Organisering - SpeedUp FoU ressurser hentes fra SINTEF, NTNU, Reinertsen, Faveo, OPAK og internasjonale samarbeidsmiljøer
Roller i prosjektet Styret-prosjektets formelle øverste organ Følge opp søknadens mål og rammer Kontrollere og godkjenne endelig leveranser Godkjenn årlige handlingsplaner for prosjektet Prosjektledelsen Lede forskningsarbeidet Ledelse av prosjektet Oppdragsledere i bedriftene Kontaktpunkt og pådriver/støtte mot datainnsamling og utvikling i bedriftene FoU ressurser fra de akademisk partnerne og fra bedriftene i konsortiet Planlegg og gjennomføre forskning Utvikle metodikk og demonstratorer Datainnsamling og analyser Veiledning av studenter Andre ressurser Oppdragsansvarlig , Kvalitets sikrer , Prosjektstøtte Phd studenter , prosjekt og master studenter
"Valg" av styreleder Bedrift Styrerepresentant Vara til styret Bedriftskontakt Reinertsen Anton Harthun Husøy Nina Oxås Ole Jermstad anton.harthun.husoy@reinertsen.com nina.oxsås@reinertsen.com ole.jermstad@reinertsen.com Forsvaret Petter Eik Andresen ? petterea@gmail.com Statsbygg Lars Hoberg Sesn Tesefu Sesn Tesefu lho@statsbygg.no Sesn.Tesfu@statsbygg.no Jernbaneverket Per Arne Fredriksen Ragnhild Wahl Per.Arne.Fredriksen@jbv.no ragnhild.wahl@jbv.no Oslo Kommune Harald Øvland Harald.Ovland@ude.oslo.kommune.no OPAK Jan Henry Hansen Ørnulf Rekdal jan-henry.hansen@opak.no ornulf.rekdal@opak.no Faveo Knut Jonny Johansen Sven Erik Nørholm Ole Jonny Klakegg knut.jonny.johansen@faveomanagement.com sven.erik.norholm@faveomanagement.com Ole.Jonny.Klakegg@faveomanagement.com SINTEF Tore Nilsen Jan Alexander Langlo Agnar Johansen tore.nilsen@sintef.no jan.a.langlo@sintef.no agnar.johansen@sintef.no NTNU Bjørn Andersen Nils Olsson bjorn.andersen@ntnu.no nils.olsson@ntnu.no Norges Forskningsråd Svein Erik Moen sem@forskningsradet.no Forslag til leder : Anton Harthun Husøy – Reinertsen
Mål – SpeedUp SpeedUp har som overordnet ide at den totale gjennomføringstiden kan reduseres komplekse bygg- og anleggsprosjekter med 30-50 % sammenlignet med 2013-nivå.
Delmål fra søknaden Kartlagt gjennomføringstid i nylig avsluttede prosjekter hos hver partner, slik at dette danner en referanse for å måle effekten av arbeidet i SpeedUp og fremtidig forbedringsarbeid i løpet av 2014. Utviklet en samhandlingsplattform – hvor erfaringene fra demonstrasjonsprosjekt og forskningen kan deles. Utviklet 3-5 demonstratorer i form av video/spill som illustrerer effekten av det helhetlige tankesettets effekt på tid i prosjekt. Utviklet og testet ny samarbeidsform i byggeprosjekt som legger forholdene til rette for kortere gjennomføringstid Publisert veileder/håndbøker for hvordan en kan ta i bruk resultater og kunnskap Utviklet generisk tidsanalyseverktøy for byggeprosess for plan- og gjennomføringsfasen Innspill til eksiterende kontraktstandarder utviklet Utdannet én doktorgradskandidat innen 2017 Veilede 2-3 prosjekt- og mastergrads-studenter hvert år, noe som resulterer i totalt 15-20 fullførte prosjekt- og mastergradsoppgaver tilknyttet SpeedUp innen 2017 1-2 internasjonale fagfellevurderte publikasjoner per år, totalt 6 i løpet av prosjektet
WBS – fra søknaden Oppstart av bedriftscase utvikling av SpeedUp-metodikk AP 10 Innsamling av empiri fra bedriften Seminar og case AP 11 Demonstrator AP 12
Fremdriftsplan SpeedUp
Faglig fremdrift Fokus "få på plass alt det administrative – med minst mulig ressursbruk" " starte AP som ikke var avhengig av bedriftene og signering av avtaler Ap 1 Prosjektledelse Revidering av søknader mot forskningsrådet (4 runder) Etablere samarbeids avtaler med internasjonale forskningsmiljøer Utvikling av avtaler – totalt 5 Utvikle forskningsstrategi Rekruttering av FoU ressurser AP2 AS- IS Lage plan for arbeidet Forskningsfronten - Det er satt i gang tre student oppgaver som jobber med å kartlegg artikler bøker mm Bedriftsstatus Plan for bedriftsbesøk under utarbeidelse – (oktober og november) Utvikling av handlingsplaner og oppstart av Fou i bedriftene Innsamling av rutiner, beskrivelser av status for alle bedriftene AP 3 Verktøy og grunnlag for prestasjonsmåling Design kriterier for DB Start innsamling av erfaringstall Utvikling av paper
Delmål 2 Samhandlingsarena
Database over tid i prosjekt D1. Kartlagt gjennomføringstid i nylig avsluttede prosjekter hos hver partner, slik at dette danner en referanse for å måle effekten av arbeidet i SpeedUp og fremtidig forbedringsarbeid i løpet av 2014. (fra søknad)
…I have a dream …drømmen er at vi klarer å samle inn tidspunkter fra faser på til sammen 70-100 gjennomførte beskrevne* prosjekter fra prosjektgruppen * Beskrevet med type byggverk, grove kostnadstall, type eier, entrepriseform, størrelse (typisk: lengde m/areal m2/betong m3)
Her trenger vi hjelp! Fra prosjektmøte 17. november:
Agnar! Vis regneark her
Vi har laget et skjema for innsamling Vi har laget et skjema for innsamling. Det kan virke skremmende komplisert, men poenget er å få registrert det mest sentrale. Ja, nesten alle prosjekt er forskjellige – skriv heller kommentarer enn å fylle blankt hvis det er vanskelig å finne et felt som passer informasjonen du har.
Send gjerne med prosjektark der det eksisterer. Målepunktene må nok tolkes litt inn i egen prosjektmodell. Gjør gjerne det og beskriv kort hvilken milepæl i egen organisasjon som er tenkt tilsvarende målepunktene i SpeedUp.