Eksamen 2005, oppgave 2 Eksamen 2006, oppgave 2 Stein Krogdahl INF5110 – V2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
En innføring i spillet: Lag En Setning
It for Medisinsk sekretærer Av Kai Hagali
Leksjon 5 - mekanikk - s. 121– 142 Konstruksjoner satt sammen av leddforbindelser Kraft og motkraft F y G1 G2 x FR 
Leksjon 5 - mekanikk - s. 121– 142 Konstruksjoner satt sammen av leddforbindelser
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
Å skrive en sakpreget tekst
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Et formelt språk er en mengde av strenger over et endelig alfabet
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Utvidelser av tallområdet:
Eksamenstips.
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Komplekse tall Naturlige tall
Lederkurs - Studentliv1 Lederstil - situasjonen avgjør.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 7 ADT Lister, Stakker og Køer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Regulære uttrykk.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Oppgave 1. Automaten aksepterer språket over alfabetet {a,b} bestående av strenger med et like antall forekomster av a og et like antall forekomster av.
HUMIT 1750 Høsten 2005 Løsningsforslag med utfyllende kommentarer til Obligatorisk oppgave 1 Vi hadde gitt de tre setningene A: Regntøyet er hjemme eller.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mandag Excel.
1 INF5110 – 23. april, 2013 Svar på noen oppgaver til kap. 8 Beklager noe trykkfeil og rot på forelesningene Håper dette er bedre (lagt ut 24/4) Nå fredag.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Høyrelineær grammatikk A  Λ A  cA A  caa S  A S  abS S  baS dvs. en kontekstfri grammatikk der hver produksjon - har høyst en ikketerminal på høyresiden,
Forelesning i mikroøkonomi.
En repetisjon hrj – høst 2010
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
1 INF5110 – 23. april, 2013 Noen oppgaver til kap. 8 Dette er en bedre utgave av oppgavene, lagt ut 24. april Nå fredag (26/4): Det blir ikke undervisning.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kontekstfri grammatikk Endelig mengde T av terminal(symbol)er Endelig mengde V av ikke-terminal(symbol)er Startsymbol S Endelig mengde P av produksjoner.
Deterministisk endelig automat (DFA) (over språk A) Består av - en ikke-tom mengde Q av tilstander - hvor nøyaktig en er utpekt som start-tilstand - og.
Kap. 5 del 2 – SLR(1), LR(1) og LALR(1) – grammatikker INF5110 – v2005 Arne Maus, Ifi UiO.
Minimalisering av deterministiske endelige automater.
INF1800 Logikk og Beregnbarhet. Lærebok: Discrete Structures, Logic, and Computability Utdrag blir pensum. Obs: Første opplag inneholder mange feil, andre.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Desimaltall.
Kapittel 2- Juridisk metode
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Velkommen til PowerPoint
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Yet Another Compiler Compiler
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen 2005, oppgave 2 Eksamen 2006, oppgave 2 Stein Krogdahl INF5110 – V2007

Betrakt følgende grammatikk G1: E → S E | num S → - S | + S | ε hvor E og S er ikke-terminalsymboler, E er startsymbol og: +, -, num er terminalsymboler (med vanlig tolkning). Oppgave 2a: Beskriv kort hvordan setninger som G1 kan produsere ser ut, og gi ett eksempel på en setning med 4 terminalsymboler. Svar: Setningene som produseres et tall med et vilkårlig antall fortegn (+ eller -) foran, f.eks: +--5 Oppgave 2b: Gi et regulært uttrykk som lager de samme setningene som G1. Svar: (+|-)* num Oppgave 2a og 2b, 2005

Oppgave: Gi et kort argument som bestemmer hvike(n) av følgende fem grupper G1 hører med i: 1. LR(0) 2. SLR(1) 3. LALR(1) 4. LR(1) 5. Ingen av de overstående. Hint: Finn ut om G1 er entydig. Svar: Grammatikken G1 er tvetydig og dermed er alternativ 5 riktig. At G1 er tvetydig, kan vises f.eks. ved at setningen ”– 9” kan produseres på to måter: Oppgave 2c, 2005 E → S E | num S → - S | + S | ε

Vi skal nå se på en annen grammatikk G2: F → + F | - F | num Oppgave: Du skal nå lage LR(0)-DFA-en for G2 rett fra denne grammatikken hvor du har utvidet grammatikken med en ny produksjon F’ → F (og hvor F’ nå er startsymbolet). Nummerér hver av tilstandene. Svar: Ikke spurt etter : First {F} = {-, +, num} Follow {F} = {$} Oppgave 2d, 2005

F → + F | - F | num Oppgave: Ut fra det svaret på d), angi med en kort begrunnelse hvilke(n) type grammatikk G2 er (jfr. spørsmål 2c ovenfor). Svar: Vi har ingen konflikter (shift/shift eller shift/reduce) i LR(0)- DFA’en og grammatikken er følgelig LR(0). Oppgave 2e, 2005 First {F} = {-, +, num} Follow {F} = {$} (men vi får ikke bruk for dette)

F → + F | - F | num Oppgave: Lag parseringstabellen for G2 ut fra den typen grammatikk den er. Oppgave 2f, 2005

F → + F | - F | num Oppgave: Vis hvordan setningen: ”- - 9” vil bli parsert ved å skrive opp, som i boka, stakk-innholdet og input for hver av skift- eller reduser- operasjonene du gjør under parseringen. Parserings-stakk Input Handling 1 $0 --9$ skift 2 $0-5 -9$ skift 3 $ $ skift 4 $0-5-5 ’9’4 $ Reduser: F → num 5 $0-5-5 F 6 $ Reduser: F → - F 6 $0-5F6 $ Reduser: F → - F 7 $0F1 $ Aksepter (red F’ → F) Oppgave 2g, 2005

S → T S S → T T → # T T → a Oppgave: Finn First og Follow-mengdene til T og S (og la $ betegne ’end-of-file’ som i boka). First Follow S a # $ T a # a # $ Oppgave 2a, 2006

S → T S S → T T → # T T → a Oppgave 2b: Formulér med dine egne ord hvilke sekvenser av terminalsymboler du kan lage ut fra S’. Svar: Vi kan fra S generere en-eller-flere ’a’-er hvor hver a har null eller flere # foran seg. Oppgave 2c: Avgjør om du kan lage et regulært uttrykk som uttrykker disse sekvensene av # og a som du kan utlede fra S, og hvis svaret er ’ja’, gi et slikt regulært uttrykk. Svar: Vi har flg. regulære uttrykk { {#}* a}+ Oppgave 2b og 2c, 2006

S’ → S S → T S S → T T → # T T → a Oppgave: Innfør et nytt start-symbol S’ → S og lag LR(0)-DFA-en for G rett fra denne grammatikken. Nummerér tilstandene. Oppgave 2d, 2006

Oppgave: Gi et kort argument som bestemmer hvike(n) av følgende fem grupper G hører med i: a. LR(1) b. LALR(1) c. SLR(1) d. LR(0) e. Ingen av de overstående. Svar: Den er ikke LR(0) fordi det er en shift/red-konflikt i tilstand 2. Den er SLR(1) fordi skift/reduser-konflikten vi har i tilstand 2 kan løses ved at: Follow-mengden til S ikke inneholder # eller a Altså i tilstand 2: Har vi $ (er eneste symbol i Follow (S) ) gjør vi reduksjonen S -> T Ellers gjør vi en skift Siden den er SLR(1), er den også LALR(1) og LR(1). Den er følgelig også entydig. Oppgave 2e, 2006

Oppgave: Lag parseringstabellen for G ut fra den typen grammatikk den er. Svar: (Merk at i tilstand 2 har vi både skift og reduksjon – basert på lookahead-symbolet) Oppgave 2f, 2006

Oppgave: Vis hvordan setningen: ”a#a” vil bli parsert. Få også med numrene til tilstandene på stakken. $ 0 a # a $ $ 0 a 5 # a $ $ 0 T 2 # a $ $ 0 T 2 # 3 a $ $ 0 T 2 # 3 a 5 $ $ 0 T 2 # 3 T 6 $ $ 0 T 2 T 2 $ $ 0 T 2 S 4 $ $ 0 S 1 $ accept Oppgave 2g, 2006