N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Innhold - denne dagen. Presentasjon av samarbeidsprosjektet.
Et eksempel på hvordan kan en dokumenterer IK – Akvakultur?
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Alt om kvalitetssystemet
Prosesstyring som styringsverktøy
Hvorfor sertifisere ?? Elisabeth Fahlstrøm Vedlikeholdskoordinator MTA
ISO 9000 Begreper ISO 9000:2000 Kvalitetssystem ISO 9000 Begreper- HIB.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Forbedringsprosjektet
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
HMS i UiO med Internasjonale standarder og Internkontrollforskriften av 1997 HMS ko-ordinatorseminar utgave                                
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Organisering av IKT området

Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
…når resultater betyr noe
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Prosjektavslutning og sluttrapport
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Planlegge og prioritere tiltak
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Veiledning Beslutningsprosess
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Kvalitet, risiko og avvik
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Helse miljø og sikkerhet
Asker - mulighetenes kommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Fagdager 2013 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten juni 2013
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR VEIEN FREM MOT ISO SERTIFISERING IHT. 9001 STANDARDEN

Våre sertifiseringer Akkrediterte sertifikater innen: Internasjonalt Risk Manager Sertifikat Internasjonalt Quality Manager Sertifikat Internasjonalt Kvalitetsrevisor Sertifikat EOQ Risk Manager Certificate EOQ Quality Manager Certificate EOQ Quality Auditor Certificate

ISO - 9001 Innføring av et system for kvalitetsstyring iht. ISO 9001 bør være en av organisasjonens strategiske beslutninger. Utformingen og iverksettelsen av en organisasjons system for kvalitetsstyring påvirkes av: Organisasjonens miljø, endringer i dette miljøet og risiko forbundet med miljøet Organisasjonens varierende behov Organisasjonens spesielle hensikter Produktene organisasjonen fremskaffer Prosessene organisasjonen anvender Organisasjonens størrelse og struktur

Prinsipper kvalitetsstyring ISO 9001 Kundefokus (kundens krav og behov skal tilfredsstilles) Lederskap (skape felles idegrunnlag, moral og kvalitetspolitikk) Medarbeidernes engasjement (involvere alle) Prosesstankegang (ISO 9001 er prosessorientert) Systemorientert styring (styring av alle prosessene) Kontinuerlig forbedring (utvikling av kvalitetssystemet) Faktabaserte beslutninger Samarbeid med leverandørene

Fordeler med ISO 9001 sertifisering Gir økt fokus mot kundenes krav og forventninger Gir økt fokus på ledelsens forpliktelser Gir bedre styring og kontroll med interne prosesser Gir bedre intern kommunikasjon Fastlagt oppgaver, ansvar og kompetansebehov for medarbeiderne Effektivisering og kvalitetsforbedring System for å vurdere forbedringer

Krav til et styringssystem Organisasjonen skal Planlegge et styringssystem Dokumentere Iverksette Holde ved like Skal være et system for kvalitetsstyring og kontinuerlig forbedre dets virkning i forhold til kravene i ISO9001 standarden.

Løpende kvalitetsforbedring Øverste ledelse Fokus på kvalitet Kundefokus Medvikning Forbedringer Korrigere Planlegge Utføre Kontrollere Dynamisk Kvalitetsstyrings system

Organisasjonen skal iht ISO9001 Bestemme nødvendige prosesser i kvalitetsstyringen Bestemme rekkefølge og hvordan prosessene påvirker hverandre Bestemme kriterier og metoder for å sørge for at prosessene fungerer bra Sørge for at nødvendige ressurser og informasjon er tilgjengelig for å understøtte drift og overvåking av prosessene Overvåke, måle og analysere prosessene Iverksette nødvendige tiltak for å oppnå planlagte resultater og kontinuerlig forbedring av disse prosessene

Krav til dokumentasjon iht ISO9001 Kvalitetspolitikk og kvalitetsmål En kvalitetshåndbok Dokumentere prosedyrer og registreringer som kreves i ISO9001 standarden Dokumenter og registreringer som organisasjonen har bestemt er nødvendige for å sørge for effektiv planlegging, drift og kontroll med alle sine prosesser. Ledelsens gjennomgåelse

Ikke krav til Risikostyring i ISO9001 Internkontrollforskriften sier at man skal kartlegge farer og problemer og vurdere risiko, samt utarbeider planer for tiltak En Risk Management prosess kan deles inn i 7 faser: Kommuniser og konsulter Etablere sammenhenger Identifisere risiko Analysere risiko Evaluere risiko Gjennomføring av tiltak Overvåking og gjennomgåelse Skal risikostyring omfattes?

Kvalitetssystemet består av Prosedyrer Avviksbehandling Korrigerende og forebyggende tiltak Intern revisjon av styringssystemet Ledelsens gjennomgåelse Dokumentstyring

Veien mot ISO sertifisering Oppstartsprosessen, nøkkelpersoner, tidsramme Definere styringssystemets struktur/valg av software Etablering av kvalitetshåndbok Utarbeidelse av styringsprosedyrer Etablering av avviksstruktur Kartlegge og dokumentere kjerneprosesser Systematisering av støttedokumenter Dokumentasjon av roller, ansvar og myndighet

Veien mot ISO sertifisering Utarbeide og dokumentere målstyring Opplæring av organisasjonen Innføring av systemet i organisasjonen Intern revisjon Ledelsens gjennomgang Revisjon ISO 9001 Sertifisering

Valg av software løsninger Organisasjonen må ta stilling til om man skal benytte seg av: Eksisterende systemer for kvalitetsstyring Implementere nytt system for kvalitetsstyring Det er flere nasjonale og internasjonale software leverandører mht. systemer for kvalitetsstyring. Systemer koster fra kr. fra 50 000,- til kr. 500 000 Vi kan gi anbefaling til løsning ut i fra behov/kostnander.

Til slutt Målet vårt er å bidra til å utarbeide et kvalitetsstyringssystem som bidrar til økt verdiskaping og tilrettelegger for videre organisk vekst og kvalitetsstyring, samtidig som kostnader holdes nede. Rask organisk vekst er en risiko! Mye av dokumentasjonsarbeidet utføres lokalt sammen med dere. Etablering av et kvalitetsstyringssystem tar fra 3-8 måneder. Veritas, Teknologisk Institutt eller Norsk Sertifisering AS må godkjenne sertifiseringen. Vi håper å bli valgt som innleid kvalitetsleder med ansvar for oppbygging av deres nye kvalitetsstyringssystem!

Takk for oppmerksomheten