Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Ansvar og prosesser i skolen
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Elevenes psykososiale miljø Nord-Trøndelag Morten Hendis.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ung.no, en kanal for informasjon og svar uten terskel. Helsesøsterkongressen Kragerø 2012 Anne Holter Bentzrød
HELSESØSTERKONGRESSEN 2014 Balansekunst i hverdagen
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
I dag snakker vi om psykiske problem:
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
Virkemidler for et godt skolemiljø
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
FRAVÆRSFØRING AV LÆRERE. Elevene uttrykker frustrasjon over: –Lærere som ikke møter opp –Lærere som forlater undervisningen –Lærere som møter opp for.
Målet om et samfunn fritt for mobbing
Om å (ikke) høre barn Noen erfaringer fra Fylkesmannen i Vestfold Lucy Smiths barnerettighetsdag 5.november 2014 Kari Evensen Til plandagen for Sandeåsen.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
NOU 2015:2 Å høre til Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Opplæringslova kapittel 9A
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Mobbeombudet i Stavanger
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringsloven kap. 9A Hensikten med endringen:
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Gode strategier og utfordringer i antimobbearbeidet
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014

Lysbilde nr. 2 FNs Barnekonvensjon Protection Provision Participation

«Barneombussen» kommer…» Barna kjenner ikke rettighetene sine.

Det beste jeg har gjort er at jeg sa i fra – hvis ikke hadde jeg nok ikke vært her. Jente, 14 år (fra Barneombudets barnehøring om krenkelser i skolen)

Barna vet ikke hvor de skal gå for å få hjelp Helsesøster Familievernet Barnevernet Kompetanse

Store mangler i dagens klagesystem

Skole Opplæringslovens kapittel 9a gir barn rett til et godt psykososialt skolemiljø

Skolene tar ikke elever og deres foreldre på alvor i mobbesaker Vet ikke hvor de skal gå for å få rettighetene sine oppfylt Selv om fylkesmannen gir medhold i en klage på skolen, skjer det ofte ingen reell endring for eleven.

-Skolen må få hjelp fra noen utenfra til å starte prosessen og komme i gang -Å ikke stanse mobbing må få harde konsekvenser fra regjeringen, noen andre må komme inn og styre skolen

Barnevern -tilgang til klagesystemet

Utfordringer En klage kan nå fram uten at barnets situasjon blir bedre. – Klageinstanser må følge opp hvordan situasjonen blir for barnet. Vi trenger et «barnesensitivt» klagesystem – systemet er ikke tilgjengelig nok for barn – Myndighetene må gå igjennom eksisterende klagesystemet for å sikre at det er tilrettelagt for barn.

Barneombudets rolle? FNs barnekomité har anbefalt at Norge vurdere å gi Barneombudet mandat til å motta klager fra barn og ressurser til å følge opp klager på en rask og effektiv måte.