Forelesning 3 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral 01.09.2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hvordan er et atom bygd opp?
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Unge & rus.
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Medisinsk diagnostikk.
Kap 02 Kombinatorikk Kombinatorikk er den delen av algebra som er tilknyttet nummerering og telling.Kombinatorikk/kombinasjonsanalyse er hensiktsmessig.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Kurs i praktisk bruk av Bayesianske metoder.
Hvordan får man data og modell til å passe sammen?
Kapittel 14 Simulering.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Komplekse tall Naturlige tall
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Hendelser betegnes med A, B, C osv.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Diskrete stokastiske variable
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kap 04 Sannsynlighetsregning
Sannsynlighetsregning
Forelesning 7 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Bayesiansk statistikk Petter Mostad Overblikk Tilbakeblikk på sannsynlighetsbegrepet Hvordan gjøre Bayesianske analyser Analyser ved hjelp.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Mål for sentraltendens:
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Forelesning 4 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Siste forelesning er i morgen!
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Forelesning 6 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sannsynlighet og kombinatorikk
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Prosent Brøk Desimaltall Sannsynlighet. Prosent= del av hundre(hundredeler)  Skriv på brøkform, desimalform og prosentform  8 hundredeler  56 hundredeler.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Preventing overdiagnosis: how to stop harming the healthy BMJ, 2. juni 2012 Ray Moynihan, Jenny Doust og David Henry.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Forventning, varians og standardavvik Tilnærming.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Repetisjon av sannsynlighetsregning
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Kapittel 1 Helse og sykdom
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Sannsynlighetsregning 4
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Sannsynlighetsregning
Kapittel 6: Sannsynlighetsfordelinger
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 3 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral 01.09.2004

Husker du? Komplementregelen: Addisjonsregelen: Spesialtilfelle: A og B disjunkte begivenheter Stokastisk uavhengighet:

Dagens temaer Betinget sannsynlighet Oppdeling av utfallsrommet - total sannsynlighet Bayes’ lov Diagnostiske tester (Kombinatorikk)

Betinget sannsynlighet Betinging: Hvordan tilleggsinformasjon påvirker sannsynligheten for en begivenhet Betinget sannsynlighet for A gitt B skrives P(A|B) og er gitt ved formelen (definisjon) Skjematisk:

Eksempel - kreft Kreft rammer oftere eldre mennesker enn yngre Definer følgende begivenheter for en tilfeldig utvalgt person: A: Personen får kreft i løpet av et år B: Personen tilhører aldersgruppen 70-79 år Spørsmål: Hva er sannsynligheten for at en vilkårlig person i aldersgruppen 70-79 år får kreft i løpet av et år, mao. hva er P(A|B)?

Betinget sannsynlighet Multiplikasjonsregelen: Uavhengighet: Merk at for uavhengige begivenheter A og B så er P(A|B) = P(A), dvs. tilleggsopplysningen ”B har inntruffet” endrer ikke den ubetingede sannsynligheten. Da blir

Eksempel - fargeblindhet Menn Kvinner Totalt Fargeblinde 37 7 44 Ikke fargeblinde 495 461 956 532 468 1000 Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig mann er fargeblind? Hva er sannsynligheten for at en person som vi vet ikke er fargeblind er kvinne?

Oppdeling av utfallsrommet - total sannsynlighet Ved to disjunkte hendelser og , sier loven om total sannsynlighet at Generelt: Hvis utfallsrommet deles inn i n disjunkte hendelser B1, B2,…, Bn gjelder at Spesielt (n=3):

Eksempel - doping Vi har tre (disjunkte!) kategorier av idrettsutøvere: De som doper seg nå (2%) De som har dopet seg tidligere (14%) De som aldri har dopet seg (84%) Spørsmål: Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig dopingtest skal være positiv?

Bayes’ lov Fra siste del av multiplikasjonsregelen: og uttrykket for total sannsynlighet: kan vi nå avlede Bayes’ lov: Bayes’ lov spiller en sentral rolle i beregning av usikkerhet i diagnostiske tester

Eksempel – doping (forts.) Spørsmål: Hva er sannsynligheten for at en idrettsutøver som avlegger positiv dopingtest, virkelig er dopet?

Diagnostiske tester Bakgrunn: Diagnostiske tester (HIV-test, graviditetstest, røntgen, ...) er beheftet med usikkerhet Falske positive (indikerer sykdom hos frisk person) Falske negative (fanger ikke opp sykdom hos syk person) Ex. HIV-test: Oppdager antistoffer mot HIV Positiv test: det er antistoffer i prøvematerialet Negativ test: det er ikke antistoffer i prøvematerialet Falsk positiv: det er antistoffer i prøven mot et beslektet virus Falsk negativ: antistoffer mot HIV er ennå ikke dannet

Diagnostiske tester Viktige begreper I Sensitivitet: Sannsynligheten for at en test slår ut positivt, gitt at personen er syk (evne til å avdekke sykdom hos syke). P(+ test | virkelig syk) Ex. HIV-test: 98.0% Mammografi 98.0% Spesifisitet: Sannsynligheten for at en test slår ut negativt, gitt at personen er frisk (evne til å utelukke sykdom hos friske). P(- test | frisk) Ex. HIV-test: 99.8% Mammografi 95.0%

Diagnostiske tester Viktige begreper II Positiv prediktiv verdi: Sannsynligheten for at en person med positiv test virkelig er syk P(syk | + test) Negativ prediktiv verdi: Sannsynligheten for at en person med negativ test faktisk er frisk P(frisk | - test)

Eksempel – positiv prediktiv verdi Spørsmål: Hva er sannsynligheten for at en person med positiv HIV-test virkelig er HIV-smittet (positiv prediktiv verdi)?

Diagnostiske tester Avhengighet av prevalens Positiv prediktiv verdi (PPV) kan være veldig avhengig av prevalensen. Tabellen nedenfor viser hvordan PPV fra eksempelet med HIV-testen endrer seg med prevalensen: OBS! For sjeldne sykdommer/tilstander gir dette et problem ved masseundersøkelser: De fleste av personene med positiv prøve kan faktisk være friske! Prevalens PPV P(ikke HIV | +) 1 / 10 000 5 % 0.95 1 / 1000 33 % 0.67 1 / 100 83 % 0.17 1 / 10 98 % 0.02

Kombinatorikk Læresetninger som tallfester mulige utfall i et eksperiment (nyttig ved bruk av gunstige/mulige-metoden på store utvalg) Modell: Trekker s kuler fra en urne med n (nummererte/merkede) kuler og teller opp antall mulige utfall av en slik trekning Ulike måter å trekke på: Med eller uten tilbakelegging Ulike måter å organisere de uttrukne kulene på Ordnede eller ikke-ordnede utvalg

Kombinatorikk Trekking med tilbakelegging Trekking uten tilbakelegging Etter at en kule er trukket ut, legges den tilbake i urnen igjen og har dermed samme sjanse som de øvrige kulene til å bli trukket ut på nytt. Merk at her kan s > n. Trekking uten tilbakelegging Uttrukne kuler legges ikke tilbake i urnen. Enhver kule kan dermed trekkes ut kun én gang.

Kombinatorikk Ikke-ordnede utvalg Ordnede utvalg Betrakter kun de s kulene i det uttrukne utvalget og tar ikke hensyn til rekkefølgen de trekkes i Ordnede utvalg Skiller mellom utvalg som inneholder de samme s kulene, men hvor kulene er trukket ut i forskjellig rekkefølge

Kombinatorikk Læresetninger: Antall ordnede utvalg når s kuler trekkes blant n kuler med tilbakelegging: Antall ikke-ordnede utvalg når s kuler trekkes blant n kuler uten tilbakelegging: leses ”n over s” og kalles binomialkoeffisienten

Eksempel - Lotto Spørsmål: Hvor mange forskjellige lottorekker fins det? I Lotto trekkes s=7 kuler(!) ut fra totalt n=34. Trekkingen skjer uten tilbakelegging. Rekkefølgen kulene trekkes ut i er uten betydning, dvs. vi kan se på et ikke-ordnet utvalg. Antall mulige utvalg (=rekker) er da

Eksempel - tipperekker Spørsmål: Hva er antall mulige rekker man kan føre opp på en tippekupong? En tipperekke kan tenkes å ha fremkommet ved at n=3 kuler merket ”H”, ”U” og ”B” trekkes s=12 ganger, dvs. vi trekker med tilbakelegging Kamprekkefølgen tas hensyn til gjennom å se på ordnede utvalg (HUU… gir en annen tipperekke enn UHU…) Antall mulige rekker: 312 = 531 441

Eksempel – tilfeldig utvalg En gruppe studenter består av 5 gutter og 6 jenter Trekker et utvalg på 4 personer tilfeldig fra gruppen Spørsmål: Hva er sannsynligheten for at utvalget blir sammensatt av kun jenter?

Kommentar Utfordring: Tips Vi har et sett av regneregler for sannsynligheten av hendelser, men utfordringen er ofte å spesifisere ”hensiktsmessige” hendelser slik at vi kan anvende formelverket Tips Prøv å bryte informasjonen som er gitt ned i hendelser med kjent sannsynlighet. Bygg deretter opp mer komplekse sannsynligheter ut fra disse + regnereglene