1 Kunnskapsdepartementet OECD som internasjonal premissleverandør for utdanning Samling for skoleeiere Kongsberg 26. april 2010 Kjersti Flåthen, Kunnskapsdepartementet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Sted, land Arrangement og dato Du reiser aldri alene Skal fortelle…
Lån og stipend til utdanning i utlandet
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
UNICEF.
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
14 Samarbeid over grenser
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Innledning ved BioHus konferansen
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Nordsjøkommisjonen som kontaktforum for internasjonalisering og prosjektforbereder. Lars Haukvik Sekretariatsleder for Nordsjøkommisjonen.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnskapsdepartementet OECD som internasjonal premissleverandør for utdanning Samling for skoleeiere Kongsberg 26. april 2010 Kjersti Flåthen, Kunnskapsdepartementet

2 Kunnskapsdepartementet (a) to achieve the highest sustainable economic growth and employment and a rising standard of living in Member countries, while maintaining financial stability, and thus to contribute to the development of the world economy; (b) to contribute to sound economic expansion in Member as well as non-member countries in the process of economic development; and (c) to contribute to the expansion of world trade on a multilateral, non-discriminatory basis in accordance with international obligations. Hva er OECD? Ifølge Konvensjonens artikkel 1 er målene for OECD:

3 Kunnskapsdepartementet Fra OEEC til OECD OEEC etablert i 1948 I 1961 ble OEEC til OECD USA og Canada gjorde OECD transatlantisk Japan ble med i 1964 Finland sluttet seg til i 1969 Australia, New Zealand ble med tidlig på 70- tallet Nye land på 1990-tallet: Mexico, Tsjekkia, Ungarn, Polen, Korea og Slovakia Dagens OECD: –30 medlemsland –60% av verdensøkonomien

4 Kunnskapsdepartementet Ca. 200 komitéer Bredt utvalg av politikkområder delegater årlig Samarbeider med –drøyt 70 ikke-medlemsland –internasjonale organisasjoner –fagorganisasjoner og næringsliv Konsensusbasert, men stor innflytelse på grunn av bl.a. følgende fortrinn: –Økonomikompetanse og analyse –Verdens beste statistikk –Dialog, peer reviews og peer pressure –Multilateralisme Global møteplass og læringsarena

5 Kunnskapsdepartementet 2500 ansatte i sekretariatet Ledes av generalsekretær Angel Gurrìa (Mexico) Årlig budsjett: Ca. 2,6 mrd. kroner, hvorav –ca. 25% fra USA –ca. 1,2% fra Norge –i tillegg kommer frivillige bidrag OECDs sekretariat - fakta og analyse

6 Kunnskapsdepartementet 2500 ansatte i sekretariatet Ledes av generalsekretær Angel Gurrìa (Mexico) Årlig budsjett: Ca. 2,6 mrd. kroner, hvorav –ca. 25% fra USA –ca. 1,2% fra Norge –i tillegg kommer frivillige bidrag OECDs sekretariat - fakta og analyse

7 Kunnskapsdepartementet Hvordan styres arbeidet i OECD? Rådet Overordnet styring og strategi. Representanter for medlemslandene og EU- kommisjonen; beslutninger ved konsensus. Komiteer Diskusjon og iverksettelse Representanter fra medlemslandene og observatørland arbeider sammen med Sekretariatet på de forskjellige områder. Sekretariat Analyser og forslag Generalsekretær 4 visegeneralsekretærer 12 direktorater

8 Kunnskapsdepartementet 250 publikasjoner i året...

9 Kunnskapsdepartementet OECD og utdanning Noen hovedtendenser: Økt utdanningsnivå i hele OECD - videregående skole er nå en selvfølge Utdanning lønner seg stadig mer – for den enkelte og for samfunnet. Ikke fullført videregående gir økt fare for arbeidsledighet og utstøting Økt tilstrømming til høyere utdanning = utfordring for offentlige budsjetter Positiv sammenheng mellom utdanning og –god helse –politisk interesse –mellommenneskelig tillit

10 Kunnskapsdepartementet PISA-undersøkelsene ”Kunnskapssvikt i norsk skole” ”Hvorfor er norske elever svake i fag og på topp i bråk?” ”Skjevhetene skal rettes opp” ”Hvem har skylda?” ”Hva er det med våre finske naboer”

11 Kunnskapsdepartementet PISA Kilde: Pisa

12 Kunnskapsdepartementet Tre hovedformer for innflytelse fra OECD 1.Statistikk og analyser (Education at a Glance: Innsamling av data Gjennomføring av undersøkelser Land- og temastudier 2.Råd om politikk 3.Dialog mellom politikere, embetsverk og forskere

13 Kunnskapsdepartementet Statistikksamarbeid Gir verdifull kunnskap om som gjør at vi kan sammenligne over tid og mellom land – avlive myter? Eks gjennomføring i vgo:

14 Kunnskapsdepartementet Utdanning/Økonomi  Utdanning var hovedtema i OECDs Economic Review av Norge i 2008 – OECD anbefalte:  Få mer ut av ressursene – dårlig samsvar mellom innsats og resultater  Resultatbasert lønnssystem i skolen  Færre skoler  Offentliggjøring av resultater på skolenivå  Styrke lærernes kompetanse  Satse mer på skoleledelse  Ny publikasjon om gevinster ved å forbedre PISA-resultater - økning på 25 poeng i PISA beregnet til å gi 3 pst høyere BNP i Europa i 2042 og 25 pst høyere i 2090

15 Kunnskapsdepartementet Internasjonale målinger PISA er måling av 15 åringers kompetanse i regning, lesing og naturfag- gjennomført hvert tredje år siden 2000 – økning i antall land som deltar Ferdigheter og holdninger – sammenstiller med annen informasjon Betydningen av PISA resultater varierer mellom land – liten betydning i Finland, stor betydning i Polen/Norge PISA 2009? TALIS er måling av læreres oppfatninger om holdninger, praksis, arbeidstid, kompetanseutvikling med mer, gjennomført første gang i 2008, skal gjentas i 2012 Resultatene fikk en del oppmerksomhet –Manglende tilbakemeldingskultur –Gjennomsnittlig deltakelse i kompetanseutvikling –God selvfølelse og godt forhold til elevene

16 Kunnskapsdepartementet Land- og temastudier Norge har deltatt i mange OECD-studier siste 10-år. To hovedbegrunnelser: 1)Komparative studier mellom land for å vurdere hva som virker best, 2) Ekstern vurdering av egen praksis Departementet bruker resultater i politikkutviklingen Viktige studier de siste årene: – Equity in Education (2005), om tilgang til utdanning og råd om hvordan man skal sikre likhet i tilgang og resultat – 10 steps to Equity – to konferanser på ministernivå i Norge –Attracting, developing and Retaining Effective Teachers (2005) –Improving School leadership (2008)

17 Kunnskapsdepartementet Land- og temastudier Learning for jobs (2009) om yrkesopplæring: Migrant Education (2009/2010) om opplæring for minoriteter Beyond Textbooks- Digital learning resources as Systemic Innovation in the Nordic Countries New millenium Learners (2010) Review on Evaluation and Assessment Frameworks for Improving School Outcomes om kvalitetsvurderingssystemer (2011) Oppfølging av prosjekt om Equity (starter 2010)

18 Kunnskapsdepartementet Konklusjon: OECD gir informasjon vi ellers ikke ville fått Data som viser Norge sammenlignet med andre land og over tid Presentasjon av analyser, fra bivariate sammenhenger til regresjonsanalyse En del kvalitative og komparative studier Vi får også anbefalinger – 10 steps to equity Danner grunnlag for politikkutforming sammen med andre kunnskapskilder Spin off av analysene for lite brukt? Kan vi bli bedre til å formidle resultater av analyser til lokalt nivå?