Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Eierskap og styring i høyere utdanning
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Den nasjonale IPR- policyen i en internasjonal kontekst Tromsø, 9. november 2009 Yngve Foss.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Hvordan mobilisere forskerne? Harald Sveier. Interesse og penger….  Forskere er drevet av to primærfaktorer  Egeninteresse og nysgjerrighet  Midler.
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Eksternt finansiert virksomhet Bakgrunn – erfaringer – og spørsmål. Kåre Rommetveit universitetsdirektør.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
Work-shop 1: Hvordan organisere teknologioverføringen i universitetene: Oppsummering: Innledningsforedrag ved: –Jon Sandelin, Stanford University (TLO)
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Kommentarer Odd M Reitevold Norges forskningsråd.
Anbefalinger fra sekretariatet
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP –MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan dr.ing Ole-Gunnar Søgnen Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Forskningsrådets IPR-policy FORNY-forum 6. november 2007
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Kommersialisering av forskningsresultater
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utskrift av presentasjonen:

Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske forhold. Hans Petter BuggeEinar A. RasmussenHaavard Holstad

Rapport utarbeidet av: Norges Eksportråd, San Francisco Handelshøgskolen i Bodø Med støtte fra: Fiskeridepartementet Helsedepartementet Norges forskningsråd Nærings- og handelsdepartementet Radiumhospitalets Forskningsstiftelse Utdannings- og forskningsdepartementet

Kommersialisering Hvorfor? Hvordan?

Kommersialiseringsenhetenes oppgave er å bringe ny teknologi ut i samfunnet (Å tjene penger på teknologien er viktig nok, men dette kommer i andre rekke). Universitetenes oppgave er å frembringe ny viten

Bayh-Dole act 1980 Stanford-modellen Niels Reimers

God forskning har førsteprioritet. Det er viktigere å skille mellom god og dårlig forskning enn mellom grunnforskning og anvendt forskning

Universitetenes oppgave er å frembringe forskningsresultater. Dersom disse kan kommersialiseres betraktes dette som en ”added value”. ”We don’t do contract researc, but we do commercialize our results!”

Kommersialisering er en integrert og naturlig del av virksomheten ved amerikanske universiteter.

Universitetene har egne kommersialiseringsenheter som organisatorisk er del av universitetet.

Kommersialisering blir betraktet som en viktig del av universitetenes forhold til omverdenen.

Universitetene har i stor grad bidratt til den økonomiske utviklingen i sine respektive regioner. California er verdens 5. største økonomi!

Det finnes et bredt cluster av bedrifter, venturekapital og tilretteleggende myndigheter rundt universitetene som kan overta teknologi eller bidra til oppstart av nye bedrifter.

Det tar lang tid før nystartede kommersialiserings- enheter går i balanse (opptil 10 år).

Under 3% av universitetenes forskningsutgifter dekkes av kommersialiseringsinntekter.

Det er klare regler for hvordan kommersialiserings- inntekter skal fordeles mellom forskere, avdeling, fakultet, universitet og kommersialiserings-enhet. Universitetene er rause overfor forskerne. Evnen til å glede seg over andres suksess vs. Janteloven”

Universitetene legger til rette for nær kontakt mellom forskere og næringsinteresser. Det finnes klare regler for hvordan habilitets- og interessekonflikter skal håndteres. ”Conflict of Interest Avoidance vs. Conflict og Interest Management”

Det er utstrakt grad av entreprenørskapsånd blant forskere og studenter.

?

Kommersialisering Hvorfor? Hvordan?

Incentiver Alle involverte må ha noe igjen for strevet.

Norske myndigheter og forskningsinstitu- sjoner bør prioritere utviklingen av fagmiljøer av høy akademisk kvalitet. Dette må priori- teres foran andre og mer kortsiktige mål.

Ulik prioritering fra virkemiddelapparatet og økte krav til kommersialisering må ikke gå på bekostning av midler til fri forskning.

Kommersialisering må bli en integrert del av universitetenes virksomhet.

Norske universiteter bør etablere egne kommersialiseringsenheter. Disse bør organiseres som heleide aksjeselskaper under universitetene.

Det må defineres og kommuniseres klare og realistiske mål for universitetenes kommersialiseringsvirksomhet.

Det bør innføres et felles avtaleregime for alle universiteter for hvordan oppfinnernes og universitetenes rettigheter og plikter skal ivaretas.

Det bør være like regler for håndtering av habilitetsspørsmål.

Universitetene bør ha et tilbud om rådgivning og kompetanseutvikling til entreprenører uavhengig om universitetet eier rettighetene eller ikke.

Det bør innføres obligatoriske kurs i entreprenørskap for studenter på master- og PhD-nivå.

Forskningsinstitusjonene må gjennom særskilte ekstrabevilgninger sikres mulighet til å beskytte frembrakt teknologi på et tidlig stadium.

Offentlige midler som i dag brukes til å dekke tidlige utgifter i kommersialiseringsprosessen (Forny-midler etc) bør økes kraftig og forvaltes av forskningsinstitusjonene selv.