E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.

Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
FINF- H 09 , Arild Jansen. AFIN/UiO
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Oppsummering 2005 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
FINF 4001 seminar Linjer i forvaltningspolitikken på IKT- området Det historiske perspektivet Konfliktlinjene Hva kan vi lære Fremtidens forvaltning.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI 1001 Oppsummering 2007 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
DRI1001 Høst 2013 Arild Jansen 1 Automatisert saksbehandling og beslutningssystemer i forvaltningen Hva er saksbehandling og saksbehandlersystemer Beslutningsstøtte.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Digitaliseringsprogrammet Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
RIS-metoden for prosessforbedring
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Elektronisk forvaltning og jus
FINF- 4001, . Arild Jansen. AFIN
Oppdrag fra KD og mandat for
Standardisering av IT-virksomheten
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? 27.08.06 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi?   Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter – hva snakker vi om Hvilke mål skal vi oppnå og hvordan Hvordan skal vi kontrollere at målene er nådd Litteratur Jansen og Schartum (2008), kap. 5-7. Flak (2012) Gevinst-realisering og offentlige investeringar. Kap 1-2, 7 -8 FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN FINF 4001 høsten 2012 Arild Jansen

Fra visjon til mål til resultater til effekter. Hvordan kommer vi dit? Tilsiktete Effekter = gevinster Utilsiktede effekter, både positive og negative Uønskede effekter (negative) Visjoner Mål Resultater Hvordan unngå at utilsiktede negative effekter og uønskede effekter reduserer/forhindrer ønskede gevinster?

Benefits Management Model (Ward og Daniel, 2006). Gevinstrealisering defineres som: "... prosessen med å organisere og lede slik at mulige gevinster fra bruk av informasjonssystemer / informasjonsteknologi faktisk realiseres.".(J.Ward&Daniel,2006)  

Prinsipper (påstander) for gevinstrealisering Prinsipp 1: IT har ingen verdi i seg selv,; men gevinster kan realiseres når IT brukes effektivt og lar virksomheter gjøre ting på nye måter. Prinsipp 2: Gevinster av IT-investeringer er mer enn rasjonalisering .Prinsipp 3: Aktiv ledelse er nødvendig for å oppnå gevinster. Prinsipp 4: Det er den politiske og administrativ ledelses ansvar å realisere gevinster fra IT-investeringer. Prinsipp 5: IT-prosjekter er også organisasjonsutvikling. Prinsipp 6: Alle prosjekter gir resultater, men ikke alle resultater er gevinster

Overordnet modell for planlegging og gjennomføring av IKT-prosjekter Overordnet modell for planlegging og gjennomføring av IKT-prosjekter. Modellen viser samspillet mellom linjeorganisasjon og prosjekt.

Samordna opptak - grunnmodellen Juskurs 13.02.2008 Arild Jansen , AFIN, UiO 27.08.06 Samordna opptak - grunnmodellen Omfatter saksbehandlingssystemer ved lærestedene, SO- basen, registreringsbasen, elektronisk vitnemål SO sentraldatabase, Registreringsdatabasen, Nasjonal vitnemålsdatabase Lokalt opptaks System (FS) Lokalt opptaks System (FS) UNINETT Universitetet i Oslo Lokalt opptaks System (MSTAS) 6 FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN Juskurs - 13.02.2008 Arild Jansen SERI /AFIN, UiO FINF 4001 høsten 2012 Arild Jansen 6

Samordna opptak - fra kaos til automatisert opptak Bakgrunn og hovedidéer for Samordna opptak Ett søknadsskjema – en saksbehandling og ett tilbud Felles- samordnet sentral og desentralisert opptaksmodell Tilrettelegge for (nær) automatisert opptak Fleksibel modell som takler politiske reformer i utdanningssektoren Rettslige utfordringer Samordning av regelverket Tilrettelegge for automatiserte fortolkninger og beslutninger Tekniske hovedutfordringer Bygge ut en teknisk infrastruktur som understøtter samarbeid og fleksibilitet i saksbehandlertildeling Koding av opptaksregelverk - delautomatisering av saksbehandling Koding og automatisert kontroll av elektroniske vitnemål fra vider.g skole FINF- H -Arild Jansen. AFIN

FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN Hovedmålene ved innføring av NOM i 1995 ble formulert i følgende hovedpunkter: Samordning og forenkling, men fortsatt desentralt opptaksansvar. Avgjørelsesmyndighet for opptak skulle fortsatt ligge på det enkelte lærested. Bedre tjenester ved å være oversiktlig og forutsigbart for søker, lærested og sentrale myndigheter. Forbedret kvalitativt opptak gjennom høy treffsikkerhet i opptaket, slik at flest mulig får tilbud på sitt primære studieønske så tidlig som mulig i opptaket. Effektiv ressursbruk gjennom forbedret samarbeid og eliminering av overflødig dobbeltarbeid (saksbehandling for hverandre). FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN

SO-prosjektet – tilnærmingsmåte Egen liten prosjekt-organisasjon med mandat fra Kunnskapsdep., men administrativt knyttet til UiO (USIT) Samordning med andre etater under KD Skrittvis og (svært) modularisert prosess Mange delprosjekter Det tekniske utviklingsarbeidet foregitt i stor grad sentralt, men implementasjon og utprøving skjedde lokalt ved de enkelte læresteder Prosjektene innebar betydelig organisatoriske tilpasninger og endringer i arbeidsdeling mellom læresteder og SO-sentral- organisasjon Prosjektet var både styrt av og forutsatte endringer i lov og forskrift

SO-prosjektets forløp (forenklet ) FINF- H -12, . Arild Jansen. AFIN

Tabell I: Mål, gevinster og resultat-indikatorer

Organisatoriske og administrative endringer Utviklingen av SO gjennom samspill mellom rettslige, tekniske og organisatoriske faktorer Politiske og rettslige reformer Teknologi Organisatoriske og administrative endringer Tilrettelegging av regelverk for automatisering, Felles U&H-lov Harmonering av regelverket Legitimering av elektronisk vitemål og opptak Vedtak om nye skolereformer Elektronisk vitnemål Automatisert opptak Reorganisering av U&Hsektor : Etablering av SO-prosjektet Enhetlig opptakssystem. Økt politisk styring og myndighet Innføring av NOM-struktur og samarbeidsmodell Etablering av felles opptakskontor Utvikling av felles teknisk og organisatorisk plattform FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN

Samordnet opptak som en langvarig reformprosess FINF- H -12, . Arild Jansen. AFIN

Dynamikken i SO-prosjektet FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN

Hva kan vi lære av prosjektet Et langsiktig prosjekt – hvor teknisk utviklingsarbeid, endringer i regelverk og organsatoriske endringer har gått ”hånd-i-hånd” Prosjektet har ikke innebærer dramatiske endringer i eksisterende organisasjoner (lærestedene), men opprettelse av et nytt forvaltningsorgan Nødvendige endringer i ulike regeleverk mm på tvers av ulike virksomheter lå alle under en statsråd : Dette har være en interorganisatorisk, men ikke tverrsektoriell reformprosess FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN

FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN Fornyelse av lånekassen – gevinster til fellesskapet Fra Flak (red.) Gevinstrealisering…., kap 8 Prinsipper og mål for fornyelse av lånekassen Informasjon og tilgjengelighet. Alle kunder skulle ha tilgang til tjenestene døgnet rundt, og informasjonen skulle tilpasses kundene bedre. Fleksibilitet. Kundene skulle i større grad kunne legge opp livet med Lånekassen slik de ønsket – via selvbetjening. Effektivitet. Lånekassen skulle drives mer effektivt med nye arbeidsformer og annen arbeidsdeling. Sikkerhet, Pålitelighet, likebehandling og sikkerhet mot misbruk av personopplysninger er grunnleggende også i den fremtidige forvaltningen av utdanningsstøtten. Nødvendig sikkerhet for å ivareta disse kravene forutsettes tilrettelagt i selvbetjeningsløsningene. FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN

FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN Eksempel: behandling av studielån (Gammel, forenklet skisse som ikke er helt korrrekt i dag) WEB/ Front end Sentral database m/data fra lærestedene Skatte- direktoratets m/kontonur + fødselsnr LIS LKs bank- forbindelse Kundens bank- Kontroll av opptak og betalt semester- avgift Søknad med kontonr Betalings- oppdrag 1 2 3 7 8 KUNDE E-post om at vedtak er fattet og kan leses på WEB 4 5 Kunden leser vedtak og underskriver låneavtale og Gjeldsbrev 6 m/kontonr + Vedtak Andre datakilder Dette er fagsystemet FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN

Søkeren som saksbehandler: Kvalitetsikrer egne data Framtidig scenario: Søkeren blir presentert relevant informasjon for om saken i en elektronisk dialog og blir bedt om, er å kvalitetssikre om at informasjonen stemmer og bidra med ny informasjon som er nødvendig. Denne formen for datautveksling vil bidra til: Likebehandling, det er samme datagrunnlag i saksbehandlingen uansett hvor i forvaltningen informasjonen benyttes. Data mottas elektronisk og tilrettelegger til rette for automatisert bruk. Riktig kvalitet, da borgeren selv kontrollerer og vedlikeholder informasjonen. Borgerne, etatene som i dag avgir informasjon via borgeren til en annen etat og mottaker av informasjonen sparer ressurser, ; ”det blir riktig på første forsøk”. Økt sikkerhet. Et bærende prinsipp er at data-/registereier forvalter ”sannheten”, og at andre etater som har behov for denne informasjonen, henter den der og ikke skaper sine egne versjoner av informasjonen. FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN

Hva var gevinstene Forbedring av brukerservices (målt gjennom brukerundersøkelser) Halvering av saksbehandlertiden Økonomisk gevinst : Reduksjon av bemanningen Økt grads av automatisering – bedre kvalitet på data (opplysninger) som samles inn etc.

Fungerer modellen for gevinstrealisering som ønsket Modellen må oppfattes som et rammeverk og som må tilpasses ti det enkelte caset Vanskelig å måle alle gevinster … FINF- H -12, Forelesning 25.9.2012 Arild Jansen. AFIN