Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
PROSJEKTSØKNAD FRA NORSK SENTER FOR CYSTISK FIBROSE
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Medisinske kvalitets- og forskningsregistre
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Anne Høye, leder Registerenheten SKDE Kvalitetsregisterkonferansen 2010.
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.
Kliniske effektmål som kvalitetsmål
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
NY LOV OM HELSEPERSONELL
– pådriver og tilrettelegger Nasjonal samordning: Nasjonal samarbeidsgruppe for forskning innen medisin og helsefag (NSG) – pådriver og tilrettelegger.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Norsk Nyfødtmedisinsk Norsk Nyfødtmedisinsk
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Nasjonale kvalitetsregistre
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Personopplysningsloven
LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Informasjonssikkerhet
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Cast Helseregistre og forskning - Samarbeid om kvalitetsregistre og sentrale registre Nasjonal samarbeidsgruppe for forskning i spesialisthelsetjenesten.
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Nasjonale prøver.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
1 Litt om SYSVAK Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Høyspesialisert medisin – hvor står arbeidet
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
v/seniorrådgiver Asbjørn Haugsbø
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø

Status for arbeidet med kvalitetsregistre/endepunktregistre og organiseringen av disse

Hva er kvalitetsregistre? SH-dir: ”Med medisinske kvalitetsregister forstås strukturert samling av medisinske opplysninger om utredning og behandling av pasienter, som gir en indikasjon på hvordan bestemte prosesser fungerer og om bestemte resultater er oppnådd ved å vise til kvalitetsegenskaper”

Nasjonale medisinske kvalitetsregister Registre som er landsdekkende, eller har en slik dekningsgrad og et slikt omfang, at det gir et godt bilde av den nasjonale situasjon innen det enkelte fagområde

Hva er formålet med registrene? Å medvirke til kvalitetssikring og kvalitetsforbedring i utredning og behandling av pasienter Å sikre et godt faktagrunnlag for fagmiljøene, og for styringsformål på ulike nivåer i helsetjenesten Å få et verktøy for den enkelte institusjon for vurdering av egne resultater og grunnlag for sammenligning med andre Erfaringsoverføring til helsetjenesten Danne grunnlag for utvikling av faglige retningslinjer Å gi grunnlag i arbeidet med å utvikle nasjonale kvalitetsindikatorer Forskning Nasjonale statistikker, kunnskapsformidling, veiledning og informasjonsspredning til befolkningen og media Medvirke til å utjevne forskjellene i tilbudet om helsetjenester

Ulike typer registre Prinsipielt to typer registre: Registre basert på informert samtykke (kan etableres ved konsesjon fra Datatilsynet) Personidentifiserbare registre uten samtykke (kan bare etableres ved et Stortingsvedtak gjennom lov)

Hva har vi per i dag? 7 landsdekkende sentrale registre ( er plassert i og forvaltes av Nasjonalt Folkehelseinstitutt eller Kreftregistret) Ca 50 medisinske kvalitetsregistre av disse er 36 nasjonale, 33 inneholder persondata basert på samtykke

Registre etablert på journaldata I henhold til Lov om spesialisthelsetjenesten og Pasientrettighetsloven skal den kliniske utøver/institusjon drive kvalitetssikring/forskning på sine EPJ – baserte pasientdata. Konsesjonsproblemer (Datatilsynet) oppstår når man ønsker å kople sammen flere journalbaserte registre og eventuelt sammen med sentrale endepunktregistre (eks: Kreftregistret)

Forskjellen på kvalitetsregistre og forskningsbasert kunnskap? Forskningsbasert kunnskap best kvalitet Kvalitetsregistrene sannsynligvis størst effekt på klinisk praksis, fordi den er utviklet i klinikken for klinikken

Hvor gode er registrene? Norge er sinke i Norden når det gjelder utvikling av nasjonale kvalitetsregister Norge mangler et personidentifiserbart pasientregister Mange små register med begrenset mulighet til å vise effekt av spesifikk utredning og behandling Noen mangler endepunktinformasjon Seleksjonsbias -De som samtykker kan være ulik de som ikke samtykker (alder, kjønn, tilstand, sosialt, utdanning, etc) -Bevisst / ubevisst manipulasjon

Fordelene med dagens medisinske registre De er etablert på bakgrunn av et behov oppstått i klinikken om mer kunnskap for klinikken (En evaluerende kultur) Dette betyr bedre datakvalitet -Sterk assosiasjon mellom datakvalitet og nærhet til de som dataene angår (De som har nytten av dataene registrer dataene) -Datakvalitet er betinget av konsistent og enhetlig registrering

Svakhetene er l Noen små registre l Manglende standarder og føringskonvensjoner l Ulike databasesystemer og dataformater l Noen mangler opplysninger om sosiale, økonomiske og andre mulige konfunderende faktorer

SH-dirs forslag til organisering og forvaltning Databehandlingsansvarlige Den som bestemmer formålet med behandlingen av dataene. Dette legges til de regionale helseforetakene Medisinsk faglig tilrettelegger De utvikler og bestemmer det faglige innholdet i registrene. Dette legges til de ansvarlige medisinske fagmiljøene for hvert register Databehandler De som sørger for sentral teknisk drift av registrene samt analysere og presentere konklusjonene (Forslag: KITH, Kunnskapssentret, Folkehelseinstituttet, Sintef Helse)

Forslag fra SH-dir til drift og eierskap l 15 av de viktigste kvalitetsregistrene foreslås ”oppjustert” til nasjonale registre finansiert av RHF-ene l HOD har pålagt RHF-ene å opprette 10 nye nasjonale medisinske kvalitetsregistre l Alle registrene skal baseres på uttrekk avdata fra EPJ

Oppsummering og kommentar Databehandler bør ha: l God klinisk kunnskap og være en del av den daglige kliniske virksomhet l God kompetanse på databaser og registerføring l God kompetanse i generelle forskningsmetoder og i epidemiologiske forskningsmetoder

Oppsummering og kommentar l Det er behov for nasjonale standarder og samordning av registreingskonvensjonene, dataformat og systemformat l Helseforetakene i samarbeid med forskningsmiljøene bør ha det medisinskfaglige tilretteleggeransvar l Jeg ser ikke at det er gode argumenter for å sentralisere databehandlingsansvaret i en eller noen få store sentral organisasjon. Dette ansvaret bør legges så nært opp til den utøvende klinikken som mulig.

Oppsummering og kommentar l Fokus må ikke flyttes fra å generere kunnskaper fra klikken til klinikken, til å bli et styringsverktøy for sentrale myndigheter l Det må ikke legges opp til en blanding av forvaltning og forskning ( som premissleverandør for forvaltningen ) l EPJ – baserte registre er langt inn i framtiden (vil mangle vesentlige endepunktopplysninger)

Oppsummering og kommentar De medisinske kvalitetsregistrene er meget viktige fordi l De utvikler en evaluerende kultur i klinikken l De har endret klinisk praksis med betydelige resultatforbedringer

Oppsummering og kommentar Registrene må bli l Lovregulerte registre – ikke samtykkebaserte registre l Regional forvaltning Viktig med kompetanseutvikling regionalt l Ikke sentralisert og monopolisert analysering av dataene

TAKK!