KIL - Fotball hjemmekamper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
Advertisements

Regiondommerkurs Norges Bordtennisforbund. UTSTYR -bordet Midtlinje Spilleflate Endelinje Side.
Elektronisk kamprapport Uten oppsatt dommer fra krets.
GRANE VÅRTURNERING GÅR AV STABELEN APRIL ÈR, 7ÈR OG 11ÈR FOTBALL FOR GUTTER OG JENTER 7-16 ÅR.
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Ringeriksbadet - orientering og status drift
Kiosken. Inntektsbringende tiltak  Turneringer  Grasrotandel  Kiosk salg  Sponsorinntekter  Tildeling av midler  Legeasalg  Medlems- og treningsavgifter.
CSK Fotball J-2000 Foreldremøte •Nytt trener team •Opplegg for sesongen •Reisecup •Økonomi/dugnad •Roller •Annet Agenda.
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
Kjetil Andresen er hovedtrener Øvrige trenere er: Rune Skaar Jan Erik Andersen Espen Eriksen.
VELKOMMEN TIL LAGLEDER/TRENER MØTE HØST Velkommen Adm. info v/ Svein/Rolf/Ingrid Sportslig status v/ Atle Pause Fair Play v/ Morten Venteliste v/
Kjelsås Håndball , Kioskinstruks 2013
Instruks kiosken! • Når du kommer: – Lås opp porten inn til banen! – Hente vann i klubbhuset (nede -garderoben) – Sett på pølsevann, og vaffeljern • Ikke.
Frigg OFK Laglederkurs 2011 Som trener og lagleder støter man på mange spennende utfordringer i løpet av en sesong. De fleste takler man med sunn fornuft,
Grei - så mange som mulig så lenge som mulig Utdanning og kompetanse i SF Grei GREI HVOR DET ER GODT Å VÆRE HVOR DET ER GODT Å LÆRE.
FIKS - ELEKTRONISKE KAMPRAPPORTER
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Velkommen til dommerkurs
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Dette må du vite for sesongen 2014
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
NM 2.runde. •Fremmøte kl. 16:00 •De som har tid: Rigging kl. 14:00 •Idrettsveien blir stengt kl. 14:00 til 20:00 •Totalt 34 vakter + 5 fra politiet –16.
Klikk for å redigere tittelstil •Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Spilltilbud 11 års klassen NHF Region Øst.
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Lagledertreff Jardar fotball april 2008 Velkommen til Lagledertreff Jardar klubbhus Tirsdag 1. april kl
VERDIER OG HOLDNINGER Hvilke verdier er grunnleggende i idrettsmiljøet vårt? Voksne som rollemodell Hva er ”Fair Play”? Hvilke tiltak gjør vi fra neste.
Arrangementsseminar for Tippeligaen 2011 Arrangementet sett fra en spillers ståsted Joachim Walltin, forbundsleder NISO.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
Elektronisk kamprapport
Utfordringer i lavere divisjoner og aldersbestemte klasser.
Store Bergan Fotball - en Fair Play klubb -.
Mini- og småbasket arrangement Nora Hindar
Mikro, mini- og småbasket cup
Spillermøte Junior des. 2012
G NEISTSPELEN 2012 Arrangementskomiteen
Instruks kiosken! Når du kommer: – Lås opp porten inn til banen! – Hente vann i klubbhuset (nede -garderoben) – Sett på pølsevann, og vaffeljern Ikke bruk.
Mini (U12)og småbasket (U14) cup i BRMN sesongen
Elektroniske kamprapporter
Informasjonsmøte for lagledere 2011-sesongen 14. april 2011.
KICK OFF 2010 Trondalen 8/4. Fair Play – Hva er det? …respekt for motstandere, dommere og alle andre i fotballfamilien …og hva gjør vi for å etterleve.
Steget mot 2.divisjon? Hva kreves? Hvilke utfordringer venter? Observ./DUK/DUR Hva er forskjell fra 3. til 2.divisjon? Forventninger til opprykksmuligheter.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
Program G00 (Kl )G99 (Kl )G98 (Kl ) Flyball-kamper (alle påmeldte lag må ha gjennomgått regler på egen trening først,
GRANE VÅRTURNERING GÅR AV STABELEN APRIL ÈR OG 7ÈR FOTBALL FOR GUTTER OG JENTER 7-12 ÅR.
DELEGATER.
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Kontaktpersoner sesongen OppmannsansvarligTorunn Eilertsen Sportslig koordinatorAnders Holand Pettersen Resultattavle og musikk.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
KLUBBKVELD 1. September 2014 Flest mulig – lengst mulig.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
FIKS-kurs, Ålesund 9. april 2014 Hva? Hvorfor? For hvem? Hvordan? Sigrid Sundquist Torp, SFK 2014.
Regler: Presiseringer Nytt i 2014 Barnefotball ->12 år =5-er og 7-er Ungdomsfotball år 7-er, 9-er og 11-er Jan Tore Bjørnhaug.
MEDIESEMINAR 2016 Mediehåndboka – sentrale elementer kampdag og regelverk.
Smågutt Agenda Sesongen 2010 Vegard –Serieoppsett –Forskjellige aktiviteter, landskamp –Klubbweb, speaker – hvordan følge med, link til tabellen.
Trener tips 10 bud, spillestil, hospitering, læremomenter og nominering sone/krets Sist oppdatert 11. November 2013 Utdrag fra Sportsplan.
Klubben for alle med fotball i sitt hjerte!
Arrangement i Gressvikhallen
Arrangementansvarlig LYN Fotball
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
Velkommen til Høstturneringen 2015!
Snarøya Telenor Vinter Cup 2017 Praktisk informasjon
Velkommen til foreldremøte U8
Oppstartsmøte
Velkommen til turnering!
Garderobe & Sanitær anlegg «Kirkhusmoen» Arena
Holdninger og verdier Kampen i fokus.
Innføring ny kamprapportering i FIKS Breddefotball
Fair play ABC Viktige elementer og tiltak vi kan sette i gang
Organisering og arbeidsform i MIF/HIL Fotball
Utskrift av presentasjonen:

KIL - Fotball hjemmekamper Instruks for banevakt KIL - Fotball hjemmekamper

Styrevakt Før kampen (Fremmøte min. 1,5 time før kampen) Under kampen Tilstedeværelse på styrevakt på alle hjemmekamper fra 3 div. 1 representant fra fotballstyret (vertskap). Skal under arrangement bære vest merket ”vertskap” (ligger i Sekretariatet) Påse at instruks for banevakt følges (se instruks f. banevakt v. hjemmekamp). Vurdere sikkerheten ved arrangementet og om antall vakter er tilstrekkelig. Påse at det er avtale om speakertjeneste. Sikre tilgang til alle fasiliteter i Mortensrud Idrettspark (nøkler hos leder). Styrevakten instruerer Vaktleder/banevaktene (Se instruks f. banevakt v. hjemmekamp). Utlevere vaktvester, vaktinstruks/kort og nødvendige nøkler. Informere om hjertestarter, båreskap og førstehjelpsutstyr. Under kampen Være KILF/styrets representant (vertskap). Etter kampen Påse at anlegget er klar for trenings/normalbruk At utstyr er satt på plass og at lager/anlegg er låst. Etter Kampen Påse at anlegget blir lukket og låst

Speaker - tjeneste Speaker skal være sakelig og ”hjemmenøytral”. Speakeranlegget skal bare benyttes til relevant kampinformasjon. Kun speaker bruker anlegget. Før kampen: Spille “fotballmusikk” på anstendig lydnivå. Innhente dagens lagoppstillingen for begge lag (Kopi av dommerkort fra A lagets lagleder). Gi praktisk/aktuell informasjon (fra banevakt, styrevakt og A lagets trener/lagleder) Skal det selges lodd - informere om loddsalg og gevinster. Under kampen: Informere om “viktige hendelser” scoringer, hvem som scoret, og stillingen i kampen. Spille “fotballmusikk” på anstendig lydnivå Informere om hvilket lodd som er premieloddet Etter kampen: Informere om resultatet av kampen Takke for kampen og ønske gjestene vel hjem

Speaker - kort Klemetsrud Idrettslag ønsker gjester, dommere og publikum velkommen til denne seriekampen i .....(3 divisjon) i fotball mellom Klemetsrud IF Fotball og ................ Vi vil spesielt ønske ....(gjestende) lag velkommen. Laget stiller med følgende spillere:........... (fra dommerkort) Klemetsrud IF Fotball stiller med følgende spillere:........... (fra dommerkort). Dagens dommere er:.................... (fra dommerkort) Dagens ballgutter er fra Klemetsrud IF Fotball G/J9x. (fra banevakt) Vi minner også om at Klemetsrud IL Fotball er sponset av: VG og Entreprenørselskapet AF.......................(info. fra styrevakt)

Instruks banevakt ved en hjemmekamp. Fremmøte 1 Vaktleder (1,5 time før kampen og møter styreevakt) og 3 vakter (1 time før kampen - totalt 4). Vaktleder henter vaktinstruks/kort, vaktvester og nøkler i sekretariatet på banen (konf. styrevakt). Ballgutter – Alle hjørner samt midtbane (6 gutter fra lag) Lodd – salg Dette bestemme for hver enkelt kamp. Gevinster i kiosken. Levere oppgjør etter loddsalg i kiosken. (1 voksen 3 – barn ) Vaktleder/Banevakter: (4 voksne) Vaktleder/Sveipvakt rundt anlegg og bane. Skal påse at laget utfører banevakten etter instruks (1 voksen vakt). Vakt 1. Passe porten mot vest. Kun lagene/trener/lagleder og akkrediterte KILF ( ”bærer vester merket vertskap”) har adgang. (1 voksen vakt) . Vakt 2. og 3. Banens nord og øst hjørne. Publikum skal stå på banens østside. Vaktene skal påse at ingen står på gresset. Linjedommer må ha fri ferdsel. Det skal ikke være kryssing av banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av andre i pausen. (2 voksen vakter). Under: Hjelpe til med kiosksalg i pausen – åpne luke mot banen (kun ved behov. 1 voksenvakt) Påse at banen er ryddet og klar til 2 omgang Før kampen: Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1 time før kamp). Plukke søppel. Sette ut cornerflagg, kontrollere mål og nett, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene, feie spillebokser om nødvendig. Garderobene skal ved A - lagskamp ha: 1 kasse (assortert) min. vann i Gjeste - og KILF garderrobe. Min vann til dommertrio. Hentes i kiosken og legger kvittering for antall flasker i kasse for uttak av mineralvann Etter kampen: Vaktene skal rydde banen for søppel. Stablestoler og corner – flagg settes i sekretariatet på banen. Vaktvester/kort legges i Kiosken. Rydde/feie garderobe. Retur av tomgods til Kiosken

Vaktleder Under kampen: Etter kampen: Vaktleder/Sveipvakt rundt anlegg og bane. Skal påse at laget utfører banevakten etter instruks (1 voksen vakt). Møter 1,5 time før kamp (Samtaler med styrevakt om oppgavene). Rapportere avvik til styrevakt. Før kampen: Garderobene skal ved A lags kamp ha: 1 kasse min. vann i Gjeste - og KILF – lags garderrobe. Mineralvann til dommertrio. Hentes i kiosken - skriv kvittering for uttak som legges i kassa i kiosken. Klargjøring av bane. Fri for søppel og fremmed - elementer. Kontrollere nett og mål. Instruere ballgutter (marsjerer inn sammen med lagene - avtal med KILF’s lagleder) Kopiere dommerkort til Speaker, styrevakt og evt. presse (henvendelse lagleder). Orientere vakter om hjertestarter, båre og førstehjelpsutstyr. Under kampen: Streifvakt - følge opp vaktene Om nødvendig - hjelpe til i kiosken i pausen Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter kampen: Rydde området ved porten og kiosken for søppel Påse at garderober er ryddet og tomgods returnert til kiosken. Levere nøkler til styrevakt. Påse at alle vaktvester og vaktkort legges i vaktmappen i sekretariatet på banen.

Plassering banens nordre hjørne - midtbane Vakt 1. Plassering banens nordre hjørne - midtbane Før kampen Påse at banen er klarert for kamp. (1t før kampstart) Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1t før kamp). Sette ut cornerflagg, kontrollere nett, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene, feie/klargjøre spillebokser/området. Under kampen Publikum skal stå på banens østside. Vakten skal påse publikum står på asfalten og ikke på gresset. Linjedommer må ha fri ferdsel. Publikum skal ikke oppholde seg eller krysse banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av publikum/andre i pausen. Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter Kampen Vakt 1 og 2 skal rydde banen for søppel. Stablestoler og corner – flagg settes i Sekretariatet. Vaktvest/kort legges i Sekretariatet.

Plassering banens østre hjørne - midtbane Vakt 2. Plassering banens østre hjørne - midtbane Før kampen Påse at banen er klarert for kamp. (1t. før kampstart) Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1 t før kamp). Sette ut cornerflagg, kontrollere nett og mål, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene og feie/klargjøre spillebokser/område. Plukke søppel. Garderobene skal ved A lags kamp ha: 1 kasse min. vann i Gjeste - og A – lags garderrobe. Min vann til dommertrio. Hentes i kiosken mot kvittering. Under kampen Publikum skal stå på banens østside. Vakten skal påse publikum står på asfalten og ikke på gresset. Linjedommer må ha fri ferdsel/utsyn. Publikum skal ikke oppholde seg eller krysse banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av publikum/andre i pausen. Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter Kampen Vakt 1 og 2 skal rydde banen for søppel og fremmed- elementer. Stablestoler og corner – flagg settes i Sekretariatet. Vaktvest/kort legges i Sekretariatet.

Plassering porten ved Kiosken Vakt 3. Plassering porten ved Kiosken Før kampen Påse at banen er klarert for kamp. (1t. før kampstart) Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1t. før kamp). Sette ut cornerflagg, kontrollere nett, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene, feie/klargjøre spillebokser. Under kampen Passe porten mot vest. Kun lagene - trenere/lagledere/spillere og akkrediterte KILF (skal bære vest merket ”vertskap”) har adgang på banens vestside ved spillerboksene under kamp. Publikum skal ikke oppholde seg eller krysse banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av publikum/andre i pausen. Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter Kampen Rydde/feie garderobe. Retur av tomgods til Kiosken. Vaktvest/kort legges i Sekretariatet.

Dersom situasjonen krever det: Nødnummer: Brann:110 Politi:112 Medisinsk nødhjelp:113

Ballgutter Ballguttene marsjerer inn sammen med lagene - avtales med lagets lagleder - informer speaker. 6 ballgutter - en i hvert hjørne og 2 på midtbanen hver sin side. Min. 15 minutter før kampen. Ballgutten stiller likt i KIL F matchtrøye/bukse/strømper eller ved kaldt vær i like KIL overtrekksdrakter/jakker Reserveballer hentes hos A - lagets lagleder. Hente baller som spilles ut over siden. Spille inn reserveballer slik at spilleavbruddet blir så kort som mulig.

Loddsalg Selge lodd. 1 voksen 3 - barn Hente lodd i sekretariatet. Avtale dagens premie med styrevakt. Få speaker til å annonsere loddsalg og at vinner kan hente premie i sekretariatet. Ved kampslutt Annonsere vinnerlodd Skrive oppgjør for loddslag og legge dette i en konvolutt i pengeskrinet i Kiosken.

Parkeringsvakter Bare ved spesielle anledninger. Før/under kampen: 4 - parkeringsvakter - min. 60 minutter før kampstart. Hente vaktvester i sekretariatet.. 2 vakter selger billetter ved innkjøring. Parkeringsbilletter hentes i sekretariatet. 2 vakter anviser plasser/stuer. Etter kampen Skrive oppgjør for salg av parkeringsbilletter og legge dette i en konvolutt i pengeskrinet i kiosken. Vaktvester/kort legges tilbake i sekretariatet.