4.14-skvadronens veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Etikk i den raske nyhetshverdagen v/gen.sekr Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum.
I.
Kontroll ved bruk av tvang
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
4.14-skvadronen - rapport NRs vårmøte 2014 Onsdag 7. mai, Bergen Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Juss, etikk og panikk på nett Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Etikktest PRESSE.NO. Den store etikktesten Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær Norsk Presseforbund.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Etiske utfordringer Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Å skrive en sakpreget tekst
Haugesunds Avis, 18.oktober 2006
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
TOLK I MØTE MED RETTSAPPARATET
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Offentlighet.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Barn som pårørende.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Og.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
3 Marius Stub.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
God morgen! Tanker etter i går?
Møtet mellom journalister og barnevernet Øystein L. Pedersen Høgskulen i Volda.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Innsyn og adgangsbegresning
INFORMASJON OM BARNEVERN
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten
4.14-skvadronens veiledning
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Utskrift av presentasjonen:

4.14-skvadronens veiledning

Først: En oppklaring

Samtidig imøtegåelse 4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.

Tilsvar 4.15. De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende meningsutveksling. Ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder seg til saken og har en anstendig form. Tilsvar kan nektes dersom den berørte part, uten saklig grunn, har avvist tilbud om samtidig imøtegåelse i samme spørsmål. Tilsvar og debattinnlegg skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk.

Hvorfor en skvadron?

PFU-fellelser 2005-2013 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Samtidig imøtegåelse (VVP 4.14) 11 15 20 18 23 26 33 Kildekr/.Oppl.kontroll (VVP 3.2) 14 10 17 6 16 25 13 Saklighet og omtanke (VVP 4.1) 19 9 12 8 Titler som går for langt (VVP 4.4) 3 7 4 Egenart, privatliv (VVP 4.3) 5 1 2 Ident. krim-/rettsrep. (VVP 4.7)

2013: Ny rekord…

Den skytes ei, som henges skal…

Tre redaksjoner ble felt mer enn én gang: Følgende redaksjoner ble felt én gang: Strilen iTromsø Hitra-Frøya Landevei.no TvNorge Sogn Avis Transportmagasinet/tungt.no Fjell-Ljom Nordlys Sandefjords Blad Eidsvoll Ullensaker Blad Agder Næravisa Se og Hør Valdres Hallingdølen Vepsen Sør-Trøndelag Telen Helgelands Blad Avisa Nordland Dagens Næringsliv Radio Øst Bodø Nu Aura Avis Tre redaksjoner ble felt mer enn én gang: TV2 – 3 ganger NRK Dagsrevyen – 3 ganger (2 ganger Dagsrevyen + NRK Buskerud) Klassekampen – 2 ganger

Hva må vi passe på?

1. Det må dreie seg om faktiske opplysninger

Hvilket betyr… Det må dreie seg om sterke angrep av faktisk art, dvs. konkrete beskyldninger, ikke sterke meninger, karakteristikker eller verdivurderinger. Beskyldningene må altså som utgangspunkt angå forhold som er etterprøvbare. Karakteristikken ”idiot” utløser ikke retten til samtidig imøtegåelse, men derimot retten til tilsvar, jfr 4.15. Påstander om svindel, juks, utpressing, dokumentforfalskning og alle former for lovbrudd utløser den samtidige imøtegåelsesretten. Det samme kan også påstander om enkeltpersoners ”faglige svakheter” gjøre (PFU-sak 105/11). En kommune som beskyldes for forskjells- behandling må kontaktes for samtidig imøtegåelse (PFU-sak 170/13). Beskyldninger om at en navngitt person ”lyver skamløst for folk”, vil normalt utløse den samtidige imøtegåelsesretten, i hvert fall dersom den angrepne ikke er så uheldig å tilhøre politikerstanden. En påstand om ”ekstravagant pengebruk” utløser retten til samtidig imøtegåelse selv når det dreier seg om kongefamilien (PFU-sak 091/13). (Fra Norsk Presseforbunds veileder)

2. Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for det konkrete innholdet i beskyldningene…

Hvilket betyr… Når medier gir den angrepne anledning til å svare på beskyldninger, er det alle konkrete beskyldninger som skal forelegges vedkommende, i hvert fall ”alle vesentlige påstander” (PFU-sak 4 205/11). Svært mange av fellelsene i PFU skyldes at mediene her har sviktet. Den angrepne blir forelagt et omtrentlig referat av kritikken, og ikke de faktiske påstandene, eller i beste fall bare noen av påstandene. Det holder ikke, sier PFU: I henhold til de presseetiske regler er det ikke tilstrekkelig bare å informere om at noen kommer med anklager. Utvalget har også uttalt at redaksjonene bør forsikre seg om at den angrepne virkelig skjønner hva avisen ønsker kommentar til. Og det er naturligvis ikke tilstrekkelig at den angrepne er forelagt de konkrete beskyldningene. Den angrepnes kommentarer skal også gjengis. Det holder heller ikke å redusere den angrepnes imøtegåelse til bare å registrere at han eller hun ”har en annen versjon” (PFU-sak 261/13). (Fra Norsk Presseforbunds veileder)

3. Redaksjonen skal anstrenge seg for å få den angrepne part i tale….

Hvilket betyr… Hvor hardt redaksjonen må forventes å anstrenge seg, avhenger til en viss grad av hvor sterkt og hvor konstaterende angrepet er. I flere uttalelser har PFU uttalt at det utsagn som påklages, har en slik alvorlighetsgrad – for eksempel knyttet til lovstridige forhold – at det ikke skulle ha vært publisert uten at den utsagnet rammer, fikk en reell mulighet til å ta til motmæle. Sterke beskyldninger i konstaterende form skjerper kravene til samtidighet. Den angrepne part skal i virkeligheten ha fått alle muligheter til å imøtegå beskyldningene. Det er ikke tilstrekkelig at den angrepne ikke umiddelbart ringer tilbake etter at journalisten har lagt igjen en beskjed på telefon-svareren. PFU har i slike situasjoner sagt at redaksjonen burde ha ventet med å publisere til man har forsikret seg om hvorvidt klageren aktet å benytte sin rett til samtidig imøtegåelse. I saker hvor nyhetsverdien er liten, men den potensielle skaden for den angrepne er stor, vil kravet til pressen om å vente til den samtidige imøtegåelsen er innhentet, naturligvis være langt større enn i saker hvor nyhetsverdien er stor og den mulige skaden liten. (Fra Norsk Presseforbunds veileder)

4. Den angrepne må få rimelig tid til å svare - avpasset til omfang, betydning og kompleksitet av angrepet.

Hvilket betyr… Jo mer omfattende og komplekse påstander, jo lengre tid må en angrepne få Ta hensyn til behov for faktainnhenting og kvalitetssikring, men ikke nødvendigvis kommunikasjonsrådgivning At redaksjonen har «tidspress» er ingen unnskylding Vurder tidsaspektet også opp mot hvorvidt det dreier seg om viktige hendelsesnyheter eller saker som dere er alene om.

5. Samtidig imøtegåelsesrett gjelder også myndigheter bedrifter institusjoner myndigheter bedrifter organisasjoner stiftelser forretninger etc…..

6. Husk riktig adresse!

Hvilket betyr… Den er den angrepne som har samtidig imøtegåelsesrett, ikke en person eller institusjon eller organisasjon som redaksjonen mener like godt kan uttale seg på den angrepnes vegne. Dersom angrepet er rettet mot en rektor, er det ikke godt nok at kommunalsjefen for oppvekstsaker får svare på angrepet. (PFU-sak 176/09). Sykehusledelsen kan ikke uten videre uttale seg på vegne av leger som blir utsatt for sterk, faktisk kritikk. En advokat kan uttale seg på vegne av sin klient, men redaksjonen må forsikre seg om at advokaten faktisk har et slikt mandat: Når et medium slår opp en sak om at ”Taxisjåfør slo tilfeldig mann til blods” (PFU-sak 335/12), er det ikke tilstrekkelig å kontakte drosjeselskapet, aller minst når selskapet ikke engang er orientert om hendelsen. Når den angrepne, av ulike grunner, virkelig er utilgjengelig, plikter redaksjonen enten å vente, eller forsøke å finne den som er ”nærmest(e) til å be om samtidig kommentar”. (PFU-sak 037/09). (Fra Norsk Presseforbunds veileder)

7. Selv når man har forsøkt å anonymisere, vil retten til samtidig imøtegåelse ofte gjelde likevel.

Hvilket betyr… Hvis sterke beskyldninger er rettet mot ikke identifiserbare objekter, er det heller ikke naturlig å innhente samtidig imøtegåelse. Men man unngår ikke imøtegåelsesretten ved for eksempel å skrive ”Viltnemndas leder” i stedet for navnet på nemndas leder. Når en lokalavis melder at dyrevernorganisasjonen NOAH forteller at de vil melde en pelsdyroppdretter i Gloppen til politiet for å ha truet en av deres sympatisører med hagle, er det ikke godt nok at avisen ikke har brukt navn eller bilde på pelsdyroppdretteren – selv om redaksjonen ikke selv var klar over hvem mannen var. Både i dette tilfellet og i PFU-sak 270/13 mente utvalget at imøtegåelsesretten gjelder uavhengig av identifisering. Og det kan overhodet ikke være tvil om at indirekte identifisering – det at mange vil vite hvem det dreier seg om – utløser imøtegåelsesretten selv når det gjelder mindre grove beskyldninger. Samtidig imøtegåelse skal med andre ord innhentes dersom publikum på grunnlag av de opplysninger som gis, kan finne fram til den omtaltes identitet. (Fra Norsk Presseforbunds veileder)

8. Risikoen for å bli felt etter 4 8. Risikoen for å bli felt etter 4.14 er særlig stor når redaksjonen gir stemme til misfornøyde kunder, oppsagte medarbeidere, forsmådde kjærester eller langsinte barn, foreldre etc…

Risiko for å bli felt etter 4 Risiko for å bli felt etter 4.14 er særlig stor i saker som redaksjonen selv graver fram. Da er også PFU bevisste på at redaksjonen er alene om saken, og dermed kan gi den angrepne skikkelig anledning til samtidig imøtegåelse.

9. 4.14 gjelder i prinsippet for alle sjangre, mener PFU. Angrepne i ledere, kommentarer eller leserbrev, kan gis imøtegåelse i intervju annet sted i samme utgave – med henvisning.

Hvilket betyr… Imøtegåelsesretten er i utgangspunktet sjangeruavhengig. ”Den gjelder like mye på debattsidene som på nyhetsplass”, som det heter i PFU-sak 080/13. Unntaket vil være direktesendinger, der den angrepne ikke er til stede, men hvor det i en klagesak vil kunne vektlegges hvordan programlederen under sendingen taklet det inntrufne. Det er ikke naturlig at en leder- eller kommentarartikkel inneholder samtidig imøtegåelse, men om beskyldningene er sterke nok – for eksempel anklager om ulovligheter eller grovt injurierende påstander – plikter redaksjonen å innhente den angrepnes kommentar på annen måte. (PFU-sak 108/10). Det samme må gjelde for leserbrev. I PFU-sak 294/11 anføres det at imøtegåelsesretten kunne vært imøtekommet eksempelvis gjennom et intervju med henvisning til innlegget. (Fra Norsk Presseforbunds veileder)

Husk – det er redaksjonen som må bevise, dokumentere eller på annen måte vise at man har anstrengt seg for å få den angrepne i tale… TELEFAX til den angrepne… Vi oversender herved kopi av artikkel Hei, sender herved over Epost til den angrepne… Vi oversender herved kopi av artikkel

Det nytter altså ikke…

►…å skylde på dårlig tid ►…å ta en eller to telefoner ►…å skylde på dramaturgi eller format ►…å presentere deler av beskyldningene eller et sammendrag av dem ►…å si at det er en offentlig institusjon eller stort firma ►…å vise til at vedkommende har uttalt seg om lignende beskyldninger før ►…å si at den angrepne generelt ikke vil snakke med dere ►…å tro at 4.14 bare gjelder usanne beskyldninger!

Takk for oppmerksomheten - og lykke til!