Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LEDELSE.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Trinn 2 Barnets første leveår.
Diabeteskofferansen Ledere
Personlighetsbegrepet i veiledning
Kapittel R Entropi og fri energi.
Sosiologi i barnehagen
Kompetente barn og unge
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Lederen som sosial arkitekt og teamutvikler
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Grupper og gruppepsykologi
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Når vi bestemmer selv”
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Litt om prosjektarbeid DagWiese Schartum, AFIN (fritt etter Arild Jansens presentasjon fra DRI3001, 2007)
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Tema: Kommunikasjon i team
Grunnkurs Ledelse - Grupper og kom / 2011 Helge Paulsen
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Teamarbeid / Belbins teamroller
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Strategi- og aktivitetsplan
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Kapittel 8 Roller og normer
Årets norske Leanvirksomhet
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
… du kan få mennesker til å vokse, hvis du vet hvem de er. Dr
Klar ferdig gå….part two!
Institusjonelle omgivelser
Rollefordeling Utfordring/problem Løsning/beslutning Gjennomføring
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Roller.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Årets norske Leanvirksomhet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Teamroller: ”Å ha fokus på hverandres sterke sider, bygger vår felles styrke!” Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning Kommunikasjon og språkskapning Bernt Kr. Berntsen Samspillet

Hva bestemmer atferd? PERSONLIGHET ROLLE LÆRING ERFARING ATFERD MENTAL KAPASITET VERDIER OG MOTIVER TILPASNING TIL OMGIVELSENE

Definisjon roller Funksjonell rolle beskrives først og fremst med bakgrunn i: Posisjon i organisasjon Utdanning Teknisk faglig ferdighet Operasjonell erfaring Teamrolle beskrives som en tendens til at vi: Oppfører oss Samhandler med andre og Arbeider på bestemte måter 3

Belbins 9 rolletyper - trekk: Innovatør (PL) Smart, dominant, innadvendt Kontaktskaper/ ressursinnsamler (RI) Stabil, dominant, utadvendt Koordinator (CO) Pådriver (SH) Spent, dominerende, utadvendt Analytiker (ME) Smart, stabil, innadvendt Lagspiller/teamarbeider (TW) Stabil, lav dominans, utadvendt Iverksetter (IMP) Stabil, kontrollert Avslutter /ferdigstiller (CF) Spent, innadvendt Spesialist (SP) Dominant, innadvendt

Tenkende/analyserende: Hovedtrekk roller Menneskeorienterte: Koordinator (CO) Lagspiller (TW) Kontaktskaper (RI) Handlingsorienterte: Pådriver (SH) Iverksetter (IMP) Avslutter (CF) Spesialist (SP) Tenkende/analyserende: Innovatør (PL) Analytiker (ME) Spesialist (SP)

Hovedprinsipp roller - atferd Rollebeskrivelser beskriver foretrukket atferd Det som faller naturlig for oss, trives vi med Det vi trives med, blir vi gode på Alle kan ikke være gode på alt Vi tenderer til å bruke en – to roller Noen roller kan vi ta når vi må Andre passer oss overhodet ikke

Roller og omgivelser Atferdsmønstre – roller, kan bli betraktet som effektive eller ineffektive avhengige av sammenhengen de settes inn i Jobben og personen henger derfor nøye sammen

Konklusjon roller Hver enkelt person har sin karakteristiske personlige stil, som kan være sammensatt av flere roller Alle personlige stiler har sine sterke og svake sider. De sterke sider er svakheter hvis de overdrives. Under stress kan stiler forandres.

Eksempel på profil