MEKANISERT LINEDRIFT MED SJARKER ERFARINGER – FORDELER – ULEMPER - UTFORDRINGER av Bjarni S. Sigurdsson Erfaringer fra linedrift generelt og autolinedrift spesielt Fordeler med mekanisert linedrift på små båter Problemer med autoline drift på mindre fartøy Utfordringer – hvorfor har autolinedrift ikke slått an innen sjarkflåten i Norge?
NORDENG AS Etablert 8. februar 2003 Aksjonær: Bjarni S. Sigurdsson (100 %) Eier 40 % i Eskøy (Åsta B & Saga K), 23,1 % i Kystfiske (Bolga), 50,3 % i West Atlantic (Axel B & Benedikt M) og 10 % i Ecobait Tilbyr bistand ved rederietablering, rederidrift og fiskerirådgivning Eide og driftet «Bergljot B» T-65-T i 2003 – 2007 Eide og driftet «Sigurdur B» T-25-T i 2005 – 2010 Mer informasjon på: www.nordengas.no Forskningsrapporter: www.nofima.no (publikasjoner og forfatter Edgar Henriksen)
M/S «Bergljot B» T-65-T
M/S «Sigurdur B» T-25-T
”SAGA K” T-20-T
«SAGA K» T-20-T Årlig fangst i tonn rund vekt
”ÅSTA B” T-3-T
Cleopatra 50 – «Åsta B»
«ÅSTA B» T-3-T arbeidsdekk
«ÅSTA B» T-3-T under dekk
ÅSTA B T-3-T: FANGST RUND 2010 – 2014 (tonn)
”Åsta B”: Månedsfordelt fangst i 2010 -2014 (tonn rund vekt)
M/S SAGA K T-7-T
SEIGUR 1500XW - Arbeidsdekk
SEIGUR 1500XW – Under dekk
M/S ”SAGA K” T-7-T
Eskøy AS: Årsfangst pr. båt - rund vekt (tonn)
«Saga K»: Månedsfordelt fangst i 2012 - 2014 (tonn rund vekt)
M/S BOLGA N-10-ME rEtt eftir sjØseTTING sOmMErEN 2012
SUKSESSFAKTORER Dyktige fiskere med erfaring fra autolinedrift Organisering (1 : 1, kokk, maskinist) Fangstreguleringer – (mest mulig fritt fiske) Innovasjon Norge Teknologi (Mustad og 3x Technology) Pris etter kvalitet (auksjoner i utlandet)
AUTOLINEDRIFT MED SJARKER OPPSUMMERING Ulemper Fordeler Utfordriner Investeringskostnader - xxx - Ferdigheter mannskap Organisering av driften Fangstkapasitet Fleksibilitet (geografisk) Driftsøkonomi begrensede kvoter Driftsøkonomi rikelig med kvoter (fritt fiske) Miljø Teknologi Kvalitet og pris på fisken
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN