Introduksjon til Lean EFD Induction AS 4.3.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forbedring på byggeplass
Advertisements

Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Standardisert arbeid.
Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012.
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Velkommen til Lean Ledelse
E-handel.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
“Value Stream Mapping”
Lean produksjon 5.4 LEAN Introduksjon TQM Center Norway.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
IKT Orkide Ledelse og Skole
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Sluttrapport NCEI Lean: Lean forbedringsarbeid i klynge
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Planlegging og styring
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lean Verktøy.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Monica Sætervik Briseid, Lean Coach, Fibo-Trespo
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Planlegge og prioritere tiltak
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll
Umoe Mandal AS Fartøy Olje & Gass Fartøy Olje & Gass
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til Lean EFD Induction AS 4.3.2010

Hva er Lean? Lean handler om å levere den etterspurte verdi til kundene, med minst mulige innsats Lean er både en filosofi og effektive verktøy Lean er ikke et prosjekt, men en ny måte å arbeide på en kultur

Leans historie og situasjon Lean stammer fra produksjonen hos Toyota i Japan og ble utviklet av Taiichi Ohno Anvendes i dag i virksomheter, sykehus, banker, forsikringsselskap, kommuner mm. Lean er i dag det mest brukte verktøy til optimalisering av virksomheter og verdikjeder Toyota startet på 50-tallet Først kjent i Norge i leverandørene til bilindustrien Universel anerkjent ledelsesfilosofi til alle former for virksomheter

Forankring i våre mål ”LEAN” er strategisk satsning på å utvikle en lagarbeid og forbedringskultur Kulturelle forsprang er ikke lette å ta igjen Fordi der er snakk om en kultur, vil resultatene fortsette å komme år etter år Påvirker alle nøkkeltall: Bedre kundeservice Kortere leveringstid Reduserte lagre Høyere kapasitet Økt produktivitet Bedre ergonomi Mer visuell styring Bedre arbeidsmiljø

Produktets gjennomløpstid Verdiskapende tid er en liten del av gjennomløpstida Tradisjonell kostnadsredusering fokuserer ofte på den verdiskapende tida Lean fokuserer på ikke verdiskapende tid

2017-04-07

Lean er en stor forandring Lean er grunnleggende en helt ny måte å arbeide og tenke på Det vil bli stilt spørsmål ved mange aktiviteter i virksomheten Lean tenker ikke i små deler, men i overordnet flyt Endring i innstilling, holdning og vaner Gjør vi innføringen på feil måte, kan det bli en stor fiasko Omvendt kan det også bli en stor suksess, hvis vi involverer alle Lean forutsetter at alle er med!

Hva koster Lean? Med så store resultater skulle man forvente store investeringer…. Men Lean krever kun små økonomiske investeringer Men det krever ledelsesmessige og menneskelige investeringer i form av endringer i vår atferd Typiske Leankostnader: Innkjøp av tavler, layoutendringer, dublering av verktøy, utdannelse og trening mm. Mange velger også å søke ekstern hjelp

Hvilken ”Lean” – strategi? Organisasjon Variabel Fast Produkt Fabrikk Bygg

Nytteverdi Lean metoder Lean prinsippene: MUDA Kaizen Verdistrøm 5 S Definer hva som er verdi for kunden 2. Skap en verdistrøm uten tap 3. Skap flyt uten stopp Innfør sug-prinsippet Skap en tilstand av kontinuerlige forbedringer Lean metoder Reduser: MUDA Overproduksjon Tungvinn prosess Lager Transport Gangtid Venting Vrak Kaizen Verdistrøm 5 S Kanban Standardisert produksjon SMED Poka Yoke Etc.

5 S Som treningsarena for lederskap Være inspirator og rollemodell Observere og kommunisere Ledelse med coaching Etablere nye vaner Toyotas 4 ledelsesprinsipper

Hva er 5 S? 1 S SEIRI Sortere: ”Det du trenger” 2 S SEITON Systematisere/organisere: ”Når du trenger det” 3 S SEISO Skrubbe og vaske: ”Reint og i orden” 4 S SEIKETSU Samhandling og trivsel: ”Jobbe bedre sammen” 5 S SHITSUKE Selvdisiplin – standardisering: ”Felles standarder utviklet i teamet” Nye vaner: ”slik er vi” – ”slik er det her hos oss”

Toyotas ”DNA” for produksjon Regel 1 Alle arbeidsoperasjoner skal være standardisert med hensyn til hva (innhold), hvorfor (resultat), hvordan (sekvenser), hvem, hvor og når (timing) Regel 2 Enhver kunde/leverandørforbindelse må være direkte, og det må være en entydig ja/nei veg til å sende spørsmål og svar Regel 3 Veien for ethvert produkt eller tjeneste må være enkel og direkte Regel 4 Enhver forbedring gjennomføres etter vitenskapelige metoder etter veiledning fra en veileder på et lavest mulig nivå i organisasjonen

Muligheter på alle nivåer Illustrasjon av de ulike forbedringsaktivitetene som foregår i Toyota-konsernet.

Sterke team 10-15 min med fast agenda PUKK: Kontroller – Status Korriger – opprettholde og forbedre det som trengs Planlegg ny dag/uke Oppdater visuell informasjon Alle med

Sterke team 10-15 min med fast agenda PUKK: Kontroller – Status Korriger – opprettholde og forbedre det som trengs Planlegg ny dag/uke Oppdater visuell informasjon Alle med

Sterke team 10-15 min med fast agenda PUKK: Kontroller – Status Korriger – opprettholde og forbedre det som trengs Planlegg ny dag/uke Oppdater visuell informasjon Alle med