1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
En liten høyskole som tenker stort
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Foreldremøte 30.mai trinn.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Presentasjon på fellesmøte for undervisere ved NTNU UB
Kartlegging av forskerstøtte, undervisning og veiledning på
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Biblioteket - et brukerperspektiv Kevin McCafferty Institutt for fremmedspråk Bibliotekarkompetanse fra 2.0 til 2014 Bergen,
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
1 Video i undervisningen
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
HVA HVOR HVORDAN 2008 Hvordan finne faginformasjonen man har bruk for
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.
UBiT - veven
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Åpne en luke hver dag og få en gave
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Søk & Skriv og PhD-on-Track v/ Ingerid Straume Jessica Lönn-Stensrud Universitetsbiblioteket.
Reidar Kyllesdal Plugin for NDLA i it’s learning.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Referansehåndteringsverktøy EndNote og Reference Manager Ingeborg Hvaale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Ny veiledningsmodell for praksis
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utviklet av pedagoger i
Introduksjonskurs høst 2016 Studentbiblioteket Sophus Bugge Biblioteket for bachelorstudentene på Det humanistiske fakultet.
1 Nyttige ressurser i starten av medisinstudiet (IA) Bibliotek for medisin og helse, NTNU høsten 2015.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Utskrift av presentasjonen:

1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange, Universitetsbiblioteket i Trondheim, NTNU Læringsverktøyet VIKO – brobygger mellom faglærer og bibliotek

2 Universitetsbiblioteket i Trondheim Bakgrunn  Kvalitetsreformen  Bygger på Merlin (fra Univ. Of Mass.)  Laget av og ved UBiT ved NTNU  for biblioteket  for ansatte og studenter

3 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innhold og struktur  Lærestoff  Fordypning / les mer..  Kurs i søking  Søkeeksempler  Oppgaver

4 Universitetsbiblioteket i Trondheim

5

6 Navigering

7 Universitetsbiblioteket i Trondheim

8 Lærestoff

9 Universitetsbiblioteket i Trondheim

10 Universitetsbiblioteket i Trondheim

11 Universitetsbiblioteket i Trondheim

12 Universitetsbiblioteket i Trondheim

13 Universitetsbiblioteket i Trondheim Oppgaver og tester

14 Universitetsbiblioteket i Trondheim

15 Universitetsbiblioteket i Trondheim

16 Universitetsbiblioteket i Trondheim Implementering NTNU  Innføringsemne / Fellesemne  Kunst og medievitenskap  Ønske: Gjøres obligatorisk  LAOS (Læringsassistenter)  Introduksjonskurs  Skrivekurs  Faglærere / Instituttkontakt  Orienteringsmøter for studenter  Undervisningsstrategi ved UBiT

17 Universitetsbiblioteket i Trondheim Implementering UBiT  I UBiTs undervisning  brukes i UBiTs undervisning for studenter på alle nivå  ”Eksperter i team”  tverrfaglig obligatorisk fag ved de fleste mastergrader ved NTNU  VIKO testes ut i UBiTs del av undervisningen  Skrankeveiledning  Tilgang fra UBiTs nettsider

18 Universitetsbiblioteket i Trondheim Planer  Utskriftsvennlig versjon  Fagtilpasse VIKO v.1.0 ( )  Tilrettelegging for større faggrupper  Søkeeksempler  Oppgaver  Utvikle FagVIKO ( )  Verktøy og maler  Moduler for enkelt-fag  Integrere VIKO i it’s:learning (2006)

19 Universitetsbiblioteket i Trondheim VIKO 1.0 It’s:learning Fagsider VIKO 1.1 valg fagVIKO valg lenke Søkeoppgaver Eksempler lenke Referanseverktøy system håndtering Fagsider lenke Ressurser Baser Tskr etc Veiledninger Kildebeskrivelser lenke Lathunder lenke Fagsider lenke

20 Universitetsbiblioteket i Trondheim Integrering i it’s:learning  It’s:learning er NTNUs læringsplattform  VIKO lenkes fra det enkelte faget  Hele VIKO  Deler av VIKO  FagVIKO

21 Universitetsbiblioteket i Trondheim

22 Universitetsbiblioteket i Trondheim VIKO i VGS ?  Finne informasjonskilder  Kritisk bruk av Internett  Kildekritikk  Klipp-og-lim-plagiering  Skrive litteraturreferanser  Informasjonskompetanse for livet!

23 Universitetsbiblioteket i Trondheim  VIKO  NTNU  Kontaktpersoner for VIKO:  Sigvor Kvale  Karen J. Buset Adresser