Øving 1 - Forretningsideen Agenda Har alle en idé? Presentasjon av ideene i grupper Markedsplanen Ny hjemmeoppgave
Organisering Hvor mange har en idé som de vet de skal skrive om? Hvor mange av disse kunne tenke seg å samarbeide med en annen person? Hvor mange mangler en idé? De som har en idé de vil jobbe på alene fordeler seg på grupper med 3-4 personer på hver. De som mangler idé eller ønsker en samarbeidspartner samles i en egen gruppe.
Gruppearbeid Beregn hvor lang tid hver person i gruppen får til og presentere, og hvor lang tid dere skal bruke på diskusjon etter hver presentasjon. Dere kan holde på til 17.30 (pause 17.00-17.15) Presentasjon – diskusjon Viktige spørsmål: Forstår alle hva vedkommende skal gjøre? (Forretningsspråk..) Hvem er kunden og hva er kundenytten? Hvordan skal det tjenes penger? Noter alle tilbakemeldinger!
Markedsplanen Veldig viktig – tidkrevende Begynn nå! Må vite hvor mange som kjøper og pris Markedsstørrelse (+ vekst?) Hvor mange når vi med markedsføringen vår? Hvor mange av de vi når kjøper? Avhenger av pris.. Tre trinn: Undersøk marked og konkurrenter Velg ditt målmarked Fastsett markedsstrategi
Hjemmeoppgave til 21. september Les kapittel 3.4 i VC – Markedsplanen Begynn og jobbe med trinn 1 og 2 fra forrige foil. Lag en A4-plakat eller flere som sier noe om Hva slags fremgangsmåte dere valgte/planlegger fremover Foreløpige resultater Problemer På neste øving skal dere presentere for hverandre og diskutere Se oppgave fra TBH...
Lekse til neste helgesamling (fra TBH) Tenk gjennom følgende spørsmål: Hva er ditt produkt? Hva ønsker du å selge? Hvilket behov skal produktet ditt dekke? Hva er unikt med ditt produkt? Hvorfor skal man kjøpe fra deg/dere? Hvem vil være kundene til ditt produkt? Prøv å identifisere type kunde (private vs. offentlige kunder, enkeltpersoner vs. organisasjoner) Hvem er din drømmekunde? Navngi en spesifikk kunde