Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Advertisements

"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
”Tilgjengelighet for alle”
Klassekontaktsmøte Vår Helhetlig lese- og skriveopplæringsplan Målet med planen er å kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen på Korsvoll skole.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
Duo- en liten innføring
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
MILEPÆLER I OMSTILLINGENE I LK APRIL 2000 –” TEKNISK KONKURS” SEPTEMBER 2001 –” SAMLING I BÅNN” OKTOBER 2002 – VIDEREFØRING ELLER NY STRATEGI.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Hvordan kan vi bruke det?
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
NTNU, May 2009 ntnu.no/cb m 1 Våre utfordringer Espen Henriksen.
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Creative Commons på norsk Gisle Hannemyr 6. juni 2008.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
Institutt for informatikk Universitetet i Bergen Presentasjon på Kick-off-møte i NISNet 10. oktober 2007.
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
Stjørdal Misjonskirke. Sommeren 2014  Det er ikke gudstjenester i Misjonskirka i sommer  Første gudstjeneste etter ferien er søndag 10. august kl. 11.
Mari Therese Monsø, Jørgen Tronstad, Kim Åge Ditlefsen
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
Fra Mitose til Happy-meal Innføring i “Prototype Patterns” og “Builder Patterns” Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Olav Dæhli Thomas Julsen.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Puls prosjektledersamling april 2003 Randi Aarekol Basmadjian og Dag Børke.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Teknologiledelse 1 Økt sikkerhet og effektivitet i boring og produksjon Jostein Sveen Smartere Sammen Smartere Sammen ® En fire-faset prosess.
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging.
Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc. Kikhoste i Målselv kommune utarbeidet av Johannes Rothenpieler, Målselv Ca innbyggereCa.
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Migrasjon International Organization for Migration.
Relevant questions for the Reference Group
Lærerens navn – x. klasse
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
The Harvard System of Referencing
GFATM Presentasjon på miniseminar om Globalt Fond for ’dummies’
Utskrift av presentasjonen:

ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte med PC PULS prosjektledersamling, Gardermoen, 29 april 2003

Multifunk- Lesestøtte med PC , 2 Multifunk  Målgruppe  Barn og unge med lese- og skrivevansker/synsvansker  Mål for prosjektet  Individuell støtte for lese- og skriveprosessen  Integrere elever med lese- og skrivevansker i arbeid med PCen og i klassen  Individuell tekstformatering, talesyntese, skrivestøtte  Utviklet en prototype + utprøvinger i skolen  Samarbeid mellom teknologer og spesialpedagoger  NR, Aschehoug Grunnskole og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo  3 års prosjekt,  Utprøving ved stipendiat

Multifunk- Lesestøtte med PC , 3 eKlasserommet som det lovede land V Informasjonskilde Produksjonsplattform Bakgrunn

Multifunk- Lesestøtte med PC , 4 eKlasserommet som trussel IDL SpesPed-hjørnet Bakgrunn

Multifunk- Lesestøtte med PC , 5 Multifunk prototypen  Individuell tekstformatering, talesyntese, skrivestøtte

Multifunk- Lesestøtte med PC , 6 Resultater  Implementert prototype  Publikasjoner  Utprøving ved skole i Hønefoss og ved 6 skoler i Sarpsborg  Første utprøving vår 2001: tendens er forbedret lesing  Andre utprøving vinter 2002: tendens er forbedret motivasjon  Utprøving ved stipendiat på en rekke skoler i Sarpsborg  Høsten 2002, våren 2003  Mye grundigere undersøkelse av motivasjonsaspektet  Resultater vil publiseres senere  Produktutvikling og kommersialisering ved Aschehoug forlag – kommer i løpet av 2003

Multifunk- Lesestøtte med PC , 7 Avslutningsvis...  Publikasjoner:  Se "Reading is the means by which the world does a large part of its work... The slightest improvement either in the page or in the method of reading means a great service to the human race." (Huey, The psychology and pedagogy of Reading,1908)