Min erfaring som leder og FO`er

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
Advertisements

I.
Inkludering i skole og fritid
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
VERDIGHETSPRINSIPPER
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Christina Ødegård sin lærlings tid
Hva er det som driver meg? Greiner på det gode treet.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
- Hovedrolle eller birolle
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
GROW modellen.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
"Skal vi få til noe sammen må vi være sammen"
Kompetente barn og unge
Organisasjonsutvikling og lederroller
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Hvordan jobber FINN med Organisasjon ≠ Innovasjon Det går utrolig fort! Brukermakten er reell!
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Fra ord til liv April 2010.
2. Samling Pedagogisk ledelse i barnehagen RSK Vest-Finnmark 2011
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
God kommunikasjon – vær trygg
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Mål og læring hos elever
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Idrettsrådets ansvar og rolle
Kroppen som Gud har villet
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
SØR-HELGELAND REGIONRÅD
“Disippel-høring”.
Fest og følelser Om seksualitet.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Gry Nørstenget Fylkesleder
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Min erfaring som leder og FO`er Hvem er jeg? Presentasjon, utdanning og arbeidserfaring Hanne Glemmestad, 14.10.14 FO`s lederseminar

Hva vil jeg si noe om? Mine erfaringer Ledelse Krysspress og dilemmaer Som leder Som FO`er og tillitsvalgt Forholdet mellom disse; problemfritt eller motstridende interesser? Kanskje er dette gjenkjennbart for dere – kanskje ikke. Interessant – kanskje ikke. Alle erfaringer er unike. Ta med det dere har nytte av. Bruk det til refleksjon over egen rolle. Kanskje kan det jeg deler med der stimulere til nye tanker og ideer

Hvorfor har du blitt leder? Mine ledererfaringer: Sosialtjenesteleder Prosjektleder NAV leder Klasseledelse? Mine FO-erfaringer: Studentmedlem Plasstillitsvalgt Fylkesleder Seksjonsrådet for sosionomene Div. råd og utvalg Hvorfor ledelse? Et «prosjekt» jeg ønsker å gjennomføre Få gjennomslag for faglige og/eller organisatoriske ideer Vær med og påvirke Hva er DITT prosjekt? Spørsmål til salen: summe to og to Noen er «født» ledere, noen blir ledere uten å noen gang ha ønsket seg rollen Jeg har tidlig vært en ledertype Ble stedfortreder og leder tidlig i yrkeskarrieren Jeg har aldri gått inn i lederposisjoner bare for «å gjøre det» Har alltid hatt ting jeg ønsker å oppnå Fant tidlig ut at for å være noenlunde sikker på å få gjennomslag for mine ideer og tanker, så måtte jeg være i en lederposisjon

Hva er din lederfilosofi?

OBS! Link Kjetil og Kjartan show, rekruttering av leder

Min ledelsesfilosofi Verdibasert ledelse - systemisk tilnærming - lagarbeid > ulike styrker/kompetanse - involvering, dialog, deltakelse og tillit > selvledelse - lederen: ~ verdileverandør og relasjonsbygger ~ holder fokus på retningen/målet ~ holder tak i strukturene og er en tilrettelegger ~ driver prosessene fremover og initierer nødvendige endringer ~ vet og kan ikke alt, men sørger for at noen vet og kan ~ bygger nettverk og omdømme Min ledelsesfilosofi er delvis utledet av sosialt arbeid som fagtradisjon, men er også utviklet gjennom skolering og praktiske erfaringer som leder. Hvorfor er dette viktig? Ha en plattform å stå på – og så for Viktig å kommunisere ut mot medarbeiderne, bidrar til åpenhet og forutsigbarhet Må være mer enn ord – også handling (gjennomgang av punktene)

Hadde verden enda vært så enkel…. Det er ikke alltid nok med gode intensjoner Ofte oppstår interessekonflikter og motsetninger – på mange plan Jeg skal nevne noen av de jeg har erfaring med. Jeg har ingen fasitsvar på dette, men ved å dele erfaringer kan kanskje den enkelte finne frem til noen praktiske svar for sin egen lederhverdag

Dilemmaer og krysspress Faglige problemstillinger Medbestemmelse Styringssystemer, økonomi og rammebetingelser Faglige problemstillinger Kapasitet Nivå på tjenestene (kvantitet og kvalitet) Problemstillingene ser annerledes ut som leder enn de gjorde som medarbeider, du ser helheten i større grad og er mer bundet av rammebetingelsene Må noen ganger gå på akkord med dine egen faglige idealer? Hva hvis du ikke selv kan faget som du skal lede? Løsning: være en samtalepartner, ikke være et «orakel», myndiggjøre medarbeiderne og finne løsninger sammen. Medbestemmelse Som fagorganiserte og tillitsvalgte er vi opptatt av medbestemmelse i fagutvikling og fagutøvelse Som leder må du legge til rette for medbestemmelse, formelle fora og uformelt Kan det bli for mye medbestemmelse? Lange prosesser, omkamper, alle skal høres osv. Hva med arbeidsgivers styringsrett? Hvordan skal den forvaltes? Løsning: ha faste strukturer for medbestemmelse. Følger av avtaleverket, f.eks. AMU. NAV; MBU. Avklare hva som er til forhandling og hva som er til orientering. Involvere der det kan involveres, være tydelig på hva som ikke er til forhandling. Styringssystemer, økonomi og rammebetingelser Som ansatte, fagorganiserte og tillitsvalgte er vi ofte til kritiske til dette Som leder er vi satt til å forvalte de samme styringssystemene og rammebetingelsene Svært vanskelig, risikerer å gå på akkord med sine faglige standarder, Lipskys «bakkebyråkraten», noen velger «exit» Løsning: Påvirke rammebetingelsene så langt det går, synliggjøre konsekvenser, spille inn forslag til løsninger. Åpen dialog med ansatte. «Oversette» styringssignalene til egen organisasjon, være en portvakt. Eksempel Målekort i NAV

Flere dilemmaer og mere krysspress… Politikk – lojalitet Eget ansettelsesforhold Det kollegiale fellesskapet Politikk – lojalitet Vår rolle som forvalter og utøver av gjeldende politikk – både nasjonalt og lokalt Er det mulig å kritisere egne oppdragsgivere uten å være illojal? Eksempel fra min tid som fylkesleder i FO; julekampanje Løsning: være tydelig på rollen. Synliggjøre problemstillinger og konsekvenser, MEN følge opp som blir bestemt. Ikke drive «mikropolitikk» Eget ansettelsesforhold Hvem skal ivareta dine rettigheter som arbeidstaker? Ved lønnsforhandlinger, ved forhandling av arbeidsbetingelser, ved ev. konflikter Klarer lokal tillitsvalgt å ta ditt perspektiv? Vil du at vedkommende skal være involvert og få tilgang til informasjon om deg som arbeidstaker? Løsning: jeg har brukt fylkestillitsvalgt. Det bør være mulig å be om dette, ev. avtale kommuner imellom. Ellers: sette temaet på dagsorden i møte med TV. Drøfte problemstillingen Det kollegiale fellesskapet Hva mister du ved å være leder? Fare for ensomhet på jobben, «småslarv», miste gode venner/venninner Hvem skal du drøfte dine ledelsesfaglige problemstillinger med? Løsning: være bevisst på hva man deltar i og hva man ikke deltar i, finne alternative nettverk

Ideologi og gode intensjoner møter virkeligheten…. Gode intensjoner krasj-lander i virkeligheten. Skyldes mange forhold. Kan forsterkes dersom man har en sterk fagforeningsforankring?

Lykke til videre som leder – og FOèr! Takk for meg  Hanne Glemmestad Hanne.glemmestad@hil.no Tlf. 416 12 743