Bli helsefagarbeider Trondheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Læring på arbeidsplassen
Bygg – og anleggsteknikk
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Velkommen til Service og samferdsel VG2
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Slåtthaug videregående skole
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Prosjekt til fordypning
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Lærlingordningen i Stavanger
Prosjekt til fordypning
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ta fag fra videregående skole
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hvordan lykkes med yrkesfag
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Per Kristian Storstad AVGO
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Utdanningsvalg 10.klasse
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
Utskrift av presentasjonen:

Bli helsefagarbeider Trondheim. 24.09.2014 Vekslingsmodellen Bli helsefagarbeider Trondheim. 24.09.2014

Utviklingsmål for utdanningssektoren Elevene, lærekandidatene og lærlingene i Nord-Trøndelag skal ha faglig framgang i perioden. Andel elever, lærlinger og lærekandidater som gjennomfører videregående opplæring skal økes.

Bakgrunn Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd og stortingsmelding 20 På rett vei Utlysing av nasjonale piloter Felles søknad fra YNVS og LVS Ikke valgt ut som pilot i første omgang, NTFK vedtar å gjennomføre egen utprøving av modellen Tatt inn i programmet i andre runde

Organisering Styringsgruppe: Marit Flak Stovner YNVS, Kari Jølle OKS, Ove Austmo AVGO og Borghild Husdal Buhaug LVS. Lokale samarbeidsgrupper: Bedrifter ved opplæringsansvarlige, OKS, skolene ved faglærere og programleder Lokale koordinatorer: Faglærer BU og faglærer HE Samarbeidskommuner: Leka, Nærøy, Vikna, Leksvik og Inderøy.

Mål for vekslingsmodellen Styrka motivasjon Økt mestring Bedre resultater Økt gjennomføring (Mer attraktiv opplæring)

Beskrivelse av modellen Omfatter helse- og oppvekstfag og barne- og ungdomsarbeiderfag 4-årig løp med veksling skole – bedrift fra andreåret Elevene/lærlingene har klassetilhørighet ved skolen i 3,5 år av opplæringstida Muligheter for økt samarbeid og felles prosjekter

Organisering VG1 Det første året er HO-elevene i skole. Alle fag knytta til programmet gjennomføres som i dag. Normale praksisperioder. Forberedelse til lærekontrakt våren VG1. Elevene arbeider med søknader, CV og intervjues av bedriftene. Ansv. skole, elev, OKS, bedrift og fagopplæring. Lærekontrakt tegnes cirka 1. juni. Ansv. OKS og bedriftene. Iverksetting ved skolestart. Elevene introduseres for Dokker som verktøy i alle fag.

Organisering VG2 og VG3 Vekslingen starter andreåret. To dager i skole (engelsk, kroppsøving og programfag). Tre dager i lærebedrift. Innenfor disse gjennomføres Prosjekt til fordypning (PTF) hvor skolen følger opp, og lærefag hvor lærebedriften følger opp. Tredjeåret gjennomføres de resterende fellesfagene (norsk og samfunnsfag) og programfag. To dager i skole og tre dager i lærebedrift (inkl. PTF).

Organisering VG2 og VG3 Fjerdeåret: Programfagene ferdigstilles første halvår. En dag skole fram til eksamen og fire dager i lærebedrift. Programfagene avsluttes med tverrfaglig eksamen før jul. Læretiden fortsetter til fag- /svennebrev tas våren fjerde året.

VG2 og VG3 2. år 3. år 4. år Veksling. Status: lærling Veksling fram til ca jul. Lærling. 2 dager i skole: *Engelsk *Kroppsøv. 2t/u Programfag *Norsk 2t/u *Samfunnsfag 3t/u 1 dag i skole på høsten: *Programfag. Før jul: *Tverrfaglig eksamen i programfagene. 3 dager: bedrift 4 og 5 dager i bedrift. *Prosjekt til fordypning Bolker vår og høst *Lærefag Vår: *Fulltid lærefag. Fag-/ svennebreveksamen. Ansvar. Skole i skolefag. Bedrift i lærefag.

Elevene er lærlinger fra år 2 mottar lærlingelønn fra år 2 har læreplass og blir godt kjent med lærestedet er knytta til skoleklasse i 3,5 år får tidligere mulighet for arbeidstrening får økt motivasjon?

Timetall i skole og bedrift Samme timetall som dagens løp (2+2) Fordeles annerledes Skole og bedrift beregner timetall Opplegg i vekslingen beskrives i lærekontrakten

Lærelønn En årslønn fordeles: År 2 – 20 % År 3 – 30 % År 4 – 50 % Gradvis mer verdiskaping

Dokumentasjonsverktøy Gjennomgående dokumentasjon og løsninger for informasjonsutveksling mellom skole og bedrift Dokker er utviklet av Norsk eLæring i nært samarbeid med skoler, opplæringskontorer og lærebedrifter i Nord-Trøndelag. Dokker er en digital opplæringsbok og et dokumentasjonsverktøy som åpner for muligheter for tverrfaglig arbeid og gir god sammenheng i opplæringen. Ca 2500 brukere i Nord-Trøndelag

Dokker er et enkelt og funksjonelt digitalt dokumentasjonsverktøy Dokker er et enkelt og funksjonelt digitalt dokumentasjonsverktøy. Et enkelt brukergrensesnitt med lav brukerterskel for å få hovedfokus på dokumentasjon, kommunikasjon og samarbeid. Lærer/veileder og elev/lærling samarbeider om planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringa gjennom hele det fireårige løpet.

Lokalt læreplanarbeid Organisering: Fast samarbeidstid programfaglærer og veileder i bedrift (lærlingekontakt) hver 14. dag Periodeplaner: Teori i skole. Praksis knyttet til teorien. Evaluering og dokumentasjon i skole (DOKKER) ved endt periode Ressurs skole: utvidet kontaktlærertid

Lokalt læreplanarbeid forts. Plan for tema (læreplanene VG2 og VG3) i perioder. Eksempel. Periodeplan for vekslingselever i uke 36- 37 i skole og i læra. Stell. Brukermedvirkning Hygiene, håndhygiene. Bruk av stellefrakk, hansker. Påkledning, smykker, negler- neglelakk, hår, undertøy, sko. Holdninger. Helsefagarbeiderens rolle. Egnethet- skikkethet i yrket. Å gi og ta imot veiledning. Taushetsplikt. Ergonomi, forflytning, forflytningsteknikker. Bruk av mobiltelefoner, sosiale medier.

Arbeidstid – informasjon til lærlingen Hovedregel: Du som lærling skal følge arbeidslivets avtaler de 3 dagene når du har opplæring i bedrift. Skoleruta er gjeldende de to dagene i uka du har opplæring i skole. Unntaket kan være perioder (høytider/ bevegelige helligdager; jul, påske og mai-dager) hvor bedriften har egen turnus. HEA-lærlingen skal ha 37,5 timers uke i år 2 (lærlingen kan gå en kveldsvakt i uka, men ikke ha helgevakter), og i år 3 og 4 skal HEA-lærlingen arbeide 35,5 timers uke. I år 3 og 4 innbefatter dette arbeid dag, kveld og helg (turnus). BUA-lærlingen skal arbeide 37,5 timers uke alle 3 år etter at lærekontrakt er skrevet. I de dagene som er bedriftsdager følger du ordinær arbeidstid i henhold til avtaleverket  

Lønn, ferie og fravær– info til lærlingen Du som lærling skal ha lønn etter gjeldende tariffavtaler, men det kan avtales andre løsninger. Det vil være noe ulik ferieavvikling på sommer for de to fagene. Dette får du orientering om fra din leder i bedriften. Sommerferie: Du som lærling i vekslingsmodellen vil ikke ha sommerferie slik som elever ordinært har, og skal her følge ferieloven og øvrig avtaleverk. Registrering av fraværet ditt skjer etter gjeldende retningslinjer på hver enkelt arena. Fraværsregistreringen koordineres mellom skole og bedrift for å få en total oversikt.

Dokker – informasjon til lærlingen Dokumentasjonsverktøyet Dokker er et digitalt dokumentasjonsverktøy og du skal bruke det til all din dokumentasjon av opplæringen gjennom hele det 4-årige løpet. Alle involverte parter i vekslingsmodellen skal delta på denne digitale arenaen. Det skal settes av tid til arbeid med Dokker i arbeidstiden. Dette må avtales med bedriften, og du må finne fornuftige avtaler på dette sammen med veileder/ leder i bedriften. Det kan bli muligheter for at du kan jobbe med dokumentasjon fra bedriftsopplæringa i skoletiden også

Evaluering så langt Alt nytt er «skummelt»? Ulike erfaringer med å skaffe læreplasser. Økonomi Samfunnsansvaret? Behov for gulrot? Alder på lærlingene Arbeidsgivers ansvar, alt fra tunge løft til taushetsplikt Flere veiledere å forholde seg til