Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Reduksjon og oksidasjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Grunnleggende matematikk
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Atomenes elektronstruktur
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kompleksitetsanalyse
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Parameteriserte kurver
Komplekse tall Naturlige tall
Læreplaner i matematikk
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Trekanter med vinkler på 30, 60 og 90 grader
Fra Euklid til CABRI En geometrisk reise.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Lysåpning og senteravstand
Partikkelfysikk Læren om universets minste byggestener
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Bruk av geometrityper Eller: I applikasjonsskjema skriver vi:
Bayesiansk statistikk Petter Mostad Overblikk Tilbakeblikk på sannsynlighetsbegrepet Hvordan gjøre Bayesianske analyser Analyser ved hjelp.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Kombinatorikk og sannsynlighet
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
-bruksområder og egenskaper
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Verktøy for å kartlegge holdninger
MATEMATIKK 1. trinn.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Utskrift av presentasjonen:

Michael F. AtiyahIsadore M. Singer

Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo

Atiyah-Singer indeks-teoremet Teorem (M.F. Atiyah og I.M. Singer): La P(f) = 0 være et system av differensial-likninger. Da er analytisk indeks(P) = topologisk indeks(P). Ordet "teorem" (fra gresk "theorein", å se på, jfr. "teater") betyr at dette er en matematisk bevist påstand som det er verdt å se nærmere på.

Summen av vinklene i en trekant er 180 grader Summen av vinklene i en firkant er 360 grader Trekanter og firkanter

Innhold Systemer av differensial-likninger Analyse Topologi Matematiske modeller Indeks-teoremet Konklusjon

Systemer av differensial-likninger Siden Newton og Leibniz er disse matematiske modellene nesten alltid blitt beskrevet ved et system av differensial-likninger. For å bruke matematikken til den tenkte anvendelsen søker man å finne løsningene til dette systemet. Atiyah-Singer indeks-teoremet er en fundamental innsikt som sier at vi kan finne ut hvor mange løsninger systemet har, essensielt bare ved å kjenne en del enkle, fleksible opplysninger om formen til det området som modelleres. Selv om indeks-teoremet er et rent matematisk resultat, som knytter sammen analyse og topologi, så kan det altså brukes som et verktøy i nesten alle anvendelser av matematikk.

Analyse Et seil? Areal under en kurve I analyse studeres et objekt ved først å dele det opp i små biter og deretter å sette dem sammen igjen (syntese).

Topologi M.Thistlethwaite: “Symmetric knot” G. Francis, J. Sullivan og S. Levy: “Spherical eversion” I topologi studeres hvordan et objekt kan ha en form, eller et romlig aspekt. Dersom formen er beskrevet ved et avstandsbegrep snakker vi gjerne om geometri.

Matematiske modeller Geometrisk modell av torso med elektrisk potensial Et elektrokardiogram (EKG) Simula Research Laboratory

Løsninger av differensial-likninger Tilstanden i en matematisk modell er beskrevet ved en rekke funksjoner f definert på området X der modellen finner sted. Lovene som styrer modellen kan formuleres som en samling av likninger, dvs. et likningssystem. Disse likningene involverer også de deriverte funksjonene f'(x) = df/dx til de opprinnelige funksjonene, og kalles derfor et system av differensial-likninger. Et slikt system kan kort skrives på formen P(f) = 0. En rekke funksjoner f på X som oppfyller alle likningene beskriver en fysisk mulig tilstand, og kalles en løsning til likningssystemet.

Elektrisk potensial i hjertet og på huden Simula Research Laboratory

Analytisk indeks Den analytiske indeksen til systemet P(f)=0 er et helt tall som essensielt er antallet løsninger til denne likningen. Mer presist er analytisk indeks(P) := dim ker(P) – dim coker(P) lik antallet parametre som må til for å beskrive alle løsningene til likningene, minus antallet relasjoner som finnes mellom uttrykkene P(f).

Indeks-teoremet, en gang til Teorem (M.F. Atiyah og I.M. Singer): La P(f) = 0 være et elliptisk system av partielle differensial- likninger definert over en lukket, glatt, orientert n-dimensjonal mangfoldighet X. Da er den analytiske indeksen (antallet løsninger) gitt ved følgende eksplisitte formel:

M.C. Escher: “Treppauf und treppab”

Konklusjon Atiyah-Singer indeks-teoremet er et rent matematisk resultat. Det forteller at et fundamentalt problem i analyse, nemlig hvor mange løsninger som finnes til et system av differensial- likninger, har et konkret svar i topologi. Dette er en snarvei til spørsmålet om slike løsninger finnes eller ikke. Teoremet er verdifullt fordi det forbinder analyse og topologi på en vakker og innsiktsfull måte. Det er praktisk fordi det forklarer hvordan de mangfoldige anvendelser som finnes av den matematiske analysen kan nyttiggjøre seg av de romlige, eller topologiske, strukturene i problemstillingen.