Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Sommervikar i Blend.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
SPIR Idélab Bodø.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Innovasjon Innleveringsfrist 15. august.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
En utbyggers perspektiv
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Dette er SMART.
Forretningsplan.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Forretningsplanen – En Oversikt
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Øving 1 - Forretningsideen
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Presentasjon Dette er en gjennomgang av hovedprosjektet jeg som student ved HIST har utviklet i samarbeid med bedriften”meter2cash” A/S.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP –MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Fattigdommen ingen ser
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
2. SEPTEMBER 2008 MAL FOR SYRETEST ØYSTEIN WIDDING 1 NTNUs Entreprenørskole.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Rekommunalisering eller en entreprise?
Digitalisering & finans
Kap. 4 – Cases of Formalization
INTRODUKSJON.
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Kap. 4 – Cases of Formalization
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort

En students perspektiv Master i Teknologi fra NTNU med spesialisering i entreprenørskap Arbeidet med teknologibasert forretningsutvikling i 2 år ved NTNUs Entreprenørskole Skrevet masteroppgave for Hydro Aluminium om innovasjon og insentiver Fasilitert i faget Eksperter i Team, NTNU

Hva er forretningsutvikling? Finnes to tilnerminger til entreprenørskap og forretningsutvikling: Idé på problemjakt: Dørselger av støvsugere Problem på løsningsjakt Oppvaskmaskin

Idé på problemjakt Den klassiske tilnærmingen fra akademia, og andre store teknologiselskaper Spørsmålet er: Hvem har behov for vår løsning? Eksempler på “pushere” av teknologi CERN, IBM, Aker.. Universiteter og høyskoler. (Technology Transfer Offices) Hvordan utvikles forretningskonsept fra teknologi? Finn konkurrerende teknologier. Hvem utvikler dem? Hvem kjøper konkurrerende teknologier? Selg til dem!

Problem på løsningsjakt Et problem har alltid flere løsninger Identifisere problemet er ofte det vanskeligste Kreativitet med gitte begrensninger Kreative løsninger finnes i absolutt alle bransjer!

Hvordan løse problem på løsningsjakt? Nye problemer med nye løsninger Finn noen som har et udekket behov for noe. Lag løsninger som passer perfekt til den kunden Nye problemer med modifiserte, gamle løsninger 30% av all R&D i verden har trolig blitt gjort før.. Patentsøk (Google Patents, Espacenet, USPTO)Google PatentsEspacenet Finn noen som har lignende behov: Fiks på deres løsning Lever til ny kunde Reisekunnskap

Money is time Dere får en stor oppgave med mye tidspress I real life er det også alltid et tidspress I entreprenørskap sier vi ikke at tid er penger, men at penger er tid! Det viktigste er ikke å delta men å vinne..

Caseoppgaven (1) Gitt det som finnes på Haugaland Næringspark og Karmøy Industripark i dag og det som trolig vil komme. Se for deg ressurser og infrastruktur. RessurserKompetanse Marked

Caseoppgaven (2) Bruk kreativitet og kunnskap fra utdanning og sommerjobb og design deres bedrift. Bruk minst en av innsatsfaktorene og fasilitetene ved industri- og næringsparken. (Alt fra gasskompetanse til CO2-rør) Lag maks to slides og send den til:

Hjelpespørsmål til løsningen Tenk på noen som har et stort problem. (Staten, en bedrift, en bransje, forbrukere, andre land, energiselskaper, etc) Konkretiser problemet Hva er det, hvem har det, og hvor stort er det? Beskriv løsningen med ord, bilder, tegninger, eller powerpoint eller andre måter. Hva trenger dere for å løse problemet? (Cash, folk og fabrikker, etc) Finn forretningsmodell Hvordan skal dere tjene penger?

Kriterier for vurdering Grad av kreativitet ( Orginalitet og nytt design ) Grad av nyskaping (Nye kombinasjoner av det eksisterende) Grad av realisme ( Økonomi og teknisk gjennomførbarhet ) Grad av luftighet ( Månelanding er tøffere enn pølsebu..)