Oppfølging av studenter på HF NIFU-rapport om HFs tiltak mot frafall 4. februar 2015 Seksjonssjef Gro Enerstvedt Smenes og rådgiver Christine Klem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pilotprosjektet, forebyggende veiledning satt i system
Advertisements

Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Tiltak for å redusere sykefraværet
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Hva vi har gjort før Ventelistesanering, gjennomgang av rutiner m.v Individuell behandlingsfrist, innføring av ”Normalprosedyren” 2004 Regionale.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Sosiale medier Alle fakulteter og museer bruker some 6 av 7 HF-institutter bruker Facebook eller Twitter Fakultetsstyret anbefaler fakultetskonti Moderat.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Oppfølging av studenter på HF Vet vi hva som funker? Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef for studier.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Praksiseksempel fra Lørenskog
Drop-In metoden i skolen
ALLE ABSOLUTT ALLE FORTJENER Å BLI SPURT HVORDAN DE HAR DET STUDENT, MN-FAK UIO 2012 ForVei-prosjektet MN- fakultetet 2012/13.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 1 Breakout-Klone Marius Andreassen Edvard Pedersen
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Rammeverk for risikovurdering og revisjon av IT-systemer
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Senter for læring og utdanning
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 1
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Prodekan bachelorutdanning IV
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
- digitalisering av pensum
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Adm.studieledermøte 31. august 2018
Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølging av studenter på HF NIFU-rapport om HFs tiltak mot frafall 4. februar 2015 Seksjonssjef Gro Enerstvedt Smenes og rådgiver Christine Klem

Frafallet på HF:

Frafallstiltak til nå:

Vi måtte gjøre opp status Engasjerte Elisabeth Hovdhaugen fra NIFU Samlet tallmaterialet fra FS Instituttvise rapporter over gjennomførte tiltak i perioden

Hva ønsket vi oss? Å dokumentere vårt arbeid med frafall Å identifisere noen suksesskriterier Å få noen tips til videre arbeid

Hva fant vi: Rekruttering bachelor/ master Frafall bachelor/ master Må jobbe mer kunnskapsbasert For administrativt? Kunne vært verre…

Forankring i teori Integrering Rekruttering Arbeidslivet Systemet UiO Studenten

Nyttig metodikk for videre arbeid Strukturering og formalisering Progresjon og mestring Pedagogiske tiltak SosialiseringMål- orientering - Stramme inn permisjons- reglene -Master- studenter må søke om ekstra semester -Utvidet kollokvietilbud på innførings- kurs -Satsning på fadder- ordningen -Kompetanse- samtaler

Støtte for at dette er vanskelig, og at det ikke finnes noen enkle løsninger

Men: Ingen suksesskriterier ble identifisert Ingen konkrete tips til videre arbeid

Metodikk Analyser Kostnader/ nytte Fortsetter jakten på de vellykkede tiltakene Hva gjør vi nå?