Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra prøving og feiling til
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Differensiering fordi…
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Opprettholdende faktorområder
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
2002 Blir læringen borte i nettet? Sten Ludvigsen og Ingvill Rasmussen, InterMedia Hans Christian Arnseth, Pedagogisk Forskningsinstitutt.
Om å forstå ungdom.
Om å forstå ungdom i teoretisk og empirisk Undervisningsopplegg for LUT Høgskolen i Vestfold.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO

Disposisjon To tema: –Oppgaveforståelse –Integrering av innhold Først litt teori Så kort om læringsomgivelsen Eksempel på felles oppgavetolkning, analyse og funn Eksempel på Klipp og Lim, analyse og funn

Oppgaveforståelse = Bygge felles utgangspunkt –Som felles forankring –For å kunne planlegge og dele oppgaver Integrering av innhold = Felles presentasjon –klipp og lim –avskrift fra bøker

Forskningsfokus og teoretisk tilnærming Fokus på interaksjonen mellom elever, lærer og artefakter Kunnskapsproduksjon Samtaler Kunnskapsbygging er mediert av artefakter

Hvordan forstår elever oppaven? Hvordan innvirker designet av læringsomgivelsen? –LAVA = åpen læringsomgivelse med teknologi og innholdstøtte Åpne versus lukka læringsomgivelser –Lukka: IRF (initiering respons- feedback) –Åpen: Andre mønstre? Posisjonering Bruk av IKT og multiple kilder sentralt

Hvordan forstår elever oppaven? I eksemplene er elevene samlet (5 elever i hver gruppe) Foregår rett etter at læreren har vist innholdet og fortalt hva som er oppgaven Elevene skal velge tema for prosjektet sitt

LAVA- Læring 2002 –OPPGAVETEKST: Dere skal lage en multimediepresentasjon av en innvandrer med bakgrunn fra Asia. I presentasjonen av denne personen, skal dere ha med disse tingene: om landet, klær, mat, religion, høytider, oppvekst og familie

Hvordan forstår elever oppgaven? Tobias: Somalia- du må trykke på et sånt navn som høres litt… Pakistan, litt sånn japansk ut. Pakistan (lener seg fram, peker på skjermen). Heidi: Pakistan, er det i Asia? …….. Tobias: nei vi tar den derre Ting Tang Thing Simen: Hei her er en vi ikke har vært i. Tobias: Hvem er det? Simen: Pakistan Tobias: Hvor ser du det? Martin (lener seg fram og peker på skjermen): Vi tar han her… Vietnam Tobias: Vietnam, ja han virka kul. Mette: Vietnam Heidi: Vietnam Simen: Ja, greit, enig? Enig? (henvender seg til hele gruppa). Vietnam!

Hvordan forstår elever oppaven? ANALYSE: Bruken av teknologien synlig i samtalen Hva støtter læringsressursen (web-siden) –Felles fokus Geografi- Pakistan er det i Asia? Kriterier for valg: –Høres litt …Pakistan, litt sånn japansk ut Barns samtaler på skolen –Han virka kul –Ting Tang Ting –Lekende –Skoleoppgave

Hvordan forstår elever oppaven? Teknologien viktig –Bruker multiple kilder- konsekvenser av valg Hvordan innvirker designet av læringsomgivelsen –Åpent = posisjonering, barnekultur Ikke transparent –Kognitivt anstrengende –Handlingsrom –Skoleoppgave Oppgaven og målet skapes gjennom forhandling om anvendelse av det åpne læringsmiljøet Søker ’felles forankring’ i interaksjonene + vil at læreren skal godkjenne disse Å oppnå felles forståelse er en av hovedutfordringene i samarbeidet

Integrering av innhold Klipp og Lim –Kan benyttes som strategi for å minimalisere kognitiv anstrengelse Kan være produktivt under visse forutsetninger –I interaksjon med andre elever –I interaksjon med lærer –I interaksjon med teknologi

Klipp og Lim Simen: Mat ferdig, kort om Vietnam ikke ferdig, religion ikke ferdig, klær nesten ferdig. Tobias: Fakta ferdig. Simen: Fakta ferdig, film er ikke lagt inn ennå fordi det er så stor fil at det vil ta århundrer (tull) Simen: Vi har jo fakta fra om religion da. Tobias: Ja det har vi. Mikael: Ta inn det med en gang da.(Simen finner fram filen på datamaskinen. Klipper ut og limer inn i Slime) Mikael: Det er bare rein kopiering da Tobias: Så synn (ler) Simen: Samma det vel (ler) Mikael: Det er masse av det vi ikke trenger. Simen: Jeg skal lese gjennom det jeg.

Klipp og Lim ANALYSE: Eksempelet starter med at elevene sammen gjennomgår de ulike innholdselementene i presentasjonen Hva har vi gjort og hva mangler vi Verbaliserer at ”dette er bare rein kopiering” Ser en mulig start på en produktiv interaksjon der hvor Mikael sier at ”Det er masse der vi ikke trenger”. Han har synspunkter på hva som ikke trengs Kun potensielt produktivt Blir individuelt

Integrering- konklusjoner Interaksjon mellom elever (klipp og lim eksempelet) Interaksjon med lærer (integreringseksempelet) Interaksjon med teknologi (begge)