Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Egnet bolig for flyktninger
Deltaking, inkludering og velferd
UTFORDRINGER Boliganskaffelse for flyktninger i Hamar kommune
Bilder fra fagdag i Namsos:
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Søkerstatistikk / Opptak NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN RFF Årskonferanse, Bergen, 6. – 8. mai 2013.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Forskning på introduksjonsprogrammet – status og muligheter
Et samarbeid mellom Gjøvik, Østre- og Vestre Toten kommune
Introduksjons-senteret
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet
1 Østfold fylkeskommune likestilling og mangfold.
Bosetting av flyktninger i Drammen
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
13-Jul-14Slide 1 Trondheim 5. oktober 2009 Bjørnar Skjevik.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Bosetting av flyktninger
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Samdata 2012 Somatikk.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
Seminar om bosetting av flyktninger
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Kongsberg norsksenter
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo Hvem skal bosettes? Hilde Rasmussen Nilsen, seniorrådgiver IMDi Vest.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Smittevern og innvandrere Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking Smittevernkonferanse Bodø mars 2015.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. Introduksjonsloven med forskrifter -pågående regelverksarbeid Hege Hov Eggen Seminar.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Uforutsigbare forutsetninger 2 Stor nedgang fr november 2015 og januar 16 november Statsbor g. Uke 44 Uke 45 Uke 46 Total Afghanistan.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Samarbeid med næringslivet Arbeidsplasser for innvandrere og flyktninger, Internasjonale Drammen ASSS vårsamling 7. juni.
Asyl- og flyktningsituasjonen
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning 02.12.14

Introduksjonssenteret/Safia Bosatte i Drammen pr 31.12.2013 Nasjonalitet 2013 Afghanistan 10 Colombia 2 Eritrea 20 Etiopia 7 Irak 17 Iran 5 Kina 3 Kongo 1 Nigeria Russland Somalia 25 Sudan Syria 13 Uganda Yemen Sum bosatt 118           2013 Introduksjonssenteret/Safia

Bosatte fordelt i sivil status/kjønn/alder   01.feb 01.mar 01.apr 01.mai 01.jun 01.jul 01.aug. 01.sep 01.okt 01.nov 01.des 2013 Barn 7 9 10 8 1 3 2 5 47(40%) Voksne i familier 40 (34%) Enslige voksne kvinner 12 (10%) Enslige voksne menn 19(16%) Sum 16 6 21 19 13 12 11 118 2013 Introduksjonssenteret/Safia

Introduksjonsprogram 2013 Antall : 180 fra Drammen og Røyken Resultat 2013: 51 personer fra Drammen avsluttet program.61% ut i arbeid eller utdanning Ut i arbeid: 12 Utdanning: 19 GSU: 6 Stans 2013: 5 NAV: 8 Røyken:

Resultater norskprøver mai/juni 2014, ny ordning Resultat norskprøver sommer 2014 Resultater norskprøver mai/juni 2014, ny ordning Prosentandel Nivå B1 Nivå A2 Nivå A1 Under nivå A1 Drm Nor Muntlig 17 35 67 52 9 Lytte 59 56 36 6 8 Lese 65 62 21 24 12 2 Skrive 28 20 45 55 23 3 1

Resultat norskprøver 2013 og vinter 2014 Nivå A1 Drammen ligger på landsgjennomsnittet. Nivå A2 Drammen ligger over landsgjennomsnitt muntlig og under på de andre delprøvene. Nivå B1 Drammen ligger under landsgjennomsnitt muntlig og over på de andre delprøvene.  

Arbeidsnorsk (ANO) Språkpraksis er en viktig del av norskundervisningen og en viktig innfallsport til arbeidslivet. Mange av deltakerne går over i en eller annen form for arbeid etter avsluttet kurs.

....utfordringer Varierte språkpraksisplasser – intensjonsavtaler med virksomheter og bedrifter, mange aktører i markedet Arbeidsplasser for ufaglærte Place and train – plasser Arbeidsplasser for de med høy utdanning Hvilket norsknivå krever de ulike arbeidsplassene?

Samfunnskunnskap på et språk deltakeren forstår Faget og mål i VP: opplæring i norsk og samfunnskunnskap (550+50) etter Introduksjonsloven. tilbud på alle språk – gjennomsnittlig 30 språk i året avsluttende obligatoriske prøver fom september 2013 første gang organiseres i desember 2014 mål: 80% bestått landsgjennomsnittet per september: 74%bestått av totalt 1175. Utfordringer: kvalifiserte lærere og/eller lærere med potensial for kvalifisering fokus på prøver i stedet for forståelse digital kompetanse tidsaspektet ift innhold/læreplan kostnader ifm muntlige prøver Hva har vi lykkes med: dekke alle representerte språk kvalifiseringstilbud for hele landet

Temakurs - fulltidsprogram Forskjellige jobbsøker kurs – nivåbasert Bruk av data tidlig i programmet ”På talefot” spesialsydd kurs for høytutdannede ”Introduksjonsbedrift” – innovasjon ”Klart jeg kan” – empowerment - se egne ressurser Film og filmanalyse: språktrening, lytte – snakke Uttalepraksis i leksehjelp

Hva har vi lykkes med i introduksjonsprogrammet? Tettere samarbeid med NAV Bedre overgangsrutiner til NAV Flere i program deltar på NAV tiltak - kvalifiserende Kartlegging med Jobpics for å finne riktig arbeid for den enkelte Jobbsøkerkurs Tettere på noen av deltakere – bedre oppfølging Flere ut i arbeid eller utdanning

Hva har vi lykkes med i introduksjonsprogrammet? forts Hensiktsmessig organisering av avdelingen Flere ut av kommunale boliger Bedre oppfølging av bofellesskap – mindre uro Flere bosettes i private boliger Boligsosial handlingsplan har gjort at Drammen igjen har et boligkontor. Dette sikrer boliger til flyktninger ved ankomst

Utfordringer introduksjonsprogram Tilgang til språkpraksisplasser Økende antall personer med lav utdanning Utfordrende å skaffe arbeid for personer uten utdanning Godkjenning av utdanning fra utlandet og arbeid der de med høy utdanning får brukt sine kvalifikasjoner Samarbeid med næringslivet Videregående skole for voksne minoritetsspråklige Helsemessige utfordringer hos flyktningene Anbefalt fra staten 20 deltakere.