Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Politiarbeid etter ulykker
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
OPPFØLGING AV ARBEIDSMILJØUNDERSØKELSEN PÅ STUDIEAVDELINGEN.
Pedagogisk analyse.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
BRANSJEKONTAKT - VIDERE OPPLEGG FORSLAG TIL STRATEGI FOR BRANSJE- OG SEKTORUTVIKLING FELLES BRANSJEMØTE 2. APRIL 2008 BJØRN ERIK SELNES.
NESO Formannsskole Ledelse

Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
STATENS VEGVESEN OG ANLEGGSBRANSJEN UTFORDRINGER OG GRUNNLAG FOR VIDERE SAMARBEID FELLESMØTE 2. APRIL 2008 TERJE MOE GUSTAVSEN.
Statens vegvesen som byggherre
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Sikkerhetsforum torsdag Kort status - HMS-melding - Granskingskommisjon for petroleumssektoren – gjennomgang av rapport.
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
DILBERT Arbeidsgruppa AVVIK.
Barn som pårørende.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Informasjonsmøte Om utredning av Ringeriksbanen Råd til utredningsfasen.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Forebyggende tiltak for å redusere sykefravær:
Cake Q3 Storulykke 1.
Revidering av lokal lønnspolitikk 2014 status arbeid
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
GNA network meeting København Operativt nettverk HMS: Målsetting, status, arbeidsplan i 2010 Jon Rømoen, Statens vegvesen Region øst.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
POLICYGRUPPE FORSLAG TIL VISJON OG MANDAT AKTUELLE TILTAK UTKAST FOR BEHANDKING I MØTE 25. AUGUST 2009.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
ELRAPP Kort presentasjon Vinterdriftskurs 2011 Torgeir Leland Byggherreseksjonen, Vegdirektoratet.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
halvår Regnskap 1. Halvår 2003 Presentasjon 14. august 2003.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Sak 3/2017 Om LAMUs rolle og funksjon
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Statens Vegvesen policyarbeid
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samarbeid og medbestemmelse
HMS Utfordringer for en V&M Entreprenør
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Mall_Foto Samarbeid om HMS-opplæring- hva innebærer det?
SIK – Pilot1 Vinterveg Statens vegvesen Vegdirektoratet
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring) NVF-seminar 4. september 2014 Bjørn Erik Selnes

Møter med : AF-gruppen Veidekke Skanska Mesta NCC Hæhre Implenia MEF + mindre MEF-entreprenører Regionale verneombud/NAF Oppsummeringsmøte Andre møter, kontakter Seminar, befaring London

Omfattende materiale, konkrete tilbakemeldinger og råd Tiltaksplan, iverksatte tiltak - videre bearbeiding Prosjektering ikke med Charter for skadefri bygge- og anleggsnæring Seriøsitetsarbeidet Dødsulykkene rammer i hovedsak norske underentreprenører Større omsetning, samtidighet - planlegging, logistikk, samtidighet, tidspress

Utgangspunktet (1) Statens vegvesen og Jernbaneverket iverksatt tiltak HMS og sosial dumping som oppfattes som viktige og bransjeførende Entreprenørene har gode H-verdier og gode interne rutiner og opplæringsopplegg/håndbøker Møtene preget av åpenhet og konstruktive tilbakemeldinger – gode innspill og råd

Utgangspunktet (2) Forskjeller i omfang og «modenhet» Vanskelig å se forskjellene i resultater Flere understreker å ta de lavt hengende fruktene (få og enkle tiltak) Fokus og holdninger - kompetanse

Sterk reaksjon i policygruppe for bransjekontakt Fellesprosjektet (2 dødsulykker/10 alvorlig skadet) til tross for at de har gjort alt riktig etter boka Sammenlignende statistikk andre land alvorlige ulykker Har vi trodd vi var bedre enn vi er Uttalelsene fra underentreprenører, regionale verneombud (og byggherreorganisasjon) Varierende og «personavhengig» praksis eksempler på avvik/brudd «rykter» eller fakta

Er tilbakemeldingene fortsatt gjeldende ? Er situasjonen endret det siste året? Ingen dødsulykker siste tolv måneder (til i går) Effekt av iverksatte tiltak og sterk ledelsesfokus Har vi samme virkelighetsoppfatning?

Status personskader SVV pr. 10. august 2014 men så kom katastrofen Beskrivelse Konsekvens -klasse 2013 Siste 12 mnd. 2014 pr.10.08 Dødsulykke K5 5 Personskade med mulig varig men K4 8 3 Personskade med > 10 fraværsdager K3 29 32 22 Personskade med <10 fraværsdager K2 70 58 28 Antall skader uten fravær K1 197 202 124 Antall skader med og uten fravær Totalt 309 295 174 Potensial for K4/K5 72 12.08.2014 Status arbeidsulykker i entreprisedriften 5-6-7 ?

Statistikk H-verdi H1-verdi Sykefravær AF-gruppen 1,4 (inkl. ue) 3,7 Skanska 4,5 5,4 Mesta 3,7 (4,4 inkl. ue) 4,9 NCC 3,2 Constr. - 7 Roads (begge inkl. ue) 5,0 Implenia 10,8 (inkl. ue – 3,8/19,1) Hæhre 2,3 (mener det blir lavere med ue) Veidekke 5,2 4,4 Jbv entreprisedrift 6,3 SVV entreprisedrift 7,2 Ulik praksis – EBA’s konsept inkluderer ikke underentreprenører

EBA’s timegrunnlag H-verdi Registrering av timer: Antall arbeidete timer er all virkelig arbeidet tid for samtlige faste ansatte (inkludert hele ledelsen, stab etc.). Det betyr i praksis at planlagte arbeidstimer skal reduseres for fravær (permisjoner, sykdom og annet) og økes med arbeidet overtid/mertid. For funksjonærer skal det tillegges 10% for antatt merarbeid, med utgangspunkt i ordinær arbeidsuke.

Type tilbakemeldinger Gjennomgående («strukturelle») Innspill praksis Byggherre (i hovedsak SVV) Entreprenører

«Strukturelle» innspill H-verdi ikke entydig - behov for enhetlig standard – underentreprenører ekskl./inkl. Registrering flere steder – forenkles, samordnes i ett system De store statlige byggherrene bør etablere felles erfaringsdatabase og system for erfaringsoverføring + jevnlig oppfølging (bygg - anlegg) Forslag om nasjonal enhet og felles database sosial dumping Krav om ID-kort fra første dag (gjennomført) Krav til opplæring/dokumentasjon – kobling fag/sikkerhet !? Godkjenningsordning maskiner og utstyr (spesielt vinterutstyr)

Godkjenning av maskiner CE-merking – samsvarserklæring fra produsent om at maskinen er produsert iht EU’s maskindirektiv I Norge årlig sakkyndigkontroll (ca. 300 godkjente firma) Utstyr produsert i Tyskland eller Danmark må gjennom sentral sikkerhetsgodkjenning før det kommer ut i markedet (for Danmark spredere vinterdrift) Møtene har avdekket hendelser med høyt risikopotensial med nytt utstyr Påstand: Utstyr som brukes i Norge, ville ikke blitt tillatt i Tyskland/Danmark – gjelder spesielt vinterdrift

Byggherrepraksis Ønsker aktiv byggherre som tar ansvar Ta initiativ ved dødsulykker (gransking) Tydelig og enkel SHA-plan Ikke konkurrere på HMS, konkret bekrivelse Byggherreansvaret – byggherre beskrive risiko i prosjektet Videreutvikle samhandling - risikovurdering og involvering alle nivå (underentreprenører) Varierende praksis – personavhengig

Entreprenør/underentreprenør Involvering – ue med i byggemøter Krav til entreprenører om involvering av ue (involverende planlegging)? «Skvising» – «back to back» Konsekvenser for ue ved varsling – arbeidstidsordninger ue Enkelhet og tydelig (SHA-planer, rutiner og retningslinjer større entreprenører, tiltak) Tilbakemeldinger og eksempler fra mindre entreprenører og regionale verneombud gjør at det må stilles spørsmål ved praksis

Arbeidstilsynet Alle ønsker et aktivt Arbeidstilsynet – tidlig informasjon viktig Petroleumstilsynet åpen – legger ut nyttig informasjon for læring I ettertid: AT tatt initiativ overfor anlegg

Arbeidstidsordninger Økende press dispensasjoner (Arbeidsmandsforbundet godkjenner) Byggherre får ikke samme dispensasjoner (SD/FAD) Underentreprenører må søke separat «Rykter» om brudd på arbeidstidsbestemmelser hos underentreprenører Press i forhold til korte byggetider, delfrister (noe blandet tilbakemelding – ulik praksis mellom regioner i SVV) Forutsigbar arbeidstid

Sikkerhet i tunnel Samtidig boring og lading – ulikt syn på sikkerhet – enkelte entreprenører hevder forbud gir økt risiko (forskriften åpner for SJA for arbeid i risikosone) SVV praktiserer forbud / JBV tillater samtidig boring/lading NAF/regionale verneombud/EBA’s anleggsutvalg støtter SVV’s linje «Rykter» om at det praktiseres ulikt i SVV – regionvegsjefene følger opp – tilbakemelding: enkelttilfeller har forekommet, men er stoppet NFF’ utviklingskomité gjennomfører prosjekt om sikkerhet i tunnel (boring/lading – samtidige aktiviteter – akkordsystem) Oppfølgingsmøte i bransjegruppe tunnel – evaluering og oppsummering erfaringer Samtidig salveboring og bolting

Forskjellig virkelighetsoppfatning? Hva er farlig arbeid, hva er risikoen? Koblet til økonomi, kontrakt? Konflikthåndtering Enkelhet og tydelighet både hos byggherre og hovedentreprenør Utnytte verneombud, regionale verneombud Tilbakemeldinger byggherre, underentreprenører, verneombud i forhold til den bedriftsstrategi og praksis som beskrives Framkommer utsagn som reiser mange spørsmål, enkelteksempler eller svikt i holdninger («personavhengig) Avvente og se effekter av iverksatte tiltak, eller ta nye initiativ?

E 6 Utbyggingen/fellesprosjektet Dovrebanen Samhandlingsprosess (brukt som eksempel til etterfølgelse) HMS-regime, tung prosjektorganisasjon Obligatorisk sikkerhetsopplæring Omfattende SHA-plan Entreprenører med fokus på HMS Kjører nå personlig holdningskampanje – god effekt 2 døde, 10 alvorlig skadet

Statistikk dødsulykker - eksempler England 2,4 dødsulykker pr 100 000 sysselsatte i bygg og anlegg Norge 4,5 snitt (litt usikker statistikk) Skanska globalt 2-3 dødsulykker 150 000 årsverk SVV 2013: 6 (1) dødsulykker ~ 22 000 årsverk Arbeidsdirektøren: Vi må komme oss ned på svensk nivå !

Noen spørsmål Har vi trodd at vi var best pga. lave H-verdier ? Har vi god nok sikkerhetskultur? Hva med kompetanse og utvikling? Utnytter vi de teknologiske mulighetene? Gir oppsummeringen et riktig bilde av dagens situasjon ? Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd Se til England Den gode samtalen