RNB 2010/Kommuneproposisjonen 2011. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Statsbudsjettet 2007 Direktørmøte 12. oktober 2006 Strategidirektør Bård Øistensen.
Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Utfordringer for kommunesektoren
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Statsbudsjettet 2011 – KS vurderinger Utfordringer for kommunene.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Statsbudsjettet 2008 Oslo 10.oktober 2007 Rune Bye KS.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Demografikostnader Luster kommune ( )
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Lav rente – en gjeldsfelle
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Utskrift av presentasjonen:

RNB 2010/Kommuneproposisjonen 2011

Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa

Sysselsettingen tar seg opp neste år, og økningen i arbeidsledigheten flater ut

Lav kostnadsvekst for kommunesktoren, RNB anslår 3¼ pst lønnsvekst for 2010

Mindre innstrammingsbehov på statsbudsjettet enn tidigere antatt Verdien av 4 pst av olje- fondet (SPU) er –nedjustert på lang sikt –men oppjustert på mellomlang sikt Pga finanskrisa bruker vi mer enn regelen i 2009 og 2010; neste år skal det strammes inn Alene ved å holde bruken av oljepenger uendret i kroner er vi tilbake på handlingsregelen i 2013

Kommunesektoren har fått 40 mrd kr i økt realinntekt fra 2005 til 2010, 20 mrd i frie

Utgiftene har særlig vært drevet av øre- merkede satsinger og befolkningsvekst

Ubalansert vekst bidro til å forsterke ubalansene i kommuneøkonomien Bto innenlandsk gjeld kommuner og fylkeskommuner261 mrd kr (feb 2010) Netto gjeld kommuner og fylkeskommuner137 mrd kr (des 2009) Netto rentebærende gjeld kommuner og fylkeskommuner108 mrd kr (des 2009)

Revidert nasjonalbudsjett 2010 Sluttbehandlingsavgiften for avfall –avvikles fra 1. oktober 2010 –viktig for utvikling av miljøvennlig fjernvarme i Norge Integreringstilskuddet for enslige mindreårige asylsøkere –positivt at tilskuddet justeres opp med første bosettingsår (voksen sats) Tilskuddet til sykehjem og omsorgsboliger –nedjusteres pga færre tilsagn –lite statlig fleksibilitet ved vurdering av kommunenes søknader har bidratt til dette

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjem Regjeringen har foreslått å redusere bevilgningen med 183 mill kroner begrunnet i færre tilsagn til nye plasser enn forventet KS mener disse midlene i 2010 i stedet burde benyttes til å øke tilskuddsandelen fra 25 pst til 35 pst og samtidig gi tilskudd til 500 flere plasser enn lagt opp til i RNB

Ressurskrevende tjenester Kutt i statsbudsjettet for 2010 –gitt med tilbakevirkende kraft –gjennomført før årsakene til utgiftsøkning var analysert Rapport til KRD i år har gått gjennom årsaker til kostnadsveksten i kommunene fra 2007 til 2008 –faktisk flere brukere (84 pst) –økt innrapportering (46 pst) –endret brukersammensetning og økt ressursinnsats pr bruker KS’ krav er at man går tilbake til 85 pst refusjonsgrad

… men svaret fra staten er Ingen reversering av innstrammingen Egenandelen i ordningen –skal framover økes i takt med lønnsvekst og ikke som i dag lønns- og prisvekst –utgjør en marginal forverring i 2010 for kommunene Kommunal- og regionaldepartementet vil arbeide videre med ordningen –om mulig å gjøre den mer målrettet –eventuelle endringer vil bli varslet i statsbudsjettet KS mener dette ikke er tilfredsstillende

Samhandlingsreformen – kommunene vil samhandling! Økning i RNB av midlene til samhandling fra 33 mill til 73 mill i 2010 Stor vilje og engasjement i kommunene! –117 søknader på til sammen 178 mill kr –bak de fleste står flere samarbeidende kommuner

Skoleskyss Positivt at funksjonshemmede får rett til skyss til/fra SFO fra 1. august 2010 Manglende skyss til/fra SFO er et like stort hinder for deltakelse enten man er funksjonshemmet eller bor 1 mil unna skolen Plikt for kommunene til å gi leksehjelp på årstrinn. Dette er et tilbud på linje med SFO, og gir samme utfordringer i forhold til skyss

Kommuneopplegget 2011 Fire gode grunner for økte frie inntekter –gi alle eldre som trenger hjemmetjenester eller institusjonsplass et godt og verdig tilbud –vedlikehold av veier, skoler, sykehjem og kirker –miljøvennlig kollektivtrafikk –begrense kommunenes kraftige gjeldsvekst KS krevde vekst i frie inntekter på 5 ½ mrd kr, resultat ble 2,5-3 mrd (1¼ pst)

Befolkningsendringer: Særlig flere over 90 år bidrar nå til økte kostnader

Må satses mer på løpende vedlikehold For lavt nivå på løpende vedlikehold –minst 3 mrd kr for lite i årlig vedlikehold på bygg –minst 1,8 mrd kr for lite i årlig vedlikehold på vei Kommer i tillegg til vedlikeholdsetterslepet, anslått til minst 94 mrd kr i bygg og 40 mrd på veier KS og staten bør i fellesskap sette i gang et arbeid med sikte på å finne mekanismer som vil fremme bærekraftig forvaltning av kommunesektorens realverdier

Kostnadsvekst og tilskuddsvekst i kollektivtrafikken Kilde: Rammebetingelser for kollektivtrafikk i fylkeskommunene (10) Asplan/Viak rapport for KS/fylkeskommunenes samferdselssjefkollegium

Pensjonskostnadene vil øke i 2011 Pensjonskostnadene har vært for lavt anslått –nå 18 mrd kr i akku- mulerte premieavvik –svekker likviditeten i kommunesektoren Lønnsrealrenten må reduseres –er redusert med 0,05 prosentpoeng hver av de siste 3 årene –0,05 pp lavere lønns- realrente vil øke pensjonskostnadene i 2011 med rundt ½ mrd kroner

Renteoppgang gir økte kostnader I RNB anslås det at pengemarkedsrentene øker med ½ prosent- poeng fra 2010 til 2011 Kommunesektoren hadde anslagsvis 108 mrd kr i netto rentebærende gjeld ved utgangen av 2009 ½ prosentpoeng økte renter gir over ½ mrd økte netto rentekostnader

Inntektssystemet: Nye kostnadsnøkler KS mener det er bra at det endelig foretas en full gjennomgang av kostnadsnøklene for kommunene KS mener det samme burde vært gjort for fylkeskommunene KS er positiv til at barnehagene er lagt inn i inntektssystemet

Inntektssystemet: Øvrige endringer Positivt at det legges inn en kompensasjon til kommuner som taper på omleggingene KS er enig med Regjeringen i at utslagene av å endre kostnadsnøklene ville blitt urimelig store for mange enkeltkommuner, og at det derfor har vært nødvendig å tilpasse også de andre delene av inntektssystemet til de nye kostnadsnøklene KS mener at lokal forankring av inntektene er viktig. En reduksjon av skatteandel til 40 pst utfordrer prinsippet om lokal forankring

Usikkerhet knyttet til fordelingsvirkninger av endringer i IS Fordelingsvirkninger laget av KRD må sees på som illustrasjoner av utslag av forslag til nytt IS Når statsbudsjettet kommer til høsten blir tallgrunnlaget –oppdaterte kriteriedata, inkl folketall per –oppdaterte øremerkede tilskudd for barnehager (i illu- strasjonen er brukt 2008-tall, må oppdateres til 2010) –nye skatteberegninger med skattøre for 2011 som gir 40 pst skatt som andel av samlede inntekter –oppdaterte driftsutgifter for 2009, kan endre vektingen mellom kostnadsnøklene Det kan også komme andre endringer etter at Stortinget har behandlet Regjeringens forslag

KS vurdering av Kommuneopplegget 2011 Mrd kroner Vekst i samlede inntekter4 - 5 Vekst i frie inntekter2½ - 3 Demografikostnader2,4 Pensjonskostnader (minimum)½ I tillegg økte rentekostnader½

Lavere inntektsvekst framover går på bekostning av lokalt handlingsrom KS var forberedt på svakere inntektsvekst framover, men krevde at en økt andel måtte komme som frie inntekter Regjeringens opplegg –varsler økning i øremerkede midler på 1½ - 2 mrd kroner, herav barnehager og helårsvirkning av leksehjelp, økt timetall og skyss på inntil 1,2 mrd –ikke rom for satsinger innenfor frie midler, alle frie midler er mer enn bundet opp (demografi, renter, pensjonskostnader)