Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

Orienteringer fra fakultetsledelsen Fakultetsstyremøte
Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Hva er Fretex ?.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Handlingsplan strategisk HR
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Velkommen til felles opplæring, 2008
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
ET LØFT FOR FORPLEINING OPPSUMMERING. Oljeindustriens Landsforening OPPSTART-FREMDRIFT PROSJEKTET STARTET HØSTEN 2001 FERDIGSTILLT VED RAPPORT.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Department of Earth Science, Geodynamics Group Evaluering av ledelses- og styringsmodellen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet (MNF) Styringsgruppe.
Fakultetets styringsmodell Innspill fra instituttrådslederne v/ Bjørn Grung og Kjetil Ullaland.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
STRATEGIUTVALG FOR MARINE FAG (SMF) VED DET MATEMATISK-NATURVITENSKAPELIGE FAKULTET Bygger på vedtak i fakultetsstyret: SMF.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Refleksjonsnotat om din profesjonell utvikling som rådgiver
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Strategi & bemanningsplaner
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Endringsprosesser ved UiT
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans Petter Sejrup Solstrandsamling april 2008

Ledelses og styringsmodell ved MN-fak I årene ble det implementert en ny ledelses- og styringsmodell med tilsatte instituttledere, med utvidede fullmakter og virkemidler for faglig ledelse. Et uttalt ansvar for resultater for instituttene ble lagt på de tilsatte lederne De tilsatte lederne fikk en klar leder- og arbeidsgiverrolle, i kontrast til den tidligere ”tillitsvalgt- rollen”

Ledelses og styringsmodell ved MN-fak Antall institutter ved fakultetet ble i samme periode redusert. Modellen innebærer ikke tilsvarende formelle endringer knyttet til ledelsen av fakultetsnivået –Har et fakultetsstyre fortsatt –Har todelt ledelse fortsatt (dekanus og fakultetsdirektør) –MEN: reformen har klart medført endringer i fakultetets rolle i forhold til instituttene

Tiltak for styrking av instituttlederrollen Fra valgte instituttstyrere til tilsatte instituttledere Innføring av enhetlig ledelse (instituttleder ansvar for både den faglige og den administrative virksomheten) Tildeling av rammebudsjetter (lønn, drift, husleie med mer) (-> Kraftige virkemidler for ledelse) Omgjøring av overordnede kollegiale organer på instituttene (instituttstyrene) til rådgivende organer (instituttråd) Øremerkede ressurser til instituttlederne for å tilrettelegge for egen forskningsaktivitet Etablering av et lederteam med dekanat, instituttledere og fakultetsdirektør

Resultater slik fakultetsledelsen ser det Bedre grunnlag for ”ressursoptimalisering” ved at beslutninger tas nærmere den faglige virksomheten Instituttledergruppen er blitt en ”betydelig stemme” (færre ”top down” initiativ i organisasjonen) Det generelle bildet er at instituttlederne har betydelig legitimitet innad på instituttene og utad Flere tverrfaglige initiativ og forpliktelser Fokus på publisering (og publiseringsmønster) Større grad av organisering i forskergrupper En mer systematisk rekrutteringspolitikk

Resultater slik fakultetsledelsen ser det Styrket arbeidsgiveransvar på instituttene –Oppfølging av ansatte med problemer –Griper fatt i langvarige personalsaker –Vektlegger også personlige egenskaper i tilsetting i vitenskapelige faste stillinger (tenker arbeidsmiljø) –Tar HMS-ansvar

Er det behov for å justere modellen? Etter at MN-fakultetet innførte ordningen med tilsatte instituttledere, har denne blitt innført ved hele UiB (ikke alle har fått de samme fullmaktene – kun MED-fak) Rektoratet har varslet en evaluering av ordningen i 2009, noe som medvirket til at fakultetet først ikke så behov for å gjennomføre en egen evalueringen Fakultetsledelsen endret synspunkt på dette basert bl.a. på innspill fra tre instituttråd forbindelse med andre runde av instituttledertilsettinger (nye åremålsperioder)

Fakultetsstyret har vedtatt evaluering En uavhengig spørreundersøkelse blant ansatte ved fakultetet (holdninger til selve modellen, opplevelse av medbestemmelse, innflytelse etc). Også mot samarbeidspartnere internt og eksternt. Innspill fra ulike grupper/aktører gjennom hele prosessen – ”kick off” her på Solstrand Fakultetsdirektøren vil avlegge besøk på alle instituttene for å ha samtaler med de søm ønsker det om erfaringer fra ordningen med tilsatt instituttleder En prosess høsten 2008som skal munne ut i en fakultetsstyrebehandling der en vedtar evt justeringer En bredt sammensatt styringsgruppe

Styringsgruppen vil blant annet se på… Problematikk og anbefalinger knyttet til: Rekruttering av instituttledere (prosessen i vid forstand) Instituttlederes fullmakter Instituttrådenes rolle Fakultetets rolle Fakultetsstyrets sammensetning Medbestemmelse

Nå vil vi få en del innspill på løpende bånd her, og med en talefør samfunnsviter i salen kan det vel også hende at vi kan få noen interessante analyser fra sidelinjen? Vi vil også få høre litt om prosessen fra NTNU, som jo er spennende i og som kanskje kan få oss til å løfte vårt eget blikk…. Først ut er jo den som vel må sies å mer enn noen annen være vår nåværende modells ”far”