Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisering og arbeidsform i MIF/HIL Fotball

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisering og arbeidsform i MIF/HIL Fotball"— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisering og arbeidsform i MIF/HIL Fotball

2 Mysen IF og Hærland IL samarbeider om fotball
Verdigrunnlag, vi vil … … være en åpen og inkluderende møteplass der en kan utvikle seg som menneske og som fotballspiller … skape en trygg og god arena for alle som vil spille fotball … dyrke frivillighetskulturen hvor foreldre og andre frivillig støtter aktivt opp av arbeidet … være en breddeklubb hvor våre spillere skal få et best mulig tilbud, - flest mulig skal spille fotball lengst mulig ... legge til rette for et tilpasset tilbud til gutter og jenter … legge til rette for seniorfotball på flere nivåer … arbeide for systematisk utvikling av kompetanse blant spillere, trenere, dommere og klubb … ha godt samarbeid med næringsliv og kommune … legge vekt på at god innsats, folkeskikk og fair play er grunnpilarer i norsk fotball … klubbens spillere, ledere og frivillige skal opptre som gode forbilder Samarbeidet rent praktisk Klubbenes fotballstyrer består som tidligere Samarbeidet ledes gjennom felles Samarbeidsråd (SR) som består av 2 fra hver av klubbenes fotballstyrer samt lederne i de 3 sportslige utvalgene Sportslig utvalg barn & ungdom tar seg av alderstrinn opp til 19 år Sportslig utvalg jenter tar seg av jenter 13 – senior Sportslig utvalg junior & senior Hærland IL stiller egne lag i barnefotball (opp til 7. klasse) så langt man klarer stille lag. Ved manglende lag tilbys spillerne å delta i samarbeidet Samarbeidet omfatter alle andre lag fra barn til senior Hovedstyrenes rolle Klubbenes hovedstyrer er som tidligere overordnet ansvarlig for driften. Et hovedstyre må godkjenne formelt alle ansettelser/ engasjement som trenere eller administrativt personell. Hovedstyret er reelt arbeidsgiver for de som har en Arbeidsavtale med klubb. Hovedstyret er også eneste organ som kan avslutte/ avskjedige personer med trener eller ansettelseskontrakt med klubb. Hovedstyrene skal godkjenne alle økonomiske disposisjoner utover det som er vedtatt i budsjett løpende. Når budsjettet er gjennomgått og fra styrets side lagt frem til Årsmøtebehandling så skal dette følges. Avvik rapporteres fra kasserer når det er påkrevd eller gjennom økonomirapport på styremøter. Klubbenes fotballstyrer er delegert oppgaven med å gjennomføre årsplaner godkjent av hovedstyrene. Fotballstyrene i MIF og HIL samarbeider gjennom det felles Samarbeidsrådet (SR)

3 Formell struktur Samarbeidsutvalg Årsmøte Hærland IL Årsmøte Mysen IF
Hærland IL, hovedstyre Mysen IF, hovedstyre Hærland IL, fotballgruppa Leder, kasserer, sekretær, styremedlemmer Mysen IF, fotballgruppa Leder, kasserer, sekretær, styremedlemmer Barnefotballen Banekomite KG Samarbeidsutvalg Banekomite Banekomite ME Kiosk Kiosk Økonomi Økonomi Cuper/ arrangement Cuper/ arrangement

4 Viktigste oppgavene til samarbeidsutvalget: Samarbeidsutvalg
Koordinere sportslig aktivitet innenfor vedtatte økonomiske rammer. Påse at retningslinjer vedtatt blant styrene følges på det sportslige plan. Avklare/ drøfte eventuell uenigheter. Samarbeidsutvalg Støttefunksjoner Sportslig utvalg Barn & ungdom Sportslig utvalg Junior & senior Sportslig utvalg Jenter Dommerkontakt foreldrekontakter foreldrekontakter

5 Sportslig utvalg Junior & senior:
Sportslig utvalgs leder sitter i samarbeidsutvalget Sportslig utvalg er bindeledd mellom samarbeidsutvalget og trenere i senioravdelingen. Sportslig utvalg er ansvarlig for kontraktsinngåelse med spillere. Sportslig utvalg tilrettelegger for treningstider – supplering av utstyr. (dialog mot adm ansatt) Sportslig utvalg er ansvarlig for at styrets retningslinjer for hvordan klubben skal driftes gjennomføres. Sportslig utvalg skal påse at spillerutvalg er fungerende og at dialog koordineres mellom gruppen og trenere.

6 Sportslig utvalg Barn & ungdom:
Sportslig utvalgs leder sitter i samarbeidsutvalget Sportslig utvalg er bindeledd mellom samarbeidsutvalget og trenere i ungdomsavdelingen Sportslig utvalg tilrettelegger for treningstider – supplering av utstyr. (kontakt mot administrasjon) Sportslig utvalg er ansvarlig for at styrets retningslinjer for hvordan klubben skal driftes gjennomføres. Barnefotball omfatter også mix lag opp til 12 år Underutvalg – sportslig utvalg ungdom: For å redusere mengden av arbeid på sportslig utvalg vil vi etablere et utvalg som igjen koordinerer foreldrekontaktene. I Mysen/ Hærland bør vi tilstrebe 3 slik koordinatorer. En av disse sitter i sportslig utvalg for ungdom. Målet er å etablere en så trygg kommunikasjon og redusere press på allerede pressede funksjoner. Koordinatorene deltar på foreldremøter for sine respektive lag sammen med trenerkoordinator.

7 Sportslig utvalg jenter:
Sportslig utvalgs leder sitter i samarbeidsutvalget Sportslig utvalg er bindeledd mellom samarbeidsutvalget og trenere for jentefotballen. Sportslig utvalg tilrettelegger for treningstider – supplering av utstyr. Sportslig utvalg er ansvarlig for at styrets retningslinjer for hvordan klubben skal driftes gjennomføres. Underutvalg – sportslig utvalg jenter: For å redusere mengden av arbeid på sportslig utvalg vil vi etablere et utvalg som igjen koordinerer foreldrekontaktene. I Mysen/ Hærland bør vi tilstrebe 3 slik koordinatorer. En av disse sitter i sportslig utvalg for ungdom. Målet er å etablere en så trygg kommunikasjon og redusere press på allerede pressede funksjoner. Koordinatorene deltar på foreldremøter for sine respektive lag sammen med trenerkoordinator.

8 Dommeransvarlig: Dommeransvarlig bidrar aktivt til rekruttering av dommere til å dømme barnefotballen. Dommeransvarlig organiserer nødvendig opplæring til de aktuelle dommerne Dommeransvarlig setter opp «dommerlister» slik at trenere til enhver tid har dommer til sine kamper enten på KG eller Mini- Ekeberg. Dommerkontakten holder kontakt med og informerer de aktuelle dommerne.

9 Foreldrekontakter: Foreldrekontaktene skal være bindeledd mellom foreldre, trenere og klubben. Foreldrekontaktene er en viktig kilde i forhold til å fange opp signaler som vedrører enkeltindivider, foresatte i gruppen. Foreldrekontakten skal bidra til å belyse utfordringer og sette ansvarlige styremedlemmer i MIF i stand til å løse eventuelle utfordringer. Foreldrekontaktene har ansvar for informasjon ut til andre foresatte/ spillere. Foreldrekontakten er styrets kontaktpunkter knyttet til dugnad/ loddsalg og distribusjon av kontingenter e.l.

10 Anleggsansvarlige Mini-Ekeberg:
Gruppen bør bestå av 3 – 4 personer Merke opp baner ved sesongstart. Om materiell mangler melde dette til administrativ ressurs Sørge for at merker vedlikeholdes gjennom sesongen Påse at utstyr på banen er helt og forsvarlig ivaretatt.

11 Trenere aldersbestemte lag:
Klubbenes overordnede filosofi skal gjenspeiles i holdninger og utøvelse av treninger/ kamper. Trenerkoordinator er ansatt for å ivareta/ implementere og være støtte i forhold til dette arbeidet. En trener har ansvar for å gjennomføre treninger iht avtalt plan Vi tilstreber å ha 2 trenere pr lag for å ivareta spillergrupper på en best mulig måte. Trenere skal holde dialog med administrativt ansatt vedr. behov for utstyr/ supplering av utstyr om nødvendig. Trener er ansvarlig for at drakter/ shortser/ strømper bestilles, utleveres og utstyr som ikke er til odel og eie leveres tilbake ved sesongslutt. Trener holder oversikt over egne baller og legekoffert. Trener påser at felles utstyr benyttet til kamp/ trening returneres til lager og at evt feil på utstyr rapporteres til adm ansvarlig Trener påser at garderoben forlates i ryddet stand.

12 Anleggsansvarlig KG: Sørger for at utstyret på banen er i tilfredsstillende stand. Informerer styret om investeringer/ vedlikehold må foretas. Ansvar for at det holdes ryddig på anlegget.

13 Trener senior/ junior:
Deres overordnede i personalsaker er styreleder i fotballgruppa Sportslige resultater, sportslige drøftinger skjer med sportslig leder/ sportslig utvalg Trenere tilrettelegger treninger i henhold til målsetting fastsatt av sportslig utvalg. Trenere har ansvar for kommunikasjon med spillergruppen i forhold til sportslige forhold (ikke avtalemessige forhold) Trenere har ansvar for at materiell foreligger til treninger/ kamper. Det skal i trenerkontrakt foreligge en forventningsavklaring mellom sportslig ledelse og den enkelte trener.

14 Kioskansvarlig: Sørge for at kiosken er ryddig/ ren gjennom organisering av dugnad. Påse at det settes opp vaktlister på avtalte dager Bestille varer til kiosken Sørge for at det er tilgjengelig vekslepenger/ opptellingsskjemaer. Påse at rydde/ stengerutiner følges Overlevere bilag til kasserer.

15 Ansvarlig cuper/ arrangement:
Påse at det settes opp arbeidsgrupper til gruppas 3 tradisjonelle cuparrangementer Holde kontakt med administrativ ressurs slik at vedkommende effektuerer innbydelser/ bookinger etc. Ha løpende oppfølging sammen med adm ressurs slik at fremdrift sikres frem mot arrangement Sørge for sponsorinntekter til arrangementene.

16 Lotteriansvarlig: Søke nødvendig tillatelse
Skaffe premier til lotteriet Avtale trykking av lodd Innkalle til dugnad for fordeling av loddbøker ut til foreldrekontakter/ trenere Få trykket opp giroer som vedlegges vedr. innbetaling Arrangere trekning. Annonsere vinnere på hjemmesider/ FB

17 Ansvarlig idrettsgalla (3 – 4 personer):
Booke Eidsberghallen Booke speaker/ underholdning Invitere gjester (inkludert S08) Invitere spillere/ foreldre via FB grupper Foreta kåringer gjennom å etablere jury Organisere arbeidslag for møbelbæring Organisere innkjøp av mat/drikke Organisere innkjøp av premier

18 Adm ansatt i MIF fotball:
Styret i MIF fotball har valgt å ha en ansatt person til å løse administrative oppgaver knyttet til driften. Oppgavene er definert til å være en «nav» i oppgavefordelingen/ kommunikasjonen mellom de frivillige og den formelle organisasjonen. Den administrativt ansatte er i prosesser delegert ansvar fra styret/ samarbeidsrået til å holde i fremdrift i tiltak som er vedtatt gjennomført. Den administrativt ansatte har et spesielt ansvar for at klubben har oppdaterte informasjonskanaler mot trenere/ medlemmer og andre interesserte. Den administrativt ansatte jobber med oppgaver for både ungdoms, jente – og senioravdelingen. styret Administrasjon Sportslig ansatte Frivillige Etablere og oppdater info Planlegge og foreta innkjøp Planlegge interne cuper Påmelding lag FIKS ansvarlig


Laste ned ppt "Organisering og arbeidsform i MIF/HIL Fotball"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google