Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten 2005. Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
KVALITET I FJERNUNDERVISNING
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Prosesstyring som styringsverktøy
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Skrivestien.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Bjørknes Høyskole Kvalitetssikring og NOKUT Sveinung Lunde.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Organisering og arbeidet i kommunene
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Oppfølging av studenter på HF Vet vi hva som funker? Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef for studier.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold

2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport: –Et system i god utvikling –Viktig med fokus på gode, eksisterende praksiser i organisasjonen –PULS som ”en los i farvannet evaluering av utdanningen” Kjennetegn ved vårt kvalitetssystem i dag Hva fungerer bra og hva fungerer ikke så bra? Videreutvikling av dagens kvalitetssystem Noen råd

3 Hva kjennetegner kvalitetssystemet ved HiØ i dag? Valg av system i 2004/2005 –ISO 9000-serien –Total Quality Management –Beste Praksis Todelt system: 1.Overordnede prinsipper 2.Prosesshierarki

4 Kjennetegn forts. Tredelt evalueringsregime: 1.Evaluering av utvidet studie- og læringsmiljø, inkl støttefunksjoner (EVA 1) 2.Evaluering av undervisnings- og læringsmiljø på programnivå (EVA 2) 3.Den enkelte lærers evaluering av egen undervisning (EVA 3) PULS: –Analyserer EVA 2-resultatene og presenterer disse for de evaluerte –Konsulentvirksomhet for avdelinger, seksjoner, lærergrupper eller enkeltpersoner –Kurs i høgskolepedagogikk ”Funker” det?

5 Kvalitetssystemet på nett – Beste Praksis Visualisering av høgskolens virksomhet Opplæring av brukere av systemet Snart ferdig utbygd?

6 Enighet om fremgangsmåte: ”prosessmodellering” 1.”Hva holder vi egentlig på med?” –Identifisere prosess –Velge av prosessleder –Velge og lære opp arbeidsgruppe –Dokumentere Nå-situasjon 2.”Er det noen som har gjort dette smartere enn oss?” –Gjennomgang av det dokumenterte –Dokumentere ønsket situasjon –Godkjenning av ønsket situasjon 3.”Er det fortsatt klokt å holde på med det vi gjør?” Årlig gjennomgang av alle ledd

7 Noen råd Bygg videre på det en allerede har og som er forankret i avdelingene, hos de ansatte og studentene Forankre hos ledelse Tør å synliggjøre avvik for alle –…men ha tiltakene klare først! Gjør systemet enkelt og lett tilgjengelig

8 hiof.no/kvalitet