Sponsormarkedet 2009/2010 Sponsor- og Eventforeningen Torsdag 11. november 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Advertisements

Biogass på gårdsnivå i Midt-Norge – regionalt nettverk og FoU-satsing
SANDAR IL Sponsorprogram for 2009.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
FGI
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Månedsevaluering november 2011
Årsmøte RBK 28.februar 2005 Hva har skjedd de siste årene ? Regnskap 2004 – konsern og datterselskaper Fremtidige utfordringer.
OSLO JAZZFESTIVAL Sponsormuligheter 2012 – ) Jazzfestival sponsor 2) Hovedsponsorer 3) Enkeltkonserter 4) Annonsering i festivalmagasin –
Varhaug Idrettslag Alltid best sammen
Presentasjon Kolstad Håndball
Bli med på laget!.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Omsorg for barn og permisjon
Idèprosjektet, Ibestad kommune
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
EM HÅNDBALL 05. – 15. desember TV-sponsorene er blitt eksponert 116 ganger, de 10 dagene EM 2002 gikk av stabelen! Dette inkluderer også et fåtall.
Sponsorkurs 8.desember 2011 Sponsor Academy.
Helsestasjon for ungdom – til terningkast sex
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
:23 Evaluering Juleevangeliet, Barnas Katedral desember Response Log.
Anleggsplan for Barentsområdet (Norsk del) Einar Botnmark, leder Nordland Idrettskrets Presentere meg selv.
:58 Brukerundersøkelse Haug barnehage Filter på tid : :00 Filter: Utsikten SpørsmålAlternativ.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
Strategisk Kompetanse
Holdninger og myter om kultursponsing Ved Elizabeth C. Bjørn-Hansen og Anne-Britt Gran - Undersøkelsen er utført for Forum for kultur og næringsliv.
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Hva er viktig for næringslivet når sponsorobjekter velges ? Jacob Lund Sponsorsjef DnB NOR.
Presentasjon av NTL stiftet 1. november NTL Partipolitisk uavhengig Organiserer alle ansatte uavhengig av utdanning og stilling.
Filmbyen Bergen - suksesskriterier Byrådsleder Monica Mæland
Vekst og Verving.
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Sponsor case Continental Dekk
Barnets sekstende leveår Trinn 18. Tema for trinnet Ungdommens egen tidsalder Egne behov og barnas behov Når ørene flytter ut Oppsummering og evaluering.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Copyright Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,30. august 2007 Bergen,30. august 2007 Side 1.
:57 Brukerundersøkelse Haug barnehage Hvilken avdeling? 1Snekkerstua 2Bosoen 3Utsikten N Denne undersøkelsen15.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
HAR OG KAN«DIALOGEN» HA BETYDNING FOR LOKAL OG REGIONAL NÆRINGSUTVIKLING? torsdag 30. oktober 2014 Bjørn F. Nordmo Daglig leder.
Så hva skal man gjøre?.
© 2010 IRM Markeds- og medieinvesteringer i ”kommunikasjon- og marketing i Norge” Magnus Anshelm, IRM.
Idrettsårbok 2013 Byråd for kultur, næring, idrett og kirke Helge Stormoen Tirsdag 30. september.
Lærlinger i Bærum kommune
Ull/Kisa En positiv klubb for alle Fotball – Friidrett - Håndball – Idrettsskole VisjonVerdigrunnlag.
Mulighet for Sponsorer -Klubben med Miljø- Reistad IL trenger inntekter for å ha et best mulig tilbud til dine barn. Hallreklame reduserer behovet for.
Stavanger Turnforening Hvorfor samarbeide med STF i merkevarebyggingen? Stavangers desidert største idrettslag –Pr. dato medlemmer. Disponerer.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Tildeling til brukerorganisasjonene søknader som søkte om kr. Budsjett 2015: kr.
ØHIL Konferansen 2009 En konferanse bygget opp og ledet av ØHIL jenter i åregangen Torsdag 23. april kl 17 – Bærum Teater i Sandvika.
Om Norsk Finansbarometer 2010
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
1 Skilt på utebanen i Bratsberg – fin plass for profilering.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Samarbeid som løfter alle
Kulturkortet for ungdom
Utskrift av presentasjonen:

Sponsormarkedet 2009/2010 Sponsor- og Eventforeningen Torsdag 11. november 2010

Sponsormarkedet 2009/20102 Dagens tema 1. Bakgrunn 2. Størrelsen på sponsormarkedet i Prognose Rapport: ”Sponsormarkedet 2009/2010”

Sponsormarkedet 2009/ Sponsor Insight Sponsor Insight er Nordens største analyse- og rådgivningsselskap innen sport, sponsing og events. Sponsor Insight har kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland med totalt 30 ansatte som jobber med 500 oppdragsgivere. Selskapet har 6 ansatte i Norge som har lang fartstid innen markeds- og medieanalyse og sponsorbransjen. Sentrale personer: – Vegard Arntsen (eier), Lars Brockstedt Svendsen (eier) og Thomas Heiberg Johansen (eier), Lars Martin Kaupang (seniorkonsulent) Vegard og Lars etablerte Sponsorforeningen i 2001 sammen med Astrid Giskegjerde og Dagny Øren – Begge har hatt ulike verv i foreningen i flere år (styret, sponsorprisen, valgkomite etc.)

Sponsormarkedet 2009/20104 Bakgrunn Sponsing har gått fra å være ”management playground” til å bli en naturlig del av mediemiksen til norske selskaper. Tross den antatt positive utviklingen lider sponsormarkedet fortsatt under oppfatninger om at ”det går ikke an å måle effektene” og at det ikke finnes etablerte prisstrukturer mediekjøpere kan forholde seg til på samme måte som for andre mediekanaler. At bransjen også har vært usynlig på alle statistikker har bidratt til at profesjonelle miljøer (som reklame- og mediebyråer etc.) ikke har kunnet forholde seg til sponsing på samme måte som de gjør for andre mediekanaler. Bransjen, ved Sponsor- og Eventforeningen, har tatt tak i dette og nå er det norske sponsormarkedet for første gang blitt kartlagt med tanke på å bli inkludert i den offisielle statistikken over mediemarkedet i Norge. Kartleggingen er gjennomført av Sponsor Insight i samarbeid med IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) og Sponsor- og Eventforeningen.

Sponsormarkedet 2009/20105 Hva kartlegges? Markedet er uoversiktlig ved at svært mye forskjellig blir sponset. Denne kartleggingen er ”avgrenset” til idrett-, kultur- (herunder også festivaler) og sosio-sponsing (sponsing av humanitære/frivillige organisasjoner). Brutto antall objekter i disse kategoriene er ca – Totalt inngår tall for 6034 sponsorobjekter konkret i undersøkelsen. For de øvrige er det estimert. For å nå relevante organisasjoner som blir sponset har Sponsor Insight samarbeidet med aktører som på ulike måter samler/organiserer de enkelte sponsorobjektene.

Sponsormarkedet 2009/20106 Bidragsytere til kartleggingen Idrett – Norges Idrettsforbund – Norsk Toppfotball – Norsk Topphåndball Kultur – Forum for Kultur og Næringsliv – Norsk Rockforbund – Norske Festivaler – Kulturnett.no Sosio – Norges Innsamlingsråd – Stiftelsen Soria Moria

Sponsormarkedet 2009/20107 Totalmarkedet i 2009: 3,284 mrd

Sponsormarkedet 2009/20108 Fotball utgjør 37,5% av totalmarkedet

Sponsormarkedet 2009/20109 Prognose for 2010: 3,627 mrd

Sponsormarkedet 2009/ Rapport: Sponsormarkedet 2009/2010 Størrelsen på sponsormarkedet i 2009 Prognose for 2010 Sponsorinntekter fordelt på idrettsgrener, kulturtyper og organisasjonstyper – Hva har for eksempel bistandsorganisasjoner? Hva har håndball og hva har teater? Sponsorinntekter for ligaer – Tippeligaen, Adeccoligaen, Fairplayligaen, Toppserien, Getligaen, Postenligaen (kvinner) og Postenligaen (menn) Snittinntekter – I for eksempel Postenligaen, blant festivaler og kulturhus – Nyttig i forhold til budsjettering hvis du er et sponsorobjekt Prisnivåer – Nyttig som retningslinje for sponsorer i vurdering av ulike sponsormuligheter Hvilke bransjer og bedrifter sponser hva – Hva sponser andre i din bransje? – Hvilke bransjer er mest aktuelle hvis du skal ha sponsorer? Rapporten er klar om 1-2 uker Pris: kr 5.000,- (eks.mva) 20% rabatt ved bestilling i dag