STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon 2012-2014 Møte i studiekomiteen 8. desember.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Arbeidstid. Definisjon Arbeidstid er den tiden du står til disposisjon for din arbeidsgiver. Arbeidsfri er den tid arbeidstaker.
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Organisering og arbeidet i kommunene
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Øyvin Ytreberg 2011 Studiekvalitet, læringsmiljø og kvalifikasjonsrammeverk.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Psykologer i kommunene
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Utdanningsledelse – formell struktur og dagens praksis Bjørn Erik Rasch, studiedekan.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Senter for læring og utdanning
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Utdanningskomiteen 19. mai
Felles Studentsystem FS- nettverket
Overordnet strategi SV-fakultetet
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
På hvilken måte kan Uniped bidra til å sikre god kvalitet på undervisningen ved UiS? Peke på 3 forhold:
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Ny som universitetslærer
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Førstelektorprogram ved UiT
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Forslag til formål Seminaret skal bidra til å skape god kultur for nytenkende undervisning Seminaret skal være bidra til erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember 2011 v/Arne Skodvin koordinator FUP

FUP’s mandat bl.a.: Være rådgivere for UiO sentralt og for fakulteter, institutter og sentre i spørsmål og saker som omhandler studiekvalitet og læringsmiljø Som en midlertidig ordning skal FUP tilføres ressurser som gjør det mulig å inngå årlige avtaler med fakultetene om øremerking av 300 arbeidstimer (i snitt) til støtte for fakultetens strategiske arbeid og prioriterte aktiviteter innenfor studiekvalitet og læringsmiljø

FUP’s ressurser Pr i dag: - fem faste vitenskapelige stillinger (forskning og kursvirksomhet) - en midlertidig prosjektlederstilling (med særlig ansvar for tilbud til stipendiater og seminar- edere alle stillingene tillagt ca. 200 timer konsultasjon årlig, for FUP samlet ca timer konsultasjon hvert år. I løpet av 2012: -fem faste + to midlertidige vitenskapelige stillinger -fortsatt en midlertidig prosjektstilling Hver stilling vil tillegges ca. 300 timer konsultasjon pr år, for FUP samlet ca konsultasjonstimer i året.

Hvem eier konsultasjonen? Fakultetene/instituttene/enhetene, gjennom: vitenskapelig ansatte i faste stillinger stipendiater og post.doc. stipendiater administrativt personale (i studiesaker) studenter som vil kvalifisere seg for oppgaver som kan gi økt studiekvalitet – f. eks. seminarledelse, utvidet fadderordning

Noen vilkår for konsultasjonen Lokale konsultasjonsbehov må meldes til studiedekan Studiedekan prioriterer og gjør avtaler om konsultasjoner med FUP Det er en forutsetning at den aktuelle faglige enheten er representert i planlegging og gjennomføring av konsultasjonsvirksomhet Konsultasjonen bør også medføre evaluering, kunnskapsinnhenting og erfaringsutveksling

Hvordan kan konsultasjon organiseres? FUP-deltagelse i nedsatte arbeidsgrupper Workshops for ansatte Bistand til identifisering av utfordringer og mulige forbedringspunkter i undervisningen Temaseminar Minikurs for ansatte (institutt- eller fakultetsvis) Fakultetsinitierte kurs som kan godkjennes som del av pedagogisk basiskompetanse Etter individuelle avtaler

Hva kan det konsulteres om? for eksempel: Arbeid med strategiske planer Planlegging av undervisningsopplegg Revisjon av studietilbud Evalueringsformer Utdanningsledelse Tilrettelegging for utviklingsprosjekter Bistand til planlegging av forskning på egen undervisning

Eksempler på noen dagsaktuelle temaer Implementering av kvalifikasjonsrammeverket Mentorordning for bachelorstudenter Kompetanseheving for veiledere Etablering av lokale møteplasser for utveksling og diskusjon av undervisningserfaringer Kurs for eksterne forelesere, hjelpelærere, instruktører