1 Regjeringens Europapolitiske Forum Statsstøtte 9.12.2003 Statssekretær Anders Eira.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

EØS-avtalen – og noen alternativer
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Finansieringsordninger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Hva er statsstøtte – EØS artikkel 61(1)
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kap 3 Traditional methods of investment appraisal
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Kapitalisme uten vekst? Velferdskonferansen 2012 Oslo Roar Eilertsen De Facto.
Figurer til artikkelen Utdyping om stresstesten av bankenes kapitaldekning i Finansiell stabilitet 2/2010 av Gøril Bjerkhol Havro, Cathrine Bolstad Træe.
Arbeidsmarked NHH-kandidater
1 (Axel Rød, rådgiver, Sola, ) Differensiert arbeidsgiveravgift og annen statsstøtte.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
En oversikt over EØS-avtalens regler om statsstøtte
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Differensiert arbeidsgiveravgift og omlegging fra Bodø 16. desember og Gardermoen 17. desember.
Differensiert arbeidsgiveravgift og omlegging fra Regionale møter med næringslivets organisasjoner, november 2003.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
EUs FREMTIDIGE REGIONALPOLITIKK Konsekvenser for Norge Statssekretær Anders Eira
Hvilke forhold forklarer mest av variasjoner i driftsresultat?
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Differensiert arbeidsgiveravgift og omlegging fra
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
AER, møte i komité 1 Abruzzo, Italia AER Norge 3.11 v/ Per Inge Bjerknes og Sanna Sarromaa Trendsetterne Sanna & Per Inge Montesilvano.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Bestemmelser om pris i ESAs vedtak for tilskuddsordningen
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Mikroøkonomi og makroøkonomi
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Metodekurs – kontraktsrett II
Offentlige anskaffelser
Metodekurs – kontraktsrett II
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Rentabilitetsanalyser
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Utskrift av presentasjonen:

1 Regjeringens Europapolitiske Forum Statsstøtte Statssekretær Anders Eira

2 Statsstøtte-reglene i EØS-avtalen  Hovedprinsipp: Statsstørre i avtalens forstand er støtte til foretak, altså ikke til enkeltindivider eller husholdninger. Støtte som favoriserer enkelte foretak eller samtlige foretak i en sektor eller en region, som fordreier eller truer med å fordreie konkurransen, og som påvirker samhandelen, er i utgangspunktet forbudt  Det er fastsatt flere unntak i Statsstøtteretningslinjene Eks.: miljøstøtte, støtte til forskning og utvikling, regional investeringsstøtte m.v.

3 Eksempler på hva som er offentlig støtte:  Tilskudd  Lån på gunstige betingelser  Garantier uten normal provisjon  Manglende betaling for offentlige tjenester  Skatte- og avgiftsfordeler  Manglende avkastning på investert kapital  Overdragelse av verdier til under markedspris

4 Regional statsstøtte  art.61.3.a - Regioner på Nuts II-nivå hvor levestandarden er spesielt lav, dvs. mindre enn 75% av EUs gjennomsnitt målt i BNP og kjøpekraft  art.61.3.c - For å lette den økonomiske utviklingen i regioner hvor slik støtte ikke motvirker konkurransen på en slik måte at det påvirker fellesskapets interesse

5 Kriterier for avgrensning av virkeområdet under 61.3.c  To trinns metode 1.Kommisjonen/ESA fastsetter et tak for hvert enkelt land m.h.t. befolkningsandel 2. Valg av regioner – må være sammenhengende områder

6 Kriterier for avgrensing av virkeområdet under 61.3.c  Basert på indikatorer som på en objektiv måte beskriver den sosioøkonomiske situasjon i regionen (NUTS III). Maksimum 5 indikatorer  Lav befolkningstetthet, mindre enn 12,5 innb.pr. km2  Basert på EUs strukturfond (mål 2-områder) ikke relevant for Norge

7 Støtteintensiteter  I 61.3.a-områder (BNP<75% av EU gj.sn.) er maks støtteintensitet 50% for investeringsstøtte  I 61.3.c-områder (Norge bl.a.) er maks støtteintensitet 30% av de totale investeringskostnadene  For FOU-støtte, støtte til kompetanseutvikling, konsulentbistand, teknologioverføring m.v. er det ulike maks støtteintensiteter, varierende fra 25% til 75%

8 Driftsstøtte Driftsstøtte er ikke tillatt i 61.3.c-områder, med unntak av transportstøtte i områder med lav befolkningstetthet mindre enn 12,5 innb. pr. km2

9 Generelle synspunkter  Brev av 3.juli 2003 fra KRD/NHD til Kommisjonen via ESA  Streng kontroll av statsstøtte er viktig for å sikre like konkurransevilkår innen EØS/EU  Høyt støttenivå i sentrale og konkurransekraftige regioner underminerer effekten av regionalpolitikk generelt og regional statsstøtte spesielt

10 Generelle synspunkter  Fremdeles store forskjeller i Europa mellom de rikeste og fattigste regioner og land  Fremdeles behov for regionalpolitiske virkemidler – inkludert regional statsstøtte - de fattigste regionene må fortsatt kunne gis støtte (mindre enn 75% BNP av EUs gj. Snitt - også behov for å kunne gi støtte i regioner med strukturelle og permanente handicaps

11 Generelle synspunkter Statistiske indikatorer som BNP pr. innb., arbeidsledighet og andre sosioøkonomiske variable er ikke tilstrekkelig. Også perifer beliggenhet, topografi, klima m.v. må være relevant

12 Perifer beliggenhet - implikasjoner  Lang avstand til nasjonale og europeiske sentrale markeder  Produksjon for lokale/regional markeder  Mangel på innovasjons-miljø  Mangel på risikokapital, lave fortjenestemarginer m.v.  befolkningsnedgang

13  EUs toppmøter i Lisboa, Gøteborg og Barcelona - Generell reduksjon i statsstøtte, spesielt konkurransevridende støtte - Mer investeringer i fysisk og ikke-fysisk infrastruktur  Infrastrukturinvesteringer gjør ”Europa” mer konkurransedyktig, men den relative ulempen for perifere områder øker  Dette skyldes lange avstander, vanskelig topografi og klimatiske betingelser som øker kostnadene for næringslivet Perifer beliggenhet – implikasjoner

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23 Konklusjoner 1.Reduksjon i statsstøtte generelt og en streng kontroll 2.De fattigste regionene må fortsatt kunne gi støtte (61.3.a-regioner) - vurdere behovet for samme maks støtteintensitet (50%) - vurdere behovet for overgangsordninger for de regionene som faller ut som 61.3.a.-regioner p.g.a. ”den statistiske effekten” av de nye medlemslandene

24 Konklusjoner 3.Regional statsstøtte er et viktig insentiv for regioner med strukturelle og permanente handicaps 4.Regional statsstøtte primært til SMB 5.P.g.a. utvidelsen av EU, bør befolkningsandelen for regionalpolitisk virkeområde innen EU/EØS øke fra dagens 42,7% til minst 50%

25 Konklusjoner 6.Argumentere for å beholde lav befolkningstetthet som et viktig kriterium 7.Argumentere også får andre kriterier som indikatorer for perifere områder, for eksempel tilgjengelighet, fjellregioner, isolerte øyer m.v. 8.Argumentere for transportstøtte

26 Konklusjoner 9.Argumentere for differensiert arbeidsgiveravgift som treffsikkert virkemiddel - Er direkte knyttet til kostnadene ved å øke sysselsettingen - Klar insentivstruktur - favoriserer bruk av arbeidskraft - favoriserer sysselsetting i perifere områder - Automatisk og likeartet innen den enkelte region - Forutsigbar og oversiktlig

27 Finanskomiteens innstilling Slutter seg til Regjeringens opplegg. I tillegg: El-avgiften holdes utenfor Regjeringen bes om å søke ESA om å videreføre differensiert avgift for hele vesentlige deler av bransjer som ikke er i faktisk eller potensiell internasjonal konkurranse Regjeringen bes om å vurdere å utvide det geografiske virkeområdet for transportstøtten Lovhjemmel for at samvirkeforetak kan ha heleide datterselskap

28 Finanskomiteens innstilling (II) Næringsrettede utviklingsmidler: -Regjeringen bes vurdere nasjonale bransjerettede program -Regionale utviklingsmidler bør overføres til den enkelte region gjennom fylkeskommunen -Forpliktende handlingsplaner utformet i nært samarbeid med næringslivet, organisasjonene i arbeidslivet og kommunene.

29 Finanskomiteens innstilling (III) -Nedsetting av offentlig utvalg for å vurdere handlingsrommet innenfor EØS- regelverket, dvs. hvilke konkrete virkemidler som kan settes inn. - Skal bestå av representanter for regionale myndigheter, næringslivet, forskningsmiljø og sentrale myndigheter -Utvalget vil bli nedsatt i løpet av januar 2004