Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Mette Gjertsen Prosjektleder i Statens pensjonskasse
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
En lærende organisasjon?
Internkontroll i kommuner
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Maximite AS Et konsulentselskap bestående av 8 uavhengige konsulenter som er spredt fra Finmark til Oslo Bred erfaring innen blant annet strategiutvikling,
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Skien kommune.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Felles anskaffelse av LMS
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
God intern kommunikasjon vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Digitalt læringsmiljø
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Puls prosjektledersamling april 2003 Randi Aarekol Basmadjian og Dag Børke.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
innovasjon i Infrastruktur
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Nemlig; Visjoner og resultater Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Implementering av Blackboard på HF
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
Oppsummering av FOU - prosjekt
Allmøte 3. mars 2016.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging på arbeidsplassen PULS prosjektledersamling, Gardermoen, 29 april 2003

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 2 Agenda  Om LAP  Bedriftene i LAP  Overordnede mål for LAP  Om styring og administrasjon av LAP  Utfordringer i brukerstyrte prosjekter

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 3 Om LAP  Tema:  Hvordan tilrettelegge for læring, kunnskapsbygging og kunnskapsdeling som en integrert del av arbeidet i handels- og tjenesteyrker ved bruk av IKT samt pedagogiske og organisatoriske virkemidler  Varighet: mars 2002-desember 2004  Bedriftspartnere:  Visma Services Norge AS (prosjektansvarlig)  Statoil Detaljhandel  HSH  Forskningspartnere:  Norsk Regnesentral (prosjektleder)  Sintef, Tele og Data  InterMedia, UiO

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 4 Bedriftene i LAP  Visma Services  Leverandør av regnskaps- og økonomitjenester  Kontorbasert arbeidsplass i geografisk spredt organisasjon  Stadig nye behov for kompetanseheving  F.eks. nye IT-systemer, nye regelverk  Statoil Detaljhandel  Drift av og servicekontor for Statoil-stasjonene i Norge  Opplæring og motivasjonsarbeid mot 350 stasjoner  Geografisk distribuert organisasjon  Arbeid foregår for det meste i direkte kontakt med kundene og mobilt i butikken  HSH  Ledende nærings- og arbeidsgiverorganisasjon innen handel og tjenesteytende sektor  I LAP: resultatspredning, spre erfaringer til resten av bransjen

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 5 Overordnede mål for LAP  Læring tett integrert i arbeidssituasjonen  I handels- og tjenesteyrker  Noe annet enn kurs  Og noe annet enn hjelpesystemer eller rene oppslagsverk  Læring via kunnskapsdeling og samarbeid  Læringsmål og -prosesser forankres på alle nivå Nye systemer må forankres, skape eierforhold  Læringsstøtteløsninger bygger på eksisterende løsninger  F.eks. løsninger for kunnskapsforvaltning, CRM, Intranett

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 6  Læring tett integrert i arbeidssituasjonen  Visma Services  Læringsstøtte via PC og gjennom tilleggsfunksjonalitet i eksisterende applikasjoner  Tilrette informasjonsinnhenting for læring  Raskt, intuitivt, ikke bare oppslag  Bruke nettbaserte kurs hvor det er hensiktsmessig  Systematisere erfaringer  Undersøke bruksmønster med tanke på gjenbrukbarhet  Statoil Detaljhandel  Læringsstøtte via kassa-PC, må være mer oppslag enn kurs pga. kontakten med kunder  Begrenset infrastruktur på bensinstasjonene  Mobile løsninger vil vurderes  Skaffe erfaringer, ingen planer om snarlig innføring

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 7  Læring via kunnskapsdeling og samarbeid  Visma Services  Superbrukere  Systematisere erfaringer med denne rollen, organisatorisk/ maktforhold, pedagogisk  Geografisk spredt organisasjon  Samarbeid og kunnskapsdeling på tross av dette  Intranettet viktig: kompetanseoversikter, diskusjonsgrupper  Undersøke medarbeidernes ønsker og behov  Statoil Detaljhandel  Geografisk spredt organisasjon  Tradisjonelt lite kontakt  Læringsrelasjonen kunde-medarbeider-organisasjon

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 8  Læringsmål og -prosesser forankres på alle nivå  Visma Services  Læringsmål (antall dager) inn i bedriftens strategi  Jevnlig rapportering om prosjektet til ledergruppen  Resultatkrav  Informasjon om prosjektet via internavis, intranett og på møter  Bruk av tvang for å få medarbeidere til å ta nettbaserte kurs  Innføring av IT-systemer alle må lære brukes for å få alle med på nye opplæringsformer  Statoil Detaljhandel  Grundig forankringsprosess, primært oppover i organisasjonen  Grundigere og mer ressurskrevende prosess enn forutsatt  Fokusgrupper, ulike kategorier medarbeidere involvert  Design-workshop med teaterteknikk  Informasjon på regionsmøter

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 9  Læringsstøtteløsninger bygger på eksisterende løsninger  Grundig gjennomgang av eksisterende systemer  Læringsadministrative systemer (LMS)  Intranett med kunnskapsforvaltningsløsninger  Kommunikasjons- og samarbeidsløsninger som debattgrupper ol.  Økonomisystemer  Kassaapplikasjoner  Koordinering med andre deler av organisasjonen  Som har ansvar for andre systemer  Som jobber med nye informasjonsstrategier  Design av ny funksjonalitet for læringsstøtte  Utvikling og implementering av læringsstøtte

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 10 Prosjektledelse og administrasjon  Prosjektansvarlig  Prosjektleder  Styringsgruppe  Representant fra hver bedrift, en representant fra de tre forskningsinstitusjonene, observatør fra NFR  Prosjektleder rapporterer  Møter hvert tertial  Arbeidsgrupper i hver av bedriftene  Både medarbeidere fra bedriftene og forskere  Arbeider uavhengig, koordinering og utnyttelse av evt. synergi via prosjektleder, forskere og felles møter  Møter hvor alle møtes ca. 2 ganger per år  Forskerforum  Bestemme og sikre forskningsfokus

LAP – Læring og kunnskaps- bygging på arbeids- plassen , 11 Utfordringer i brukerstyrte prosjekter Bedriftenes flyktige verden  Planer, strategier, prioriteringer endrer seg  Prosjektbeskrivelsen Krav til lønnsomhet og resultater vs. forskningsfokus og grundighet  Bedriftenes fokus vs. Instituttene vs. Universitetene  Ønske om å publisere  Grundighet er ressurskrevende Resultat- og erfaringsspredning  Balansegang: Visma og StatoilDHs ønsker om konkurransefortrinn vs. HSHs ønske om å spre resultater til flest mulig Virkeligheten setter grenser for ”spenstig” forskning  F.eks. Infrastruktur på bensinstasjoner Forankring i bedriften Skape forståelse hos bedriftspartnere for forskningspartnernes roller  Komplementær kompetanse vs. administrasjon