Carina Fjelldal-Soelberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Fra tegning til fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Litt mer om PRIMTALL.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Verdens 7 underverk.
UT PÅ TUR I RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER HETER DET AT NATUREN SKAL GI ROM FOR ET MANGEFOLD AV OPPLEVELSER TIL ALLE ÅRSTIDER OG I ALL SLAGS VÆR, OG AT DET.
Hva er PRIMTALL?.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo

Innbydelse til grillfest I fritidshuset mitt. For enkelhetskyld ordner jeg med festen og drikke.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Godt verktøy er halve jobben
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
- Verdsettende ledelse
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Mestring og forebygging av depresjon
En multimedia presentasjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
10 regler for å skrive for web
Akerselvaprosjektet Maktesløse maktutøvere - Private vekteres erfaringer med å arbeide i det offentlige rom.
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Nytt fra FJORDAREVYEN 13.november 2013 Hammerfest Kommune vil for 2014 gi 50% reduksjon i eiendomsskatten til alle innbyggerne som går på Fjordarevyen.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Radio Reklame Komplett.no Fossbad Spotify.
Fortelling Novelle Roman
Selvskading RVTS Sør
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Om å forstå ungdom.
Om å forstå ungdom i teoretisk og empirisk Undervisningsopplegg for LUT Høgskolen i Vestfold.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
Utskrift av presentasjonen:

Carina Fjelldal-Soelberg Selvskading Carina Fjelldal-Soelberg Universitetet i Nordland

Historisk ramme Selvskading er ikke en ny «trend» i tiden 1930-tallet ble selvskading beskrevet som alvorlig og økende Forskning har hovedsakelig tilhørt et psykologisk/medisinsk perspektiv I 2014 er selvskading fortsatt ansett som både alvorlig og et økende fenomen – både i den «virkelige» verden og den virtuelle verden

Definisjon: ”En handling som ikke er sosialt, kulturelt eller rituelt akseptert – der en påfører egen kropp en direkte synlig skade, uten suicidal hensikt” (Fjelldal-Soelberg 2013).

Epidemiologi Case-studien (2003) Ung i Nordland (2013) 10,7 % av norsk ungdom har skadet seg selv Case-studien (2003) 28 % av norsk ungdom har skadet seg selv Ung i Nordland (2013)

Selvskading og skam

Tonje ble sydd 50 sting uten bedøvelse (Aftenposten 2013)

Nina: ”Jeg gjorde det i sengen […] hadde en egen sekk med utstyr til plaster, en rød håndduk og papir […] og ja […] sånne kompresser og alt mulig for at det ikke skulle oppdages […] for ofte så stoppet det ikke å blø og da måtte jeg ha skifte […] så det var veldig […] da var det ganske nøye planlagt for jeg ville ikke at noen skulle finne meg i den situasjonen […] det var liksom en lukket verden […] og ingen visste […] det var bare meg”

Et virtuelt fellesskap En kollektiv tilhørighet med andre selvskadere Det etableres et virtuelt sosialt nettverk

June : ”Man får vite at man ikke er alene […] for det er den ensomheten som jeg syns er verst med å være selvskader for man kan egentlig ikke fortelle det til noen og hvis man forteller det til noen, så kommer dem ikke til å forstå det så du er avskjært i fra verden uansett […] så når du endelig finner noen som kanskje forstår det litt, så er det sånn ”wao”[…] kanskje jeg ikke er så alene allikevel […] og det er en veldig bra følelse[…]”

«Medaljens bakside» Trigging Smitteeffekt Rekruttering og opprettholdelse

Lone: ”Du gjør det bare mer og mer og dypere og dypere og det her blir en vond sirkel, som bare blir vondere og vondere eller hva jeg skal si, så det har bidratt til det ja […] når du ser på bildene og finner ut at du bare risper deg liksom, det er jo ingenting […] i forhold til det de andre gjør […] når du ser kutt som spriker 1 cm […] da er du ikke en bra nok selvskader [latter]”  

I den virtuelle verden Selvskaderkultur Individuelt avvik – kollektiv normalitet Sosial transformasjon

Helse, rus og kriminalitet Ungdatakonferansen 2014 12. november, Oslo