Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Frank Arntsen, Statens kartverk Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten Tromsø 31. januar 2007.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Brannsjefkonferansen 2005
20. januar 2012 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Brannsjefkonferansen 2005
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
… en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Kommunal beredskapssamling Johannes Nilssen Narvik, 27. november 2013.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Beredskapsplan for massevaksinasjon Folkehelseinstituttet Avdeling for vaksine Prosjektleder Anne Wenche Lindboe.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
(Ansatt i annen avdeling)
Sanitetsforeningens omsorgsberedskap på oppdrag!
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Nasjonal, regional og lokal krisekommunikasjon
Suksesskriterier for krisehåndtering
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fagforbundets Årskonferanse brann veien mot ny utdanning Avdelingsleder Arnstein Pedersen, Kompetanseenheten/Brann,
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
Kommunal beredskapsplikt
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Framtidens brann- og redningsvesen
Hendelselseshåndtering
CE-beredskap i endring
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Hensynssoner rundt Borregaard
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap Direktør Jon A. Lea, DSB Sikkerhetskonferansen, 14. september 2005

Virksomhetsidé Visjon Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi skal være pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker, kriser og andre uønskede hendelser. Vi skal sørge for god beredskap og effektiv ulykkes- og krisehåndtering. Visjon Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Oversikt Sette samfunnssikkerhet og beredskap på dagsorden Være veiviser på våre fagfelt Ha et bredt og koordinert grep om samfunnssikkerheten Bruke fakta og kunnskap til å få perspektiv og analysere risiko- og sårbarhet

Utviklingstrekk og utfordringer Et bredt spekter av mulige ulykker og katastrofer - glidende overgang mellom fred, krise og krig Klimaendringer kan påvirke sårbarheten i infrastruktur som veier, vannforsyning, energiforsyning og utsatte bosettingsområder Økt risiko for global spredning av smitte og nye typer epidemier Teknologisk utvikling skjer i stadig større tempo. Komplekse og tette koblinger mellom funksjoner og systemer øker sårbarheten (IKT, Tele, Kraft, Strøm, Vann, Helse) Stadig omorganisering av myndighetsansvar, de-regulering og privatisering av tjenestetilbud, internasjonalisering Økt oljetransport langs kysten i nord

Sikring av samfunnsskritisk infrasturktur (”Infrastrukturutvalget”)

Orkanen Gudrun 8. januar 2005 Syd-Sverige

DSBs fokus på klimaendringer DSB skal utrede nærmere de sikkerhetsmessige og beredskapsmessige utfordringer knyttet til klimaendringer. Utredningen skal også innholde en vurdering av mulige konsekvenser, forslag til forskningsområder, forslag til tiltak (St.meld 39).

BAS5 Beskyttelse av samfunnet Sårbarhet i kritisk IKT-infrastruktur 18 år gamle Jeffrey Lee Parson (Blaster) Bin Laden NYC (eller Norge, Danmark, Sverige, Italia...) Tilgjengelig og enkel teknologi med potensiale for å skade + + = ? Et sårbart samfunn Motivasjon

Forbedre samfunnets beredskap for å møte uønskede hendelser Bidra til å styrke den samlede nasjonale kriseberedskapen Tilrettelegge for godt samarbeid mellom offentlige myndigheter og med frivillige organisasjoner Tilrettelegge for god organisering og utnyttelse av beredskapsressursene (sivilt-militært samarbeid) Ta initiativ for å bedre beredskapen, f.eks gjennom: Innføring av felles radiosamband for nødetatene (nødnett) Arbeide for felles alarmsentraler for nødetatene Bidra til økt interkommunalt samarbeid Gjennomføre ny organisering av Sivilforsvarets styrker

Madrid 11. mars 2003 13 bomber (10 eksploderte) Fire parallelle angrep (Atocha, Tellez, Santa Eugenia, Pozo) ca 200 døde 1500 skadde DSB’s undersøkelse viser at Oslo-regionen har god grunnberedskap, men at en tilsvarende hendelse her innebærer store utfordringer! Foto: SCANPIX

Planverk Nasjonalt beredskapsplanverk tilpasset dagens trussel- og sårbarhetsbilde Veiledning og støtte til departementer, fylker og kommuner i deres planarbeide Fokus på gode rutiner for å håndtere informasjonsutfordringer i krisesituasjoner

Øvelser Internasjonale øvelser som Barents Rescue og CMX Nasjonale og tverrdepartementale diskusjonsøvelser (SNØ) Øvelser for enkeltdepartement, fylker og kommuner Scenariobaserte fullskalaøvelser (Øvelse Nord-Trøndelag, Øvelse Oslo 06) Fokus på utvikling av relevante og realistiske scenarier Vektlegging av godt samarbeid med politi, Forsvaret, helse og frivillige organisasjoner i øvelsesplanleggingen Utvikle utdannings- og øvingskonsepter som sikrer at brann- og redningsvesen, Sivilforsvaret og andre beredskapsorganisasjoner har relevant og god kompetanse Nasjonale øvingskonferanser og nasjonal øvingskatalog

Instruks for DSB av 24. juni 2005 Koordineringsoppgaver som gjøres for å understøtte Justisdep. i dets koordineringsrolle innenfor arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap DSBs generelle koordineringsansvar for oppfølging av og tilsyn med aktiviteter, objekter og virksomheter med potensial for store ulykker Hovedansvaret DSB har i forbindelse med koordinering av tilsyn med og oppfølging av virksomheters etterlevelse av storulykkesforskriften

Tilsyn Kgl. res. av 3. november 2000 (Instruks om innføring av internkontroll med departementenes sivile beredskapsarbeid) Tilsyn med departementenes sivile beredskapsarbeid Kgl. res. av 24. Juni 2005 (DSB’s generelle koordineringsansvar og ansvaret for koordinering av tilsyn med aktiviteter, objekter og virksomhet med potensial for store ulykker) Tilsyn med fylkesmennenes beredskapsarbeid Oppfølging av fylkesmennenes arbeid med kommunenes beredskapsarbeid Tilsyn med kommunale brannvesen Tilsyn med næringslivet innenfor direktoratets fagområder, herunder etter Storulykkesforskriften Gjennomføre analyser og utredninger av alvorlige uønskede hendelser

Bidra til effektiv og koordinert innsats når hendelser inntreffer Sikre at Sivilforsvaret er en effektiv forsterkningsressurs for nødetatene Understøtte Justisdepartementet i deres samordningsrolle Bistå fylkesmennene ved krisehåndtering Legge til rette for at aktører og publikum får tilgang til relevant informasjon og kunnskap, for eksempel gjennom etablering av nasjonalt nettsted for beredskaps- og kriseinformasjon

Noen teser om fremtidens kriser Vi klarer ikke å organisere oss vekk fra kriser, så vi må tenke det utenkelige og synliggjøre det mulige for å redusere sårbarhet Teknologisamfunnet produsere nye typer kriser som vi i dag ikke kjenner Manglende forskningsmidler og små forskningsmiljø innebærer at morgendagens kriser vil komme overraskende Ingen kriser er ”naturlige” lenger; det er alltid en menneskelig faktor Noen vil utnytte krisen til å skape endring Håndtering av krisen er viktig i forhold til å opprettholde offentlig tillit Utfordring å formidle realistiske forventninger i forhold til sårbarhet, risiko og beskyttelse (100% sikkerhet er umulig)