mulig Virkeligheten setter grenser for ”spenstig” forskning F.eks. Infrastruktur på bensinstasjoner Forankring i bedriften Skape forståelse hos bedriftspartnere for forskningspartnernes roller Komplementær kompetanse vs. administrasjon