Øving 1 - Forretningsideen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Salgsteknikker & Sosial media
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Forretningsideer & Markedsanalyser
SPIR Idélab Bodø.
Del 2: Hvordan utnytte eksisterende kundeportefølje bedre
1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Presentasjonsteknikk og oppgave
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Hvordan skrive en god utredning?
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Juli 14/Sted endres i topp-/bunntekst1. En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? V/leder.
En multimedia presentasjon
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Forretningsplan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Markedsplanen At presenteres 30.01
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
11.00 –11.10 Innledning  Velkommen ved Hedda Bondehagen og Oda Lien. Begge tidligere representanter i elevrådet ved Hov og valgte medlemmer i ungdomsrådet.
2005 Øving 5 – Økonomi og risiko 1. time: Arbeid med budsjetter i grupper Plenumsdiskusjon 2. time: Plenumsdiskusjon om risiko Plan for siste to øvinger.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Gruppeøving 5.april Agenda Vårpub!! Helgesamlingen? Gruppepresentasjon av IPR (inkl.rollefordeling) Gjennomgang av regneark Hjemmeoppgave – regnskap/finans.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Gruppeøving 1.mars Agenda “Endelige” kriterier for forretningsideene Presentasjon av hjemmeoppgaver Halveringsprosess Kort presentasjon av eksterne case.
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Gruppeøving 12.april Agenda Elevator pitch Presentasjon av regnskap Litt om finansiering Blogging Neste øvinger..
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
Markedsføring.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Øving 1 - Forretningsideen Agenda Har alle en idé? Presentasjon av ideene i grupper Markedsplanen Ny hjemmeoppgave

Organisering Hvor mange har en idé som de vet de skal skrive om? Hvor mange av disse kunne tenke seg å samarbeide med en annen person? Hvor mange mangler en idé? De som har en idé de vil jobbe på alene fordeler seg på grupper med 3-4 personer på hver. De som mangler idé eller ønsker en samarbeidspartner samles i en egen gruppe.

Gruppearbeid Beregn hvor lang tid hver person i gruppen får til og presentere, og hvor lang tid dere skal bruke på diskusjon etter hver presentasjon. Dere kan holde på til 17.30 (pause 17.00-17.15) Presentasjon – diskusjon Viktige spørsmål: Forstår alle hva vedkommende skal gjøre? (Forretningsspråk..) Hvem er kunden og hva er kundenytten? Hvordan skal det tjenes penger? Noter alle tilbakemeldinger!

Markedsplanen Veldig viktig – tidkrevende Begynn nå! Må vite hvor mange som kjøper og pris Markedsstørrelse (+ vekst?) Hvor mange når vi med markedsføringen vår? Hvor mange av de vi når kjøper? Avhenger av pris.. Tre trinn: Undersøk marked og konkurrenter Velg ditt målmarked Fastsett markedsstrategi

Hjemmeoppgave til 21. september Les kapittel 3.4 i VC – Markedsplanen Begynn og jobbe med trinn 1 og 2 fra forrige foil. Lag en A4-plakat eller flere som sier noe om Hva slags fremgangsmåte dere valgte/planlegger fremover Foreløpige resultater Problemer På neste øving skal dere presentere for hverandre og diskutere Se oppgave fra TBH...

Lekse til neste helgesamling (fra TBH) Tenk gjennom følgende spørsmål: Hva er ditt produkt? Hva ønsker du å selge? Hvilket behov skal produktet ditt dekke? Hva er unikt med ditt produkt? Hvorfor skal man kjøpe fra deg/dere? Hvem vil være kundene til ditt produkt? Prøv å identifisere type kunde (private vs. offentlige kunder, enkeltpersoner vs. organisasjoner) Hvem er din drømmekunde? Navngi en spesifikk kunde