som lingvistisk disciplin

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Stilistikk 4 En setning En ytring.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Forskjeller på tale og skrift
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Stilistikk 3 en del av den klassiske retorikken:.
Litteraturhistorie
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Oppsummering av kurset
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Photodisc/Rayman/Getty Images
Retorikk og skriving.
Stylistika STILISTIKK.
Estetiske virkemidler
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

som lingvistisk disciplin Stilistikk som lingvistisk disciplin

Fagområdet om tekster og deres Språklige virkemidler (stylizace) i en tekst Aktuell oppbygging av ulike ytringer (výpovědi) komposisjon (saklig korrekt, logisk og adekvat i stilen)

Stilistikkens oppgave er Systematisering av stilreglene i konkrete språk Stilistisk analyse, karakteristiske trekk ved ulike tekster (også litterære tekster), sjangrer Veien til egen skriving, til å lage egne tekster Veien til kommunikasjon i ulike situasjoner, skriftlig og muntlig

Studentene skal lære å analysere og vurdere skjønnlitterære tekster, sakprosa og barnetekster å utvikle studentenes evne til å uttrykke seg riktig, lett og ledig på begge målformer, og å vurdere den måten andre bruker språket på å legge et faglig grunnlag som gjør at studentene senere vil kunne følge med i den faglige og fagdidaktiske utviklingen innenfor nordistikken

å utvikle en selvstendig og kritisk holdning til det faglige innhold og til metodene i arbeidet med faget, og en vurderende holdning til målet, innholdet, arbeidsmåtene og den plassen norskfaget har i skolen. at studentene får innsikt i form og funksjon på ulike språklige nivåer

B. STILNIVÅ Vi skiller om tre ulike stilnivå i tekster: Høystil (kansellistil) En høytidelig stil eller en typisk litterær stil med bruk av skildring, bilder o.l. Typisk eksempel: bibelspråk og tradisjonell lyrikk. Sakstil eller mellomstil Den vanlige sakprosastilen. Den typiske avisstilen og lærebokstilen. Lavstil En stil preget av muntlig språk eller slang. Typisk for tekster med motiv/tema fra livet blant samfunnets tapere.

TEKSTFUNKSJONER Vi snakker om fire ulike hovedfunksjoner eller formål for tekster. De fleste tekster vil ha innslag av flere funksjoner. 1. Informativ funksjon. Tekstens formål er å gi saklig informasjon. Typisk for faglitteratur.

2. Appellativ funksjon. Tekstens formål er å påvirke og overbevise 2. Appellativ funksjon. Tekstens formål er å påvirke og overbevise. Typisk for reklametekster og politisk propaganda. 3. Ekspressiv funksjon. Tekstens formål er å gi uttrykk for personlige følelser. Typisk for dikt og privat dagbok. 4. Estetisk funksjon. Tekstens formål er å formidle et inntrykk av noe vakkert. Typisk for skildringer

Stilistikk er i slekt med retorikk syntaks tekstlingvistikk

Stilistiske virkemidler Ordvalg Syntaks Semantikk Troper og figurer lydlige forhold rytme