SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Personalmøte GFU 26. september 2012
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Avklaring av begreper - roller
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Institutt for religion, filosofi og historie
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Vårt behov for studiesenteraktører
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Digital tools in kindergarten
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
LUB og nasjonale planer
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv Tilbyr bachelor- og..mastergrader.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Oppgavemål for satsingen Utdanning KS Utdanning 1.Kvalitetsstyringssystemer. KS skal kartlegge hva kommunene og fylkeskommunene trenger for å utvikle.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Grue - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
Informasjon - rådgiversamling
Utskrift av presentasjonen:

SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon

SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger og bivirkninger

SAK Overgangen fra ALU til GLU handler bla om konsentrasjon for hver student Konsentrasjon om færre trinn Konsentrasjon om færre fag Flere studiepoeng i hvert fag

SAK For institusjonene er konsekvensene Arbeidsdeling, Samarbeid og Konsentrasjon Fra èn til to utdanninger. Fra vekt på 30 stp til vekt på 60 stp Antall studenter relativt stabilt For å unngå økonomisk sammenbrudd : Arbeidsdeling i regionen

SAK For å hjelpe til i denne SAK prosessen Landet delt inn i 6 regioner Nord, Midt, Vest, Sør Vest, Oslofjord og Oslo Nord. I etterkant også Samisk

SAK Inndelingen ble gjort ut fra samarbeidsregionene for GLU. Til en viss grad basert på tidligere samarbeid og etablerte samarbeidskonstelasjoner Spennende eller event frustrerende forskjeller i logikk. Institusjoner som ikke gir GLU utenfor

SAK Noen konsekvenser Endringer på et område får tilsiktete eller utilsiktete virkninger på andre. Om to fagmiljø bygges ned ved en institusjon. Hvilke konsekvenser har dette for andre (lærer) utdanninger ved samme institusjon? Er studentenes valg et problem eller en mulighet?

SAK Innflytelse fra andre skolepolitiske «konsentrasjoner» som problem Spredning av fag, kjernefag, søkte fag, sentrale fag, populære fag….. og motsatsen Står vi i fare for å tømme noen (store)områder i landet for kompetanse i vesentlige fag i skole og barnehage?

SAK Etter og videreutdanning Samme regioner, andre oppgaver og andre medlemmer. Utdanningsdirektoratet er aktør Alle utdanningsinstitusjoner som gir etter og videreutdanning inn mot skole og barnehage

SAK Arbeid med nye rammeplaner Førskolelærerutdanning Trinn 8 – 13 Konsekvenser knyttet til Konsentrasjon, Arbeidsdeling og Samarbeid?

SAK Samarbeid i regionen for å tilby et rikt og godt utvalg av etter- og videreutdanninger Koordinerende institusjoner og «andre institusjoner» Hvor går grensen for institusjonens egen råderett og frihet