Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen
Advertisements

Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
KVU Framtidig campus NTNU Næringsforeningen 7. feb 2014
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Clarion Hotel Stavanger, 18. april 2013.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Nasjonal Transportplan
Lavtemperatur asfalt og nye muligheter LO seminar 19
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Litt om Statens vegvesen
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
1 Tidlige beslutninger – hvordan sikre at riktig prosjekt blir valgt? 3. mai 2005 Jernbaneverket – Oslo Velkommen til temadag.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Ble Mona Lisa malt iterativt? Reidar Sande Smidig 2008, 9. oktober 2008.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Utredninger og planfase
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
Del 2 Strategisk analyse
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Velkommen!.
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Forenkle, forkorte og forbedre
Statens kostnadsstyring av store investeringsprosjekter i tidligfasen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning KVU Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning Ekstern kvalitets- sikring av KVU Departement KS1 Beslutning Regjering

Prosessen BESLUTNING BESLUTN. OM KS1 KVU KS 1 NEI JA KOMMUNEDEL PLAN REGULERINGS- PLAN BYGGE PLAN KS 2 ANLEGG

KVU-metode Situasjonsbeskrivelse Behovsvurdering Samfunnsmål og effektmål Krav Mulighetsanalyse Konsepter Mål- og kravoppnåelse Samfunnsøkonomisk analyse Andre virkninger Drøfting Anbefaling

Situasjon 2011 og 2040

Investeringskostnad: kr. 650 mill. Konsept 1 Miljøpakke Investeringskostnad: kr. 650 mill.

Konsept 2 Fremkommelighet, nordgående havneveg Investeringskostnad: kr. 3,2 mrd.

Konsept 3 Fremkommelighet, sørgående havneveg Investeringskostnad: kr. 3,3 mrd.

Investeringskostnad: kr. 1,5 mrd. Konsept 4 Kollektiv Investeringskostnad: kr. 1,5 mrd.

Investeringskostnad: kr. 3,2 mrd. Konsept 5 Kombinert Investeringskostnad: kr. 3,2 mrd.

Anbefaling - tiltaksoversikt

Oppnåelse av mål og krav

Utbyggingsrekkefølge Fase 1: Kollektiv- og sykkeltiltak Fase 2: Nordgående havneveg fra Kransen til Patterød, inkludert forbedret E6-kryss Fase 3: - Nordgående havneveg fra Blinken til Kransen - Havneringen og Klostertunnelen - 4 felt ved Årvoll

KS1 (Terramar og Oslo economics) Anbefaler konsept 5 (med forbehold) Anbefalt konsept i KVU gir stor investering med begrenset nytte Anbefaler «nullalternativet» til resultatene fra annen planlegging foreligger (KVU Oslofjordkryssingen, Rv 19, ny jernbanetunnel og stasjon, Moss havn).