Allmøte 22. oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Høgskolen i Buskerud Konkretisering av prosjekt organisering av administrasjonsfunksjonen 29. november 2006.
Litt mer om PRIMTALL.
Gjennomføring av prosjekter
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Serviceerklæringer i Oslo kommune
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Omstillingsprosesser i staten
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Tariffoppgjøret lokale lønnsforhandlinger ved HiL pr
Lønnssystem ► Hvorfor lønnssystem?  Begge tariffavtalene er minstelønnsavtaler, og basert på at de lokale parter skal fremforhandle lokal lønn basert.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Gode hver for oss, bedre sammen. Status og milepæler.
Vurdere deltidsstillinger omgjort til heltid
Tema D: Aktuelle omstillingsprosjekter, erfaringsdeling og informasjon: Ny IKT-organisering Elektronisk bestillings- og fakturasystem Oslo kommune Utviklings-
Kommunen som arbeidsgiver
Boligbyggs gjengs leie-statistikk for 3. kvartal 2007
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Universitetet i Tromsø
Prosjektavslutning og sluttrapport
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Prosjektleder Inger Svendsrud
LØNNSPOLITIKK Kriterier for lokale lønnsforhandlinger 2012 ved Horten videregående skole.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Lederutvikling hos USIT
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Adm Etablering av nye fellestjenester
Arbeidsledigheten i Oslo gjennom 2017
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Standardisering av IT-virksomheten
Veileder for innplassering av ansatte
Informasjonsmøter for ansatte
Utskrift av presentasjonen:

Allmøte 22. oktober 2014

Agenda Ny organisering Byrådets budsjettforslag for 2015 Organisasjonsstruktur - oppdatering Hovedaktiviteter og fremdriftsplan Prinsipper for innplassering Informasjonsaktiviteter Byrådets budsjettforslag for 2015

Grov tidsplan 26/8 11/9 18/9 15/12 2/1 Utarbeidelse av løsningsforslag, AMU/MBU, ledermøter Endelig løsning, ressursbehov, stillingsinnplassering etc Allmøte AMU/MBU Styremøte Ny org. på plass Oppstart De fleste blir i liten grad berørt av endringen → ny avdeling Stor grad av innplassering i «nye» stillinger Utlysnings- og ansettelsesprosess for enkelte stillinger

Ny organisering- avdelings- og seksjonsnavn Adm. Direktør Økonomi* HR Økonomi, IT, Arkiv, Regnskap, Controller, Kvalitet Kommunikasjon Juridisk/ anskaffelser Eiendoms- forvaltning Eiendoms- utvikling Portefølje 1 Drift Istandsetting Kunde-senter Husleie Utvikling Prosjekt 1 Prosjekt 2 Eiendoms tjenester Portefølje 2 Portefølje 3 Portefølje 4 OBOS

Ny organisering- titler Adm. Direktør Økonomi direktør HR Sjef Kommunikasjons sjef Sjef Juridisk og anskaffelser Eiendoms- Forvaltnings direktør Eiendoms- Utviklings direktør Eiendoms sjef Drifts sjef Sjef istandsetting Sjef Kunde-senter Sjef Husleie Utviklingssjef Prosjektsjef Prosjektsjef Sjef Eiendoms tjenester Eiendoms sjef Eiendoms sjef Eiendoms sjef Prosjektleder

Implementeringstemaer/arb.grupper 1. Innplassering og evt. rekruttering av ledere og medarbeidere i ny organisasjon 5. Sammensetning av forvalterteam og boligporteføljer mht. boligtype, antall, geografi, etc. 2. Modellens virkemåte i praksis: Ansvar, roller, prioriteringer og flyt i sentrale arbeidsprosesser** 6. Vurdere evt. konsekvenser for dimensjonering av fagenhetene 3. Økonomimodell, budsjett og fullmakter 7. Opplæring: Sikring av kompetanse og rolleforståelse, særlig i de nye eiendomssjef- og forvalterrollene 4. Rolle-/stillingsbeskrivelser, kompetansekrav og kompetansekartlegging 8. Informasjonsaktiviteter

Innplassering ferdig ca 5. desember. Gjennomføringsplan Innplassering ferdig ca 5. desember.

Kriterier for innplassering De aller fleste vil bli innplassert i de stillingene de har i dag. Dersom det skal innplasseres i roller vil følgende kriterier bli benyttet i prioritert rekkefølge 1. Kompetanse Med kompetanse menes kunnskap, ferdigheter, evner og holdning. 2. Ansettelsestid a. I virksomheten b. I kommunen 3. Sosiale forhold, omsorgsforpliktelser ol. 4. Alder over 55 år. 5. Heltidsansatte før deltidsansatte

Prosess for innplassering For hver stilling skal det utarbeides en stillingsbeskrivelse som inneholder følgende hovedområder. Stillingens hensikt Stillingens omfang Ansvarsområder Arbeidsoppgaver Krav til stillingen Utdanningsnivå Kvalifikasjoner Personlige egenskaper Det er denne beskrivelsen som skal danne grunnlag for vurdering av kompetanse under kriterium 1.

Informasjonsaktiviteter Informasjonsmøter hver 14. dag frem til nyttår: 4. november 8.30 – 9.30 18. november 8.30 – 9.30 2. desember 8.30 – 9.30 16. desember 8.30 – 9.30 Frivillig oppmøte. Møtene endres til allmøter hvis det er behov for det. Informasjon om status i prosessen, og rapport fra de arbeidsgruppene som er i drift. Samme informasjon legges på intranettet samme dag.

Byrådets budsjettforslag for 2015

Konsekvenser for driftsbudsjettet (forutsetter overtakelse av OBOS porteføljen) Leieinntektene øker til 1,190 mrd kr (fra 1,060 mrd kr i 2014) Opprettholdelse av driftsnivå/driftsaktiviteter (92 mill kr mot 82 mill kr i 2014) Vedlikeholdsramme på 178 mill kr (169 mill kr i 2014) Spesielle forhold Overtakelse av OBOS porteføljen → betydelig økning i antall boliger Ledigheten → betydelig del av vedlikeholdsrammen til ubebodde/bebodde boliger Momskompensasjon

Boligbehov og boligpriser

Bygge- og kjøpsprospekter Bestilte prosjekter der bygging ikke har startet: Vækerøvn 41 (Ullern) ca 47 mill 16 boliger Haslevangen 39 (Gml Oslo) ca 15 mill 6 boliger Røahagan (Vestre Aker) ca 36 mill 8 boliger Prosjekter med mulig bestilling på forprosjekt: Trondheimsveien 470 (Grorud) ca 25 mill 10 boliger Trondheimsveien 484 (Grorud) ca 15 mill 5 boliger Dr Londonsvei 13 (Grorud) ca 17 mill 4-5 boliger Gjerdesmutten 5 (Grorud) ca 16 mill 4 boliger Refstadvn (Bjerke) ca 12 mill 4 boliger Hans Møller Gasmanns vei (Bjerke) ca 16 mill 6 boliger Lagerkroken (Bjerke) ca 12 mill 4 boliger Oreliveien 30 (Bjerke) ca 26 mill 10 boliger Kaiekroken/ Gml Strømsvei (Bjerke) ca 16 mill 4 boliger Stovner senter 14-16 (Stovner) ca 40 mill 18 boliger Aasta Hansteensvei 7 (Stovner) ca 12 mill 4 boliger Trondheimsvn 593B (Stovner) erstatter - ikke beregnet Stordamvein 3 (Østensjø) ca. 21 mill 8 boliger Trasopppvene 7-9 (Østensjø) ca. 20 mill 8 boliger Løvset (Østensjø) Ca. 25 mill 12 boliger Dr. Dedichens vei (Alna) ca 25 mill 10 boliger Haugerudsenter (Alna) ca 16 mill 13 boliger Gml Strømsvei 11 (Alna) ca 35 mill 15 boliger Maridalsveien 292 (Nordre Aker) ca 45 mill 12 boliger OBS: Kostnadsoverslagene er svært grove Kjøp som kan vurderes: Prospekt A (Frogner) ca 55 mill 16 boliger Prospekt B (Frogner) ca 103 mill 28 boliger Prospekt C (Frogner) ca 42 mill 10 boliger

Ved gode prosesser for innplassering er følgende forhold viktige og legges også her til grunn: Det er arbeidsgiveren som er ansvarlig for innplassering av ledere og medarbeidere De som innplasseres har både en rett og en plikt til å følge oppgavene Det skal være mulighet til å ønske seg annen innplassering før endelig beslutning fattes Den ansatte skal få skriftlig melding om innplassering Medarbeidere som ønsker det, kan la seg bistå av tillitsvalgte

Vurderingskriterier ved lokalt lønnsoppgjør Oslo kommunes kriterier skal legges til grunn i vurderingen av om tillegg skal gis. Kriteriene brukes i følgende prioriteringsrekkefølge Mål og resultat Kriteriet gjelder krav til tjenestens kvalitet og grad av mål- og resultatoppnåelse i forhold til tilgjengelige ressurser på alle nivåer i organisasjonen, herunder gjennomføring og utvikling av arbeidet. Lønnstillegg skal i hovedsak gis på bakgrunn av gjennomført prestasjonsvurdering (mål- og resultat). For Boligbygg betyr prestasjon: Resultat/måloppnåelse av mål fastsatt i medarbeidersamtale Faglig dyktighet Vilje til videreutvikling Kunnskapsdeling Bidrag til arbeidsmiljøet Vi skal belønne de aktiviteter og den adferd som bidrar til at dette oppnås. 2. Rekruttere og beholde Kriteriet kan brukes som virkemiddel for å beholde kvalifisert, motivert og stabil arbeidskraft, samt for å rekruttere nye medarbeidere til kommunen. 3. Arbeids- og ansvarsområde Kriteriet relaterer seg til arbeidets innhold i forhold til oppgaver, ansvar, kompleksitet og arbeidsforhold, herunder ansvar for mennesker og materielle verdier. Vesentlige endringer (ut over det påregnelige) av arbeids- og ansvarsområdet vurderes. 4. Ledelsesansvar Kriteriet omfatter alle former for ledelsesansvar/lederoppgaver, og vil i hovedsak relateres til omfang, mennesker, økonomi, fag og materielle forhold. 5. Kompetanse Kriteriet omfatter den samlede kompetanse (formal- og realkompetanse) som er relevant for å utføre arbeidet. Endring av kompetansekravene og/eller kompetanseutvikling vurderes.  

Kriterium Forklaring Rekruttere og beholde Arbeids- og ansvarsområde Mål og resultat Resultat/måloppnåelse av mål fastsatt i medarbeidersamtale   Faglig dyktighet Vilje til videreutvikling Kunnskapsdeling Bidrag til arbeidsmiljø Rekruttere og beholde Ønsker vi å beholde denne medarbeideren Er det vanskelig å rekruttere ny Arbeids- og ansvarsområde Har medarbeideren fått utvidet arbeidsområdet og mer ansvar innen for samme stilling Lederansvar Har medarbeideren fått større lederansvar for eksempel flere medarbeidere å lede Kompetanse Har medarbeideren tilegnet seg mer relevant kompetanse