Kapasitetsanalyse Alnabru godsterminal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
April 2007, Per M, Jorunn og Mads
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og maksimum bipartitt matching Jon Marius Venstad Redigert og forelest av Gleb Sizov.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Avgangspunktlighet Alnabru Oppstartsmøte
Punktlighet og maskintilgjengelighet UkeKranTruckTerm trReach UkeKlart fra terminal
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Foreløpige tall pr Randi Sæther
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Avgangspunktlighet Alnabru
Årsaks analyse Alnabru
April 2007, Per M, Jorunn og Mads
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Terminaler Punktlighetsseminar 27.november 2014 Terminaler 2014.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Kapasitetsanalyse Alnabru godsterminal 27.11.2014 Kenneth Nielsen Jernbaneverket Strategi og samfunn, Kapasitet

Problemstilling Lav avgangspunktlighet fra Alnabru Første halvår 2014: 0:59 minutters grense: 69 % 5:59 minutters grense: 78 % Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 2

Formål Undersøke om manglende infrastrukturkapasitet er en årsak til forsinkelser og lav avgangspunktlighet Gi anbefaling om eventuelle tiltak Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 3

Definisjoner Kapasitet Kapasitetsutnyttelse Antall tog/skift per tidsenhet Kapasitetsutnyttelse Andel av tilgjengelig tid er et sporelement opptatt Ikke analyse av kapasitet mht. håndtering av containere, lagring av containere etc. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 4

Metode Undersøke kapasitetsutnyttelse i utvalgte sporelementer på Alnabru Sammenholde resultat fra kapasitetsanalyse med analyse av forsinkelsesdata Vurdere om kapasitetsforhold er en vesentlig årsak til forsinkelser (mange samvirkende årsaker) Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 5

Kapasitetsanalyse Analyse av kapasitetsutnyttelse for Døgnnivå Vinter Sommer Makstime Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 6

Kapasitetsanalyse Generell beskrivelse av aktiviteter Ikke alle detaljer er med (modell) Beregnede verdier er ment som veiledende om nivået på kapasitetsutnyttelse Det er gjort følsomhetsvurdering ved endrede forutsetninger Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 7

Oversiktskart C-spor (lastegater) G-spor R-spor A-spor Verksted Mot Grefsen Bryn Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 8

Kritiske sporområder R5 R1 R2 R3 R4 (GII-V)   A-spor Verksted C13-C32 C42-C45 R3 GII-GV C1-C5 Aker Grorud Grefsen Brobekk Nyland GI 1 Bryn C8 2N 3 4 5 2S Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 9

Trafikk over døgnet Sum ankomster og avganger per ukedag og time på døgnet Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 10

Trafikkgrunnlag i beregning Døgnnivå Makstime   Ankomster hele døgnet til Alnabru fra Avganger hele døgnet fra Alnabru til Ankomster i makstime til Alnabru fra Avganger i makstime fra Alnabru til Kornsjø/Loenga 5 0,4 0,0 Ganddal/Drammen 7 1,1 Bergen 0,7 Trondheim/Bodø/Åndalsnes via Grorud 0,5 Trondheim/Bodø/Åndalsnes via Aker 3 0,2 Kongsvinger/Charlottenberg via Grorud Kongsvinger/Charlottenberg via Aker 2 Løslok Loenga/Bryn 4 Løslok Grorud/Lillestrøm 9 Sum belegg ved ankomster/avganger til/fra Alnabru 49 3,5 3,2 Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 11

Kapasitetsanalyse Ca. 90 % av alle skiftebevegelser i forbindelse med avgang og ankomst av tog belaster sporområde 3 Gjelder alle tog for alle destinasjoner jf. forutsatt trafikk Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 12

Kapasitetsanalyse Belastning av terminal er både ved avgang og før avgang samt ved ankomst og etter ankomst. Kapasitetsutnyttelse beregnet på bakgrunn av tid sporelementer er belagt til: Skiftebevegelser ved avgang Tomme vognstammer til lastegater m. skiftelok Skiftelok ut til R-spor Lok inn til lastegater Tog/skift ut fra lastegater Skiftebevegelser ved ankomst Lastede vognstammer til lastegater Skiftelok (og evt. eget lok) ut til R-spor Skiftelok inn til lastegater Lossede vognstammer ut fra lastegater Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 13

Kapasitetsanalyse Kapasitetsutnyttelse beregnet på bakgrunn av tid sporelementer er belagt til Uttak av vogner for feil Deling Uttak Samling Kjøring til og fra verksted Regnet som om alle tog skal til lastegate ved ankomst Også inkludert frakobling og påkobling av vognlastvogner Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 14

Kapasitetsanalyse Feil på vogner størst om vinteren Hjulslag Avising om vinteren Konsekvens av vedlikehold på dagtid er ikke tatt med Den beregnede kapasitetsutnyttelsen vil da kunne være høyere enn vist Antakelig er det primært i periodene uten om rush at dette vil slå ut Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 15

Kapasitetsutnyttelse Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 16

Kapasitet i lastegater Det er sett generelt på kapasitetsutnyttelse av lastegater Utnyttelse er på 60 % til 80 % avhengig av hvor mange lastegater som benyttes Mangel på (sporkapasitet ved) lastegater er neppe en problem Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 17

Kapasitetsutnyttelse for dagens situasjon Akseptabel utnyttelse på døgnnivå Størst utnyttelse mellom G- og C-spor og i kryss mot Alnabanen (nær akseptabel grense) Veldig høy utnyttelse mellom G- og C-spor i makstime Tiltak? Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 18

Mulig tiltak Etablere ekstra sporforbindelse mellom G- og C-spor Avlaster forbindelse mellom G- og C-spor Benytte A-spor til skifting for å avlaste kryss mot Alnabanen (Grefsen) Avlaster kryss mot Alnabanen Redusere feilrate på vogner Reduserer behov for vognuttak og utnyttelse av kryss mot Alnabanen Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 19

Kapasitetsutnyttelse Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 20

Kapasitetsutnyttelse Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 21

Betydning av kapasitetsutnyttelse Er høy kapasitetsutnyttelse en vesentlig årsak til forsinkelser? Se på sammenhenger mellom forsinkelser og antall tog, tid på året, rid på døgnet etc. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 22

Forsinkelsesanalyse Formål Undersøke sammenhenger som kan belyse effekt av kapasitetsmangel på forsinkelse Belyst sammenhenger mellom avgangsforsinkelser og Tognummer Ankomstpunktlighet Tid på året Tid på døgnet Antall tog per time Belastning i forbindelse med skifting ved ankomst og avgang Operatør Sammenheng mellom forsinkelse og størrelse av tidsintervall mellom tog i felles sporelement Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 23

Forsinkelse per tognr. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 24

Punktlighet avg. og ank. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 25

Forsinkelse over året Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 26

Forsinkelse over døgnet Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 27

Punktlighet over døgnet Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 28

Deloppsummering Oppsummering mht. tognummer, ankomstforsinkelse, tid på år og tid på døgn: Sesongvariasjoner Mange store forsinkelser Mange negative forsinkelser (avg. før tiden) Delvis ulik utvikling hos operatører over tid Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 29

Forsinkelse og belastning Alle forsinkelser Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [-0,76; -0,13] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 30

Forsinkelse og belastning Forsinkelser maks 60 min: Ta ut forsinkelser på grunn av ekstraordinære forhold Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [0,04; 0,43] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 31

Deloppsummering Ikke entydig sammenheng mellom belastning av alle tog totalt og forsinkelser Sammenheng er uansett veldig svak Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 32

Forsinkelse per operatør og etter belastning Alle tog Operatør Estimert stigningstall forsinkelse mht. belastning av alle tog Konfidensintervall for stigningstall (95 %-nivå) Korrelasjons-koeffisient R2 Cargolink 1,76 [1,25; 2,26] 0,21 0,045 CargoNet -0,19 [-0,36; -0,01] -0,04 0,0019 Green Cargo -0,23 [-1,04; 0,58] -0,03 0,0007 Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 33

Forsinkelse per operatør og etter belastning Egne tog Operatør Estimert stigningstall forsinkelse mht. belastning av egne tog Konfidensintervall for stigningstall (95 %-nivå) Korrelasjons-koeffisient R2 Cargolink 3,8 [2,7; 4,9] 0,21 0,045 CargoNet -0,3 [-0,64; 0,02] -0,04 0,0015 Green Cargo -3,1 [-8,1; 1,9] -0,06 0,003 Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 34

Deloppsummering Signifikant forskjell på operatører mht. retning av forsinkelse og belastning (antall tog/time) Ikke signifikant, men sannsynlig, forskjell på operatører mht. belastning av egne tog og forsinkelser (ulike fortegn på avhengighet) Dette tyder på at det ikke er kapasitetsutnyttelsen som er dominerende Sammenheng er uansett signifikans veldig svak, dvs. at kapasitetsutnyttelse ikke er viktig Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 35

Intervaller mellom tog Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 36

Intervaller mellom tog Togpar i konfliktpunkter (samme sporelement) Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 37

Intervaller mellom tog Tidsintervall mellom togpar Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [-0,07; 0,07] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 38

Intervaller mellom tog Tidsintervall mellom togpar, begrenset Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [-9,3; 8,0] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 39

Deloppsummering Ikke sammenheng mellom intervallstørrelse mellom tog i togpar med felles element i togveier Antatt årsak: Store forsinkelser vil ikke overføres (andre tog trenger ikke å vente og går i rute) Mindre forsinkelser kan håndteres gjennom å la forsinket tog bli ytterligere forsinket Bare de minste forsinkelsene i kombinasjon med små intervaller vil gi en effekt og denne kombinasjonen opptrer ikke ofte Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 40

Konklusjon Kapasitetsutnyttelsen på døgnnivå er ikke kritisk Kapasitetsutnyttelsen i makstimen for dagens situasjon er for høy i forbindelsen mellom G-spor og C-spor, både for sommer og vinter Kapasitetsforhold i sporområdene på terminalen er ikke viktige som forklaring for avgangsforsinkelser. Kapasitetsmangel i infrastrukturen kan ha betydning for konkrete forsinkelser og i avvikssituasjoner. Betydningen er størst om vinteren og minst om sommeren. Effekt av gjennomført vedlikehold på dagtid, og eventuell høyere belastning enn beregnet, vil styrke denne konklusjonen De viktigste forklaringene til forsinkelser må i all hovedsak finnes i forhold som f.eks. organisering av skift, organisering av logistikken generelt, driftsmessige ressurser som personal og antall skiftelok, vær og føre, feilrater på vogner og lok etc. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 41

Anbefaling Tiltak på følgende områder trolig kunne forbedre avgangspunktligheten (betydning er ikke kvantifisert og listen er ikke prioritert etter viktighet): Koordinering og styring av sporbruk ved skifting inkl. styring av hvilken ende av R-spor som brukes til skift ut og inn i R-spor slik at nordenden mot A-spor benyttes mer for å avlaste kryss i sør mot Alnabanen Feilrate på vogner bedre vedlikehold av vogner Feilidentifikasjon bedre rutiner for å oppdage feil på vogner Ekstra sporforbindelse mellom G-spor og C-spor (reetablere sporforbindelse) sikre uavhengige skifteveier og økt kapasitet ved spissbelastning unngå begrensninger ved framtidig i utvikling Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 42

Videre arbeid Se på betydning av Omfang av skiftemateriell og mannskap i mest belastende perioder Organisering av tog og skift Oversikt over sporbruk Driftsstabilitet av lok (feilrate på lok) Buffer mellom siste tidspunkt for lasting av vognstammer og avgangstid (bedre lastekapasitet og/eller mottakskapasitet) Bruk av lastegater (analysere om bruken av lastegater er en flaskehals) Logistikken med lasting og lossing av containere, ankomst og avgang av lastebiler, lagring av semihengere og containere, krankapasitet etc. Konflikter mellom bevegelse av lastebiler og tog/skift i planoverganger på terminalen. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27.11.2014 43