Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Advertisements

Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Serviceerklæringer i Oslo kommune
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, Innherred samkommune Samkommunen – en regionkommune i utvikling?
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Møte med Fylkesmennene - Oslo 26.februar 2003 Statsråden Kommunenes moderniseringsarbeid.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
1 Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Regionrådskonferansen 2005 Interkommunalt samarbeid i et nyorganisert Norge – Vil staten stikke kjepper i hjulene.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
”Dette må vi da ha råd til”
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunesektorens utfordringer fremover
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
St.meld 25 ( ) Mestring, muligheter og mening. Framtidas omsorgsutfordringer. FAGFORBUNDET Seksjon Helse og Sosial.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Utgreiing av kommunestruktur
”Dette må vi da ha råd til”
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
”Dette må vi da ha råd til”
Utskrift av presentasjonen:

Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger Takk for invitasjonen. Disposisjon for foredraget: Kommunale utfordringer Hvilke løsninger har regjeringen. Hvilke kommunale reformer ønsker vi? Mer robuste kommuner Effektivisering og omstilling; bedre utnyttelse av ressursene Større valgfrihet - Frihet til å velge Større åpenhet og bedre dialog om kommunale tjenester- – Møt innbyggerne 3. Regjeringens kommunevisjon Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Kommunal 04 Haugesund 15. september 2004

Kommunenes hovedutfordringer Økte krav fra innbyggerne Begrenset rom for økonomisk vekst Uhensiktsmessig kommunestruktur Konkurranse om arbeidskraften Mer spesialisert tjenesteproduksjon Små og sårbare fagmiljøer i flere av kommunene De fleste som bruker kommunale tjenester er fornøyde, selv om det er et krisebilde som blir tegnet i aviser m.m. Det innebærer at kommunene er gode tjenesteprodusenter. Men det er stadig større krav til de kommunale tjenestene, både når det gjelder kvalitet, tilgjengelighet og fleksibilitet. Balansegang mellom offentlig vekst og hensynet til konkurranseutsatt næringsliv og privat sektor. Offentlig sektor kan ikke vokse særlig mer. Flerkommunale byområder der kommunegrensene deler opp større tettsteder og integrerte områder. Dette vanskeliggjør helhetlig og god planlegging mellom aktiviteter som arbeid, transport og bosted Uhensiktsmessige kommuneavgrensinger som følge av at kommunikasjoner og bosettingsmønster har endret seg – de siste 10 årene har vi bygd tunneler, bruer og veger og reisetiden er blitt vesentlig kortere mange steder I mange kommuner er det en utfordring å rekruttere og beholde arbeidskraft på viktige tjenesteområder (eks. barnevern). Går ut over brukerne og kvaliteten på tjenestene. De to neste lysarkene illustrerer det jeg mener er hovedutfordringer.

Vår største utfordring er: Vi kappes om å fordele velferd og bruke penger på gode formål ”Ingen” løfter de langsiktige utfordringene opp på den politiske dagsorden Mangel på hoder, hender og hjerter blir en større utfordring for offentlige velferdsløsninger enn en ”gjerrig” finansminister Veksten i arbeidskraften er knapt stor nok til å dekke økende behov i pleie- og omsorg Velferd forutsetter verdiskaping – vi trenger fortsatt et konkurranseutsatt næringsliv

Kompetanse Denne illustrerer kompetanseutfordringen kommunene opplever i dag. På bakgrunn av disse utfordringene har regjeringen et ønske om endring og omstilling i kommunal sektor. Det er da viktig å poengtere at vi ønsker endring for å få bedre tjenester, tryggere lokalsamfunn og mer verdiskapning i kommunene (ikke endring for endringens skyld..)

Mer robuste kommuner Robuste og faglig bæredyktige kommuner med kapasitet til å være gode samfunnsutviklere Bredde i tjenestetilbudet Arealforvaltning og samfunnsutvikling Desentralisering av oppgaver – flere tjenester kan tilbys nær innbyggerne Ikke mindre demokrati – men andre former for deltakelse For det første vil regjeringen at kommunene skal bli mer robuste. Færre og større kommuner vil gi til dels store gevinster for: Kvaliteten i tjenestene (jf. kompetanse og mangfold mht fagpersonell) – jf. også den nylig presenterte undersøkelsen som viste at bare halvparten av kommunene har fagfolk innen de tunge barnevernssakene. Ikke bare rammer dette de personene som har behov for hjelp, og det er det mest alvorlige, men det kan også bidra til å undergrave kommunesektorens legitimitet som tjenesteleverandør. Bredden i tjenestene (mulighet for differensiering og brukervalg) Økonomien i tjenestene (større kommuner større muligheter til stordriftsfordeler i adm. og større øk. frihet til å gi et tjenestetilbud der folk bor). Med mer robuste kommuner legges det også til rette for at kommunene kan få flere oppgaver og mer myndighet. En hører stadig at større kommuner vil bety en svekkelse av det lokale demokratiet Nyere forskning (både norsk og dansk) viser imidlertid at det ikke er noen klar sammenheng mellom demokrati og kommunestørrelse. Mens befolkningen i mindre kommuner i størst grad deltar gjennom tradisjonelle politiske aktiviteter, som for eksempel valg, er deltakelsen gjennom alternative former mer utbredt i større kommuner. Det finnes m.a.o. ikke grunnlag for å si at demokratiet i små kommuner er kvalitativt bedre enn i større kommuner. Større kommuner vil etter mitt syn bidra til at kommunene får større handlefrihet, og dermed vil det også bli mer spennende for folkevalgte og innbyggerne å engasjere seg i hva kommunen steller med.

For det andre ønsker regjeringen at kommunene effektiviserer og omstiller sin virksomhet. Omstilling og effektivisering handler om å finne nye løsninger og ta i bruk nye virkemidler som utnytter det offentliges ressurser på en bedre måte. (Konkurranseutsetting, valgfrihet, flatere strukturer etc) Men i hovedsak handler dette om å ta i bruk de menneskelige ressursene på en bedre måte. Dvs: forvalte den menneskelige kapitalen på en måte som gir effektiv drift til det beste for innbyggerne. Brukerne kjenner best sine egne behov og må spørres til råd. De ansatte er nærmeste brukerne og har fagkompetansen og må tas med på råd for å finne nye og smartere måter og gjøre ting på. Det dreier seg også om å utvikle, og spille på lag med de ressursene som finnes i lokalsamfunnet. Frivillig sektor har kompetanse på arbeid med bl.a. kultur (lagsarbeid og idrett) og omsorg. Det lokale næringslivet har kunnskap om hvilke rammebetingelser de trenger for å øke verdiskapingen i lokalsamfunnet. Det handler om at kommune legger til rette for at alle disse menneskelige ressursene drar i samme retning, slik at de i felleskap kan bidra til å finne de nye og smarte løsningene. Skape merverdi (1+1+1=4).

Frihet til å velge - Brukervalg Tilpassede tjenester med frihet til å velge hvem som utfører tjenesten for oss Valgfrihet et gode i seg selv Konkurranse om brukerne gir bedre kvalitet og mer effektivitet Mangfold av leverandører gir personlig tilpasning av tjenesten Brukervalg innebærer at kommunen legger til rette for at innbyggerne innenfor visse rammer kan velge fritt mellom flere leverandører av en kommunal tjeneste. Valgfrihet er et gode i seg selv for de fleste av oss. Det er bedre at vi selv får velge tjenesteyter enn at kommunen velger for oss. Brukervalg kan videre bidra til å heve kvaliteten på tjenestene. Det at vi som brukere kan velge mellom ulike tilbydere og at de alle får utbetalt samme pris fra kommunen, bidrar til at leverandørene vil konkurrere på kvalitet for å trekke til seg flest mulig brukere. Det kan åpne for større grad av personlig tilpasning av innholdet i tjenesten. Potensiale for områdene skole og omsorgstjenester. Vi har få erfaringer med brukervalg i norske kommuner. Unntakene er to bydeler i Oslo og Bærum kommune som har prøvd ut ordningen for praktisk hjelp i hjemmet. Eide kommune er eksempel på en liten kommune som er i ferd med å innføre brukervalg for praktisk hjelp i hjemmet. I Larvik kommune har de erfaringer med brukervalg og finansieringsordninger der pengene følger eleven for grunnskolene. I våre naboland Sverige og Danmark er de kommet noe lenger i utviklingen. Fritt skolevalg har eksistert siden 1989 i Sverige, mens alle danske kommuner ble pålagt å innføre brukervalg for praktisk hjelp i hjemmet i 2003.

Møt innbyggerne! Mer åpenhet og bedre dialog med innbyggerne om kommunale tjenester Servicestrategi - en helhetlig strategi for kommunestyrets politikk Åpenhet om mål, prioriteringer og resultater Økt fokus på omfang og kvalitet Avstemme forventninger til det som er realistisk å oppnå Jeg er opptatt av at kommunens skal møte innbyggerne. Bla. ved å gjøre som Herman Friele å spasere rundt på Torgallmenningen. Men også ved at innbyggerne vet hvilke mål kommunen har satt for tjenestene, hva man kan forvente seg av tjenestene og ikke minst hvordan kommunen faktisk følger opp de målsettinger som man har satt seg. Vi ser at innbyggernes forventinger til tjenestene endres hele tiden. Kommunene lever ikke lenger i et vakuum, men møter i større grad forventinger fra innbyggerne om at tjenestetilbudet skal tilpasses hver og en av oss sine ønsker og behov – og kvalitet.Skal vi få dette til må vi styrke dialogen med innbyggerne om det kommunale tjenestetilbudet. Og hva betyr dette for deg som innbygger? Jo, det betyr at du som innbygger lettere får vite hva som er prioriteringer for kommunen fremover. Det gir også deg et realistisk bilde av hva du kan forvente deg – og ikke forvente deg – av de kommunale tjenestene. Samtidig vil en slik helhetlig strategi gjøre at kommunen får et mer bevisst forhold til hva som faktisk produseres av tjenester og til hvilken kvalitet – noe som kommer deg som bruker av tjenestene til gode. Kommunaldepartementets nye veileder om servicestrategi – ”Møt innbyggerne!”

Regjeringens kommunevisjon Et godt lokalsamfunn å leve i! Et levende lokaldemokrati Kommuner som er en drivkraft for den lokale samfunnsutviklingen Kommuner som tar hensyn til brukernes ulike behov Virkemidler for å oppnå vår kommunevisjon om et godt lokalsamfunn å leve i: Frie og robuste kommuner som leverer gode tjenester Rammefinansiering Regelverk Alternative driftsformer (konkurranse m.m.) Større kommuner gir bedre handlefrihet Et levende lokaldemokrati (og frihet) Valg Desentralisering av oppgaver Lokaldemokratikommisjonen Regelforenkling Kommuner som er i stand til å være en drivkraft for den lokale samfunnsutviklingen Forsøk Selskapsskatt Kommuner som tar hensyn til brukernes ulike behov Valgfrihet Arenaer for dialog med brukerne (for eksempel brukerråd)